Seinäkiipeilyä ja sadetta maan alla – Leandro Erlichin näyttely Amos Rexissä

08.10.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Classroom, 2017/2025. Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

KUVATAIDE | Argentiinalaisen installaatio- ja käsitetaiteilijan arkkitehtonisia ja tilallisia elementtejä käyttävät installaatiot ovat kuin lavasteita, jotka saavat epäilemään omaa aistikokemusta.

”Kun kaikki ihmeet on katsastanut, joutuu miettimään mitä tästä kaikesta jää käteen?”

Leandro Erlich Helsingin Amos Rexissä 6.4.2026 saakka.

Amos Rexin avajaisnäyttelyssä vuonna 2018 (teamLab) oli paikoin tunne kuin liikkuisi huvipuiston peilisalissa. Sama huvipuistomainen olotila valtasi mielen Leandro Erlichin näyttelyssä. Lähes pimeissä saleissa voi seurata maisemien – myös äänimaisemien – vaihtumista lentokoneen tai junan ikkunasta, kävellä katua sateen jälkeen talorivistön kuvastuessa katuojaan, siis kokea aivan arkisia asioita. Voi myös istahtaa eteerisenä henkenä vanhaan pulpettiin lapsuuden koululuokassa.   

Argentiinalainen Leandro Erlich on installaatio- ja käsitetaiteilija, joka asuu ja työskentelee Buenos Airesissa, Montevideossa ja Pariisissa. Hän edusti kotimaataan Venetsian biennaalissa vuonna 2001. Sen jälkeen hänen töitään on esitelty eri puolilla maailmaa ja niitä on muun muassa Tate Modernin kokoelmissa Lontoossa ja Pariisin Centre Pompidoussa.

lowres TU 251006 leandro erlich 037

The Cloud, 2018–2022. Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Erlichin arkkitehtonisia ja tilallisia elementtejä käyttävät installaatiot ovat kuin lavasteita, jotka saavat epäilemään omaa aistikokemusta. Hän leikittelee painovoimalla ja perspektiivin vääristelyllä ja käyttää silmänkääntötemppuihinsa muun muassa valoja ja peilejä. Installaatioita ei vain katsota vaan niihin mennään mukaan, ja ne pakottavat miettimään, mistä kumpuaa epävarmuuden tunne nähdyn ja koetun arvoituksen edessä.

Kun ratkaisu löytyy, katsoja tuntee iloa. Ehkä hyvän mielen tuottaminen on Erlichin perimmäinen tavoite. Hän ei ole ainoa lajissaan. Samalla illuusiotaiteen areenalla erilaisin välinein ja eri mittakaavoissa toimivat muun muassa saksalainen Carsten Höller ja brittitaiteilija Es Devlin.

Näyttelyn kaikkien silmänkääntötemppujen huipennus eli teos Bâtiment (Rakennus,2004/2025). Siinä katsojat pääsevät kiipeämään Helsingin katukuvasta tunnistettavan jugendtalon seinää pitkin kaikkia luonnonlakeja uhmaten. Elämys syntyy tutun oloisen rakennuksen ja oudon kokemuksen liitosta. Rakennelma on toisinto jo vuonna 2004 Pariisissa esitellystä installaatiosta; jokaisessa uudessa näyttelypaikassa Erlich rakentaa teokseensa seinän kyseisestä kaupungista löytyvän esikuvan mukaan. Tämä teos näkyy takuuvarmasti monen näyttelyvieraan somepäivityksissä lähikuukausina.

Näyttely on väljästi ripustettu, ja taidemuseo vaikuttaa olevan jopa liian suuri Erlichin teoksille. Autius näkyy erityisesti suuressa keskushallissa, jonka vitriinirivistössä on illuusioita valkoisista pilvenhattaroista.

Kun kaikki ihmeet on katsastanut, joutuu miettimään mitä tästä kaikesta jää käteen? Jos unohdetaan muutama taidehistoriallinen (Magritte), poliittisesti ajankohtainen (Larissa Sansour) tai nuorten (Generation) näyttely, Amos Rex on koko olemassaolonsa tarjoillut etupäässä helppoja ja viihdyttäviä näyttelyspektaakkeleita kuin koko perheelle tarkoitettu elämyspuisto konsanaan. Erlichin näyttely solahtaa hyvin kokonaisuuteen – ja mikäs siinä, varsinkin jos vierailu houkuttelee avaamaan myös muiden taidepaikkojen ovia.

Silti odotan kiinnostuneena, millaisen linjan helmikuussa aloittanut uusi johtaja Kieran Long museolle luo.

Seppo Metso

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.