KONSERTTI | Rahvaanmusiikin kerho on toiminut Tampereella jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Torstaina Telakalla kuultiin muun muassa surulaulu kuningatar Elisabet II:lle.
Luomuduo ja DANTCHEV:DOMAIN Tampereen Telakalla 8.9.2022.
Torstaina 8. syyskuuta järjestettiin Telakalla tämän syksyn toinen Rahvaanmusiikin kerhon klubi-ilta. Maineikas kerho on toiminut Tampereella jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Se järjestää torstaisin noin kerran kuukaudessa kansanmusiikin jami- ja klubi-iltoja. Torstai ei välttämättä ole rientopäivien ykköskastia, mutta mielestäni sekin on aivan hyvä päivä istuutua lasillisen ja hyvän musiikin äärelle. Jokunen muukin lienee kanssani samaa mieltä, sillä paikalle oli kokoontunut pieni mutta sitäkin innokkaampi joukko juurevan musiikin ystäviä.
* *
Tunnelmallisen klubi-illan aloitti Luomuduo, kokkolalaislähtöinen viulu-kitara-kokoonpano, joka viime kesänä musisoi itsensä kansanmusiikkipiirien sydämiin Kaustisen musiikkijuhlilla järjestettävässä Konsta Jylhä -kilpailussa. Voitto tuli, eikä se ihme olekaan: hurjanpuoleisten, nopeatempoisten kappaleiden soittaminen näyttää Olli Sippolan ja Sakari Keipin käsittelyssä ihmeellisen vaivattomalta!
Setin alussa kuultu Hassun Pekon masurkka sai minut – toki vasta intensiivisen keikan jälkeen – googlailemaan tietoja Hassun-Pekosta eli Petter Juhana Kompasta, mäntyharjulaisesta kiertelevästä viulupelimannista, josta elää lukuisia legendoja. Elossa ne pysyvät myös tällä tavalla musiikin avustuksella.
Luomuduon kolmas kappale, Himlens polska, omistettiin jazzin ystäville. Heitä tunnustautui yleisöstä useita – eihän täällä muita olekaan, totesi jopa joku! Polskan aikana Luomuduo paisui trioksi, kun Tero Pajunen saapui lavalle fiittaamaan jazz-laulullaan, ja jäi esiintymään myös seuraavaan, perin erilaiseen numeroon: murhaballadi Katriinasta vedettiin kolmen eriäänisen laulun voimin. Aivan karmea tarina taitettiin huumorilla: ja se pyörii, laulaa luikauteltiin iloisesti, mutta selkäpiitä karmi, kun tiesi siinä pyörineen piikkitynnyrin – sisällään kärsien kuoleva Katriina!
Luomuduon repertuaari ulottui herkistä sävyistä hersyvään nauruun ja groteskiin. Kahden (ja paikoitellen kolmen) muusikon virittämä tunnelmakudos oli laaja ja tiheä. Keikan loppupuolella kuultu Rahikaisen jenkka oli rempseästä nimestään huolimatta kuulas kuin täydellinen syysomena ja jätti jälkeensä hartaanraikkaan jälkimaun. Kun encorena kuultu ralli sisälsi vielä melkoista revittelyä ameriikan malliin, sai jo puoliajalla todeta meille rahvaalle tarjotun onnistuneen illan.
* *
Illan pääesiintyjä DANTCHEV:DOMAIN aloitti keikkansa vähäeleisen tunnelmallisesti pelkän rummun ja laulun voimin. Hauras pieni kappale esitettiin tuoreen suruviestin tähden: oli tullut tieto, että kuningatar Elisabet II on kuollut. Surulaulun jälkeen tunnelma vapautui, mutta sikäli jatkettiin samoilla linjoilla, että moni muukin laulu omistettiin vahvoille naisille.
Ensimmäinen varsinainen bändibiisi, Goodbye, osoitti heti, että nyt mennään – ja mukavasti mennäänkin! Yhtyeen sointi oli kauttaaltaan runsas ja monipuolinen. Yhteissoitossa yhdisteltiin ennakkoluulottomasti erilaisia elementtejä. Bändin rikas äänimaailma koostuu muun muassa Erno Haukkalan puhaltelemasta vetopasuunasta, Joao Luisin naputtelemasta vibrafonista ja Kenneth Ojutkankaan kitarastaan loihtimista letkeistä funk-sävelistä. Antti-Pekka Rissanen paukutteli rumpuja varsin ilmeikkäästi ja piti rytmin mainiosti kasassa. Ja tietenkin kaiken kruunasi Anna Dantchevin jylhänupea, monipuolinen laulu. Bändin soinnissa kuuluivat vahvoina Bulgarian sävyt, mutta välillä upottiin rohkeasti myös free jazzin ja vapaan improvisaation arvaamattomiin syövereihin.
DANTCHEV:DOMAINin varsinaisen setin viimeinen laulu, My Happy Song, muistutti meitä rahvasta siitä, että aurinko on hyvä pitää mielessä pilvisinäkin päivinä. Laulun aikana oli jälleen kesä, keskellä viileää syysiltaa, ja se ennusteli tulevasta talvesta sydämissä lämmintä.
Syyskaudella on jäljellä vielä kolme Rahvaanmusiikin kerhoa, joiden tarkemmat tiedot löytyvät Rahvaanmusiikin kerhon sivuilta.
Juho Hakkarainen, teksti ja kuvat
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
We Jazz oli modernin jazzin juhlaa – reportaasi festivaalin päätöslauantailta Töölön Korjaamolta
FESTIVAALI | Jazzdiggari Matti Nives on luotsannut nykyjazziin erikoistunutta We Jazz -festivaalia vuodesta 2013 lähtien. Ohjelmaa riitti kokonaisen viikon ajaksi.
Cecilia Damströmin timanttinen Information pureutuu informaatiotulvaan ja kannustaa lähdekritiikkiin
KONSERTTI | Tampere Filharmonian Cecilia Damströmiltä tilaama Information soi orkesterin konsertissa maailmanensiesityksenä. Tampere-talossa kuultiin myös Paul Lewisin Beethoven-pianismia sekä Brahmsin sinfonia.
Kirill Karabits ja Tampere Filharmonia osoittivat, että Ukrainan kulttuuria ei niin vain nujerreta
KONSERTTI | Tampere ja Kiova ovat olleet ystävyyskaupunkeja 70 vuotta. Tampere-talon perjantaisessa konsertissa juhlittiin sitä ja itsenäisen Ukrainan selviämistä.
Antiikin myyttejä ja Raamatun tekstejä Mozartin sävelkielellä – Idomeneo Musiikkitalossa oli suuri elämys
OOPPERA | Vanhaan taruun ja osin vanhaan testamenttiinkin perustuva libretto kulki synkästä alusta valoisaan loppuun, jossa lähes kaikki kokivat, mikä voima rakkaudella voi olla.