Däkki Brihassa laulaa Juho Liira. Kuva: Aila-Liisa Laurila
KONSERTTI | Rahvaanmusiikin kerhon syysavauksessa kuultiin täysi tusina ennakkoluulottomalta lappeenrantalais-helsinkiläiseltä folkyhtyeeltä.
”Vanhasta on ovelasti saatu ultramodernia.”
Rahvaanmusiikin kerho: Dänkki Briha. Tampereen Telakalla 4.9.2025
Lappeenrantalais-helsinkiläisen Dänkki Brihan esikoisalbumi Viipurin Kingpin ilmestyi kesäkuun puolivälissä viime vuonna, ja sen jälkeen on pyöritystä riittänyt. Samaan tapaan kuin biisien sanat vievät Saimaalta Karjalaan, Lappiin ja Inkerinmaalle, on kolmikko kiertänyt lavoja ympäri Suomen.
Tamperelaisyleisö sai kuulla Rahvaanmusiikin kerhon syysavauksessa täyden tusinan setin. Se piti sisällään lähes kaikki bändin tähän mennessä julkaisemat biisit. Jos jokin jäi pois, oli tilalla muutama julkaisematon, ja toisena encorena dänkkiläisesti modifioitu Larin-Kyöstin aikoinaan sanoittama ja Oskar Merikannon säveltämä Reppurin laulu.
Dänkki Brihan kolmikko Juho Liira, Matias Kontula ja Manu Penttilä ovat tarttuneet ennakkoluulottomasti suomalaiseen kansanperinteeseen ja vieneet folkin täysin uudelle tasolle. He itse puhuvat jopa anti-folkista ja itsestään gangsta-folk-kollektiivina, mikä kertoo kaiken oleellisen.
Sympaattisesti vaatimattomuuttaan korostavat brihat ovat jo laajojen piirien tuttuja. Se osoittaa onnistumista ja oikealla polulla olemista kommandopipoineen ja mustine laseineenkin. Vanhasta on ovelasti saatu ultramodernia.

Dänkki Brihan viulisti Matias Kontula ja äänitaituri Manu Penttilä. Kuva: Aila-Liisa Laurila
* *
Kiehtovalla tavalla erikoisella äänellä laulava Juho Liira pitää vuoden 1887 Kantelettaren kolmatta painosta pyhänä kirjanaan. Sieltä on ammennettu ainekset tarinallisiin sanoituksiin. Kalevala ei Liiran mielestä ole mitään tuon aarreaitan rinnalla. Siksi kannattaisi nyt ottaa Kanteletar taas käsittelyyn ja luoda lisää biisejä.
Dänkki Brihan salaisuus on siinä, ettei Kantelettaren runoja lauleta sellaisinaan vaan tehdään niistä hienolla tavalla uutta. Manu Penttilän välillä räväkätkin äänimaailmat täydentävät kokonaisuuden ja viimeisen silauksen antaa Matias Kontulan sielukas sähköviulu.
Dänkki Brihalla on tai on ainakin ollut hyvät yhteydet Venäjän Karjalaan. Siitä kertovat sieltä saadut sanoitukset. Ihan parhaina ne soivat livvinkarjalankielisessä kappaleessa Linnalaine neiččy ja vepsäläisessä Kodimaan poig. Edellisen sanat ovat nimimerkiltä Sallun Anni ja jälkimmäisen kymmenen vuotta sitten kuolleelta runoilijalta ja journalistilta Nikolai Abramovilta.
Harjaantumattomalle kuulijalle sukukieliset sanoitukset saattavat olla haastavaa sisäistettävää, mutta livvinkarjalaa taitavalle ne ovat syvälle sydämeen sattuva riemu. Karjala ei ole mitään pois menetettyä eikä unohdettavaa vaan elävää nykypäivää.
Dänkki Brihalla on Tampereella peräti kolmen keikan kiertue, joka päättyy lauantaina 6.9.2025 Pispalan Saunafestiin Kurpitsatalolla Tahmelan rannassa.
Aila-Liisa Laurila
* *
Nämä kuultiin
- Lapin salot samoo
- Marjut
- Illalla Saimaan sillalla
- Linnalaine neiččy
- Mie tulen takasii, Inkeri
- Punanen talo, kuus myllyy
- Äijän äyrii
- Piikapaimen
- Soriat soltatiks
- Kiinni saatu lintu
- Kodimaan poig
- Veen varaiset
- encore:
- Poies muojis
- Reppurin laulu
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Tampere Filharmonia yllätti juhlakonsertissa: intialainen sitar lumosi nuoren yleisön
KONSERTTI | Arya-konsertto on uuden ajan klassista maailmanmusiikkia ja tekee sitarista vakavasti otettavan solistisoittimen mille tahansa konserttilavalle.
KiHaKaHa-konsertissa G Livelabin lavalla soittivat tasavertaisina esiintyjinä pienet koululaiset ja ammattimuusikot
KONSERTTI | KiHaKaHa-hankkeen konsertissa kuultiin kamarimusiikin uusia tuulia sekä luontokävelyn, äänimaisemien havainnoinnin ja tarinoinnin pohjalta musiikiksi kasvanut Soiva metsä.
Muumimusiikki soi Musiikkitalolla – vieraana säveltäjä Sumio Shiratori
KONSERTTI | Moni on kuullut ja tunnistaa 1990-luvun Muumilaakson tarinoiden haikeankauniin musiikin. Säveltäjästä ei kukaan ole nähnyt edes valokuvaa.
Tampere Jazz Happening 2025 soitettiin uusissa mutta väliaikaisissa tiloissa
TUOKIOKUVA | Jo 44. kertaa järjestetyn Tampere Jazz Happeningin yhdeksi huippuhetkistä nousi kitaristi Mary Halvorsonin tarjoilema avantgarde-cocktail.




