Kuva: Eija Niskanen
KONSERTTI | Japanilaisen laulaja-lauluntekijän herkkä musiikki sopi hienosti Helsingin Temppeliaukion kirkkoon.
Ichiko Aoba Helsingin Temppeliaukion kirkossa 24.6.2025.
Japanilainen muusikko Ichiko Aoba konsertoi tiistaina (24.6.2025) Helsingissä, osana Euroopan- ja Pohjois-Amerikan-kiertuettaan. Konsertissa kuultiin materiaalia etenkin keväällä julkaistulta albumilta Luminescent Creatures (Hermine). Albumin on kuvailtu heijastavan äänen kautta kollektiivista yhteyttä ja sulauttavan muusikon itsensä muiden.
Albumin nimi viittaa planktoniin, joka on yksi niitä luontoelementtejä, joista Aoba on kiinnostunut. Jotenkin hänen musiikissaan tuntuu elävän koko biosfääri, minkä kautta ihminen ja kuulija sulautetaan mukaan.
Aoba on julkaissut musiikkia viitisentoista vuotta ja omien levyjen lisäksi hän on tehnyt musiikkia muutamiin japanilaisiin elokuviin.

Kuva: Atlas Woo
Helsingin-konsertissa musiikin, muusikon ja yleisön yhteys syntyi hienosti. Konsertti alkoi Ichiko Aoban kävellessä laulaen ja kitaraa soittaen takaa kirkon keskikäytävää pitkin yleisön eteen korokkeelle. Konsertti myös päättyi samalla tavalla: artisti käveli yleisön halki pois.
Tässä konsertissa ei tullut mieleen alkaa taputtamaan encorea, sillä koko konsertin rakenne oli selvästi suunniteltu olemaan yhtenäinen musiikillinen tila- ja aikateos ja meditatiivinen kokemus.
Aoban esiintyminen toimi minimalistisen herkkyyden kautta. Mustaan mekkoon pukeutunut Aoba istui paikallaan, vaihtaen välillä akustisesta kitarasta syntetisaattoriin, josta hän loihti musiikin lisäksi linnunlaulua muistuttavia viserryksiä. Aoban kirkas ja korkeahko mutta samalla herkkä ääni sointui hienosti hänen akustisen kitaran soittonsa kanssa ja johdatti tunnelmasta toiseen.

Kuva: Atlas Woo
Aoban musiikin voisi luonnehtia liikkuvan jossain herkempien popballadien ja kokeellisemman musiikin välimaastossa. Välillä kuului japanilaisen kansanmusiikin sointuja, erityisesti yhdessä kappaleessa, jossa Aoba käytti Ryukyun musiikkia eli okinawalaista perinnemusiikkia teoksen perustana.
Aoballa on loistava tapa olla venyttämättä laulujaan pidemmäksi kuin tarvitsee ja hän lopettikin usean kappaleen napakasti. Vaikka kaikkien laulujen kieli on japani, kieltä ymmärtämätönkin varmasti pääsi laulujen tunnelmaan sisään.
Puolisen tuntia esiinnyttyään Aoba kehotti yleisöä siirtymään lähemmäs ja puoli salia tulikin istumaan lattialle alttarikorokkeen eteen. Tämä ele kuvastaa hyvin Aoban tapaa luoda konsertteihinsa symbioottinen, intiimi tunnelma itsensä ja kuulijoiden välille. Tunnelmaa korosti Temppeliaukion kirkon lasikattoon ropiseva sade.
Eija Niskanen
KATSO: Ichiko Aoban kappaleen Sonar (2025) musiikkivideo.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Moderniin musiikkiin ja improvisaatioon erikoistunut We Jazz on ehkä turhankin runsas runsaudensarvi
FESTIVAALI | Kahdestoista We Jazz -festivaali soitettiin marraskuun viimeisenä viikonloppuna Helsingin Korjaamolla.
Tampere Filharmonia yllätti juhlakonsertissa: intialainen sitar lumosi nuoren yleisön
KONSERTTI | Arya-konsertto on uuden ajan klassista maailmanmusiikkia ja tekee sitarista vakavasti otettavan solistisoittimen mille tahansa konserttilavalle.
KiHaKaHa-konsertissa G Livelabin lavalla soittivat tasavertaisina esiintyjinä pienet koululaiset ja ammattimuusikot
KONSERTTI | KiHaKaHa-hankkeen konsertissa kuultiin kamarimusiikin uusia tuulia sekä luontokävelyn, äänimaisemien havainnoinnin ja tarinoinnin pohjalta musiikiksi kasvanut Soiva metsä.
Muumimusiikki soi Musiikkitalolla – vieraana säveltäjä Sumio Shiratori
KONSERTTI | Moni on kuullut ja tunnistaa 1990-luvun Muumilaakson tarinoiden haikeankauniin musiikin. Säveltäjästä ei kukaan ole nähnyt edes valokuvaa.




