Tampere Filharmonia yllätti juhlakonsertissa: intialainen sitar lumosi nuoren yleisön

30.11.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Solistit Jasdeep Singh Degun (sitar) ja Gurdain Rayatt (tabla). Kuva: Rami Marjamäki

KONSERTTI | Arya-konsertto on uuden ajan klassista maailmanmusiikkia ja tekee sitarista vakavasti otettavan solistisoittimen mille tahansa konserttilavalle.

Tuhat ja yksi yötä. Tampereen Filharmonian 95-juhlakonsertti Tampere-talossa 28.11.2025. Kapellimestari Matthew Halls.

Kun suomalaisorkesteri viettää tasavuosia, juhlakonsertissa kuullaan helposti Sibeliusta, Melartinia ja Rautavaaraa. Vaan ei tällä kertaa. Tampere Filharmonian 95-vuotisillassa soivat intialainen sitar ja itämaiset rytmit. Silti liikuttiin länsimaisen taidemusiikin ytimessä.

Konsertin solistina esiintyi brittiläinen, vuonna 1991 syntynyt sitaristi ja säveltäjä Jasdeep Singh Degun. Hän kantaesitti Arya-sitarkonserttonsa helmikuussa 2020. Tampereella teos kuultiin ensi kertaa Suomessa.

Degunin saamisesta näinkin pian Tampere-talon lavalle saamme varmasti kiittää kapellimestari Matthew Hallsin tietämystä ja kontakteja.

Teosvalinta oli hieno avaus helposti lähestyttävän nykymusiikin suuntaan. Se osoitti jälleen kerran myös sen, miten nuorta yleisöä houkutellaan katsomoon ja kasvatetaan muunkin taidemusiikin kuuntelijoiksi. Seuraava tilaisuus tähän on Thomas Adésin hieno viulukonsertto Concentric Paths joulukuun 12. päivän konsertissa.

Ja älkää huoliko: alussa mainittuja suomalaisklassikkoja pääsee kuulemaan TF:n itsenäisyyspäiväkonsertissa 6. joulukuuta.

Hypnoottinen vaikutus

Kolmiosainen Arya noudattaa klassista solistikonserton rakennetta. Yhteisiä piirteitä ovat myös osien pitkät kadenssiosuudet, jossa Degun ottaa kaiken irti sitarin monipuolisesta ja kaikuefektiä hyödyntävästä ilmaisuvoimasta.

Sitaria soitetaan istuen maassa, ei tuolilla kuten kitaraa tai luuttua. Degunin lisäksi lavalla nähtiin korokkeella toinenkin solisti, tabla-rumpuja soittanut Gurdain Rayatt.

Degunin tyyli heijastelee pohjoisintialaista klassista ja laulavaa soittotapaa. Siihen kuuluu laaja vapaa improvisaatio, jolla on kuitenkin tarkat säännöt.

Konserton nimi on intialais-länsimainen sanaleikki. Arya viittaa italian kielen aariaan ja tarkoittaa sanskritissa kallisarvoista ja jaloa.

Villejä vihellyksiä

Sävellyksenä Arya on kiehtova synteesi intialaista virtuoosista soitinmusiikkia ja klassisen laveaa, tutunomaista orkesterisäestystä. Konserton ensimmäisessä osassa ote on vielä tunnusteleva, mutta toisessa Raag Gujri Todi -osassa sitar ja lopulta myös tabla pääsevät todella irti.

Degun on selvästi säveltänyt teoksen osoittaakseen, millainen solistinen voima sitariin kätkeytyy. Sitarin rytminvaihdot ja juoksutukset ovat huimia, ja kun tabla liittyy mukaan, yhteisvaikutelma on lähes hypnoottinen. Tuon taituruuden päätteeksi kuulija huokaa helpotuksesta, kun konsertto päättyy seesteiseen ja lähes meditatiiviseen Raag Charukeshi -osaan.

Arya-konsertto on todellista uuden ajan klassista maailmanmusiikkia ja tekee sitarista vakavasti otettavan solistisoittimen mille tahansa konserttilavalle.

Salin nuoremman polven yleisö tervehti teosta ja solisteja villein vihellyksin ja taputuksin. Väliajalla tosin oli aistittavissa, että monelle vanhemmalle konserttivieraalle sitarille sävelletty konsertto oli jättänyt enemmän pureskeltavaa.

95v juhlakonsertti 09

Tampere Filharmonia vei juhlakonsertin kuulijat satujen maailmaan. Kuva: Rami Marjamäki

Musiikkia murrosajalta

Juhlakonsertin muu ohjelma tuki oivasti sitä sadun- ja tarunomaista tunnelmaa, johon Arya-konserttokin kuulijansa houkutteli.

Alkusoittona kuultu Claude Debussyn sävelruno Faunin iltapäivä soi kesäisen iltapäivän raukeaa levollisuutta. Tämä impressionismin merkkiteos kantaesitettiin joulun alla 1894 Pariisissa. Konsertista muodostui eräs modernin musiikin murroskohdista. Teos sinetöi Debussyn aseman musiikin uuden koulukunnan kärkihahmona.

Nikolai Rimski-Korsakov sävelsi neliosaisen sinfonisen Šeherazade-sarjansa kuusi vuotta aikaisemmin, 1888. Sävellys perustuu Intian, Persian ja Egyptin tarustoista koottuihin Tuhannen ja yhden yön tarinoihin.

Keskushenkilö on prinsessa Šeherazade, joka kertoo tarinoita miehelleen kuningas Šahryārille. Tämä on tappanut kaikki edelliset vaimonsa heti hääyön jälkeen, mutta prinsessa keksii juonen: hän jättää tarinan aina jännittävimpään kohtaan, joten kuninkaan on pakko jättää vaimo henkiin ja jatkamaan tarinaa. Lopulta rakkaus voittaa ja Šeherazade säästyy.

Turboahdettu Šeherazade

Tampere Filharmonian tulkinta tästä ehkä maailman kauneimmasta satumusiikista oli omaan makuuni turhan turboahdettu. Vauhti ja volyymit olivat hurjat, ja Matthew Hallsilla tuntui olevan tarve ottaa kaikki irti loisteliaan ja värikkään orkesterimusiikin suomista ilmaisullisista mahdollisuuksista. Sen orkesteri yhtä loistokkaasti ja ihailtavan yhtenäisesti toki tekikin.

Rauhallinen suvanto kesti sen hetken, kun Nuori prinssi ja nuori prinsessa -osa (Andantino quasi allegretto) soi romanttisen leveästi ja tunnevoimaisesti. Mitä jousten juhlaa!

Šeherazade tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia orkesterin yksittäisille soittajille. Esiin nousevat vuoroin huilu, harppu, fagotti, eri lyömäsoittimet sekä ennen kaikkea viulu, jonka tehtävänä on kuvata tarinoita kertovan Šeherazaden mielenliikkeitä.

Ensimmäinen konserttimestari Johannes Põlda pääsi solistiosuuksissa viettelemään Tampere-talon yleisön yhtä varmasti kuin satujen prinsessa kerran kuninkaansa.

On se vaan niin hienoa, että meillä on tällainen orkesteri.

Kari Pitkänen
kari.pitkanen(at)kulttuuritoimitus.fi

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.