Olen valmis huutamaan: ”Tätä lisää! Tahdon koko Jenufa-oopperan!” – Karita Mattila ja Prahan oopperan orkesteri Olavinlinnassa

02.08.2024
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Karita Mattila. Kuva: Jussi Silvennoinen

KONSERTTI | Keskiviikon konsertissa soivat Dvořák, Smetana ja Janáček. Tuntuu, ettei Savonlinnan Oopperajuhlilla ollut tähän mennessä näin koskettavaa hetkeä koettukaan.

”Erinomaisia laulajia kaikki, mutta ilman Karita Mattilan kaltaista lumitykkiä ilta olisi jäänyt lehmän henkäykseksi.”

Prahan oopperan orkesteri ja solistit sekä Karita Mattila. Dvořák, Smetana, Janáček. Olavinlinnassa Savonlinnan Oopperajuhlilla 31.7.2024.

Bedřich Smetana syntyi vuonna 1824 Litomyšlissä Tshekissä. Siispä nyt juhlitaan tsekkiläisen musiikin 200-vuotista taivalta.

Ja siksi Savonlinnan Oopperajuhlien tšekkivieraat ovat ilahduttaneet yleisöä Smetanan Myydyllä morsiamella ja heinäkuun päätteeksi ooppera-aarioita sisältävällä konsertilla.

Aariat Dvořákin Armidasta ja Rusalkasta, osat Smetanan Tájemstvísta (”Salaisuuden” alkusoitto ja Kalinan aaria) sekä Jenufan kokonainen näytös kaikuivat linnan muureille ja lähes täpötäydelle katsomolle.

Pieni tyttö sisässäni kuitenkin vähän närkästyi ohjelmistovalinnasta, joka kaiken kaikkiaan oli paikkausta Katja Kabanová -oopperan peruunnuttua.

* *

Kapellimestari Robert Jindrá oli tehnyt valinnat asiantuntemuksellaan ja halustaan esitellä suomalaisyleisölle vähän tuntemattomampia teoksia, kuten Dvořákin varhaisvaiheen Armidaa tai Smetanan Salaisuutta.

Mutta silti olisin halunnut pätkän Ma Vlast -sarjan Vltavan kuohuja (Moldau) tai päätösosan Dvořákin sellokonsertosta.

* *

Mutta kun Jenufan surullinen kohtalo sinetöitiin konsertin päätöksenä, olen valmis huutamaan: ”Tätä lisää! Tahdon koko oopperan!”

Konserttia mainostettiin Karita Mattilan ja Prahan oopperaorkesterin konserttina, hiukan tšekkiläissolisteja kätkien.

Mutta kyllähän Karita Mattila Jenufan äitipuolen Kostelničkan roolissa oli illan tähti. Hän on aiemmin esittänyt Jenufan nimiroolia muiden muassa Kansallisoopperassa kymmenisen vuotta sitten.

Kostelnička, Jenufan äitipuoli, vahtii aikansa tapoihin kuuluen kynsin hampain tämän siveellisyyttä. Jenufan kohtaloksi koituu Števa, hulttio, johon hän rakastuu ja jolle hän tulee raskaaksi.

Jenufan kasvoihin taas jättää päihtyneenä ja pikaistuksissaan ikuisen ruhjeen ja särön maalaismies Laca, Jenufaan myös vetoa tuntien.

Tarina on läpeensä traaginen, kuin – niin, Minna Canthin Anna Liisa.

Siinä lapsenmurhaan ajautuu itse nuori morsian.

* *

Oi aikoja.

Tänä päivänä saamme ainakin huokaista helpotuksesta siitä, ettei lisääntymisbiologia enää ole päällimmäinen sosiaalisen kontrollin kohde.

Mattilan näyttelijäntaito yhdistyneenä laulajankarismaan tuotti sellaisen puhurin linnaan, että katoksen alle erehtynyt pääskynenkin pakeni.

Tuntuu, ettei Oopperajuhlilla ollut tähän mennessä näin koskettavaa hetkeä koettukaan.

Konserttiversiossa sanoma satoi suoraan katsojalle ilman lavastuksen ja muun hyörinnän silmänlumetta.

Kunniassaan ja uskossaan yltiöpuritaaninen äitipuoli, hämmentynyt, sairas tytär, puoliväkisin paikalla piipahtava syyllinen ja epävarma ja epäsopiva sulhasehdokas yhdessä loivat ensemblen, josta ahdistus huusi.

Grand Opera Concert Pavel Černoch, Robert Jindra, Alžběta Poláčková, Karita Mattila & Aleš Briscein

Karita Mattilan, Pavel Černochin, Alex Brisceinin, Alžbĕta Poláčkován ja Zdenek Plechin sekä Svatopluk Plukin äänet kaikuivat linnan muureille. Prahan oopperan orkesteria johti Robert Jindra. Kuva: Jussi Silvennoinen

* *

Sopraano Alžbĕta Poláčková nimiroolissa onnistuu välittämään kahden kiven väliin jääneen tuskan.

Pavel Černochin kiinteä baritoni löytää Lacan roolissa hölmistyneen vaihteen ja tenori Alex Briscein viilettää jättäjä-Števana omia polkujaan.

Erinomaisia laulajia kaikki, mutta ilman Karita Mattilan kaltaista lumitykkiä ilta olisi jäänyt lehmän henkäykseksi.

Tömistimme, taputimme ja nousimme seisomaan – vanhaan malliin.

Juhlat päättyvät sunnuntaina.

Vielä on jäljellä Norrlannin oopperan Adriana Mater, Kaija Saariahon kenties kiinnostavin ooppera sodan uhreista, kostonkierteestä ja armahduksesta.

Anne Välinoro

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.