The Holy Tampereen G Livelabissa. Kuva: Ilkka Valpasvuo
KONSERTTI | Koronan jalkoihin jäänyt helsinkiläisyhtye pääsi viimein juhlistamaan viimevuotista kakkosalbumiaan Mono Freedomia livemuodossa.
The Holy Tampereen G Livelabissa 6.11.2021.
Kaksi kehuttua albumia julkaissut indierockin, alternativen ja post rockin pohjattomista kaukaloista ammentava The Holy pääsi viimein juhlistamaan myös livemuodossa Mono Freedom -albumiaan, joka julkaistiin koronan vuoksi puolisen vuotta myöhässä syksyllä 2020.
Vuodesta 2014 soundiaan luoneen helsinkiläisyhtyeen erityispiirteinä voi pitää kahta rumpalia, post rockin, indierockin ja krautin maisemien sulavaa juottamista pohjoismaiseen isoon melankoliaan ja kirskuvasti korkealle kaartavien kitaroiden helpon oloista maalailua isolla äänivallilla. Laulaja-kitaristi Eetu Henrik Iivarin raukean kantava ääni on se viimeinen lyömäase, jolla The Holy erottuu joukosta.
Tuoreimman Mono Freedom -levyn tapaan myös keikan avasi mainiosti viipyilevän kerroksittain kasvatettava, massiivisuudestaan huolimatta hienosti juokseva No Trial In The Dark. Huminat ja haikeat leijailut yhdistyivät mainiosti rutinaan, särösurinaan, isoihin aaltoihin ja tummaan maisematapettiin.
Huohottavan vyörytyksen ja viipyilevän jääluolakaiun yhdistelmää väritettiin milloin stroboilla, milloin pimeämmillä valaistushetkillä. Savukoneen ja valojen hypnoosi löi sulavasti kättä musiikin huippujen ja suvantojen kanssa. Mikko Maijalan ja Eero Jääskeläisen rinnakkainen rumpalointi tahtoi jäädä savun ja valojen taakse, kun taas kielisoittajien, kitaristi Pyry Peltosen, basisti Laura Kangasniemen ja Iivarin tehtäväksi jäi heilua soittimiensa kanssa satunnaisissa valokeiloissa. Soundien puolesta ei kehutussa keikkapaikassa ollut taaskaan moittimista.
Tamburiinin kanssa pehmeämmin mutta yhtä massiivisesti soiva Land Before Time sai peräänsä raukeammin käynnistyvän The Rocket Songin, jolla The Holy kaartaa kaikuisasti korkeilla avaruuden kiertoradoilla: ”Gonna build a rocket, escape from this nonsense”.
Hetkittäin rumpujen tilalla soi tamburiini ja bassokin oli sivussa, mutta sitten lähdettiin taas isosti. Jurnuttava There Is A House kasvatettiin komeasti kiihkeään loppuun. Vuoden 2016 More Escher And Random Notes -EP:ltä tuttu This Will Be The Day That I Die rakensi heleästi naputteluun ja hiukan raukeammin kohoaviin kaariin.
Sitten oli vuorossa pari uutukaista Mono Freedomilta.
Twilight of Idiots nousi komeasti pehmeämmin keinuttavasta alusta askel askeleelta kohti massiivista aaltoa. Soundi oli isoudestaan huolimatta aika pehmeästi kaartelevaa ja poukkoilevaa, rikassävyistä. Ripakan Ageing Boxerin tarttuva kitaraulina huojui, mutta ei ollut lähelläkään kaatumista. Koneisten taputusten käyttö, koukukkaat kitarakuviot ja komeat laulukaaret onnistuivat huohottavasta etenemisestä huolimatta pitämään kiinni laulun kuorruttamasta rentoudesta.
Vinokuviolla heruttaen alkava I Don’t Know oli koko keikan päähänjäävimpiä yksittäisiä kappaleita. Iivarin laulu ei juuri matalilla ja tasaisilla alustoilla viihdy vaan kurottaa kaikuisiin korkeuksiin ja tekee sen ihailtavan rauhallisesti ja pakottamatta. Jurnuttaen käynnistyvä, riisuttuna jatkava raukean surumielinen muistolaulu Can’t Remember Your Name sai valaistukseenkin valoisamman harmaata valokeilasydäntä: ”See you at the end, rest in peace my oldest friend…”
Pitkällä junnauksella alustava mutta laulun kanssa heleämmin junnaava Fanfare III albumilta Daughter sai peräänsä Iivarin välispiikin, jossa luvattiin uutta levyä viimeistään keväälle, vaikka levy-yhtiö voi kuulemma olla eri mieltä. Sähköisesti sykkivä In The Museum Of Modern Hearts lähti kauniin kuulaasti koskettimien tahdissa, mutta aika nopeasti iso kaari rakentui kitaralla. Isoudesta huolimatta tunnelmassa säilyi rauhan tunne.
Encorena kuultiin joka keikalla soitettava äkäisen jykevä Ähtäri, joka uudelleen nimettiin tänään ”Tampereeksi”. Näin siis Iivarin alustuksella lähdettiin keikan päättävään rykäykseen, jossa lopuksi rumpupellit saivat kyytiä, eikä solistista näkynyt enää kuin rumpupatteriston päälle nostetut kengät miehen heruttaessa selinmakuulla kitaralla viimeiset soinnut lauantai-illan loputtoman vyörytyksen juhlista. Toimivasti rakennettu reilun tunnin kokonaisuus isoa säröaaltoa, huminaa, raukeaa keinutusta korkeuksissa ja mukaansa nappaavia sävellyksiä. Hyvä Pyhät!
Ilkka Valpasvuo
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Cecilia Damströmin timanttinen Information pureutuu informaatiotulvaan ja kannustaa lähdekritiikkiin
KONSERTTI | Tampere Filharmonian Cecilia Damströmiltä tilaama Information soi orkesterin konsertissa maailmanensiesityksenä. Tampere-talossa kuultiin myös Paul Lewisin Beethoven-pianismia sekä Brahmsin sinfonia.
Kirill Karabits ja Tampere Filharmonia osoittivat, että Ukrainan kulttuuria ei niin vain nujerreta
KONSERTTI | Tampere ja Kiova ovat olleet ystävyyskaupunkeja 70 vuotta. Tampere-talon perjantaisessa konsertissa juhlittiin sitä ja itsenäisen Ukrainan selviämistä.
Antiikin myyttejä ja Raamatun tekstejä Mozartin sävelkielellä – Idomeneo Musiikkitalossa oli suuri elämys
OOPPERA | Vanhaan taruun ja osin vanhaan testamenttiinkin perustuva libretto kulki synkästä alusta valoisaan loppuun, jossa lähes kaikki kokivat, mikä voima rakkaudella voi olla.
John Scofield perkasi Amerikan laulukirjaa intiimillä keikallaan Tampereen G Livelabissa
KONSERTTI | Säveltäjä-kitaristi John Scofieldin pitkässä setissä soivat niin jazz, blues kuin kantrikin – maestrolle ominaiseen tyyliin.