Kuvat: Juho Hakkarainen
KONSERTTI | Tampereen G Livelabin musiikillis-kirjallisessa illassa kuultiin Tommi Liimatan Herttomiehet-yhtyettä ja keskusteltiin artistin uudesta kirjasta Manse – Markka-aika.
Tommi Liimatta & Herttomiehet Tampere G Livelabissa 20.10.2023.
Tamperelainen musiikillis-kirjallinen iltama käynnistyy leppoisalla kolmen vartin kirjailijahaastattelulla. G Livelabin ohjelmapäällikkö Jaani Haapasalo jututtaa Tommi Liimattaa tämän uudesta Manse – Markka-aika-teoksesta (Like, 2023; lue Ilkka Valpasvuon kirjoittama arvio täältä), joka käsittelee taiteilijan Tampereen-vuosia 1996–2001.
Helsinkiläistynyt kynänkäyttäjä on siis saapunut entiselle kotikentälleen, jossa hänet otetaan lämpimästi vastaan: keskustelu kirvoittaa monia hyviä nauruja ja avaa mukavasti kirjan teemoja. Puhetta riittää muun muassa moukkuuden ja junttiuden eroista, köyhyydestä, ryyppäämisestä, Absoluuttisen Nollapisteen varhais- ja keskivaiheista, kastanjeteista, virvelisoundista sekä etenkin Tampereesta, jonka vuosituhannen vaihteen musiikki- ja ravintolaelämää Markka-aika ansiokkaasti kuvaa. Osuvasti Liimatta toteaakin, että Nollapiste-rumpali Tomi Krutsinin ohella Markka-ajan toiseksi päähenkilöksi nousee kaupunki nimeltä Tampere.
Kuin muistumana Markka-ajan köyhäilystä Herttomies-rumpali Teemu Eskelinen kiertelee keskustelun aikana kaurahiutalepaketin kanssa salissa ja myy sieltä Liimatan Rokokoo Computer -cd-levyjä. (Tommi: Teemu, montako levyä on mennyt? Teemu: Kolome. Tommi: Yritä myydä neljäskin, sähkölasku odottaa…)
Herttomiesten keikka alkaa aikalailla tasan kello 22. Ensimmäisenä kappaleena kuullaan Liimatan Pan Alleyn avaava Jokea silmiin. Pientä jännityksen tuntua on havaittavissa sekä yleisössä että esiintyjissä. Sellainen lupaa kuitenkin vain hyvää. Alun kotoisa epävire sopii tunnelmaan ja kazoon pörinä lämmittää mieltä.
Liimatan ja basisti Jorma Ahlqvistin kesällä 2019 perustama bändi kuulostaa tietenkin aivan erilaiselta kuin Absoluuttinen Nollapiste, ja hyvä niin. Herttomiehet onnistuvat kuulostamaan ihan itseltään. Nollapisteenkin touhuista tutun Teemu Eskelisen rumputyöskentely on mukavan kulmikasta ja basisti Ahlqvist hoitaa tonttinsa hienosti. Liimatta muuntelee sanoja ja laulumelodioita minkä ehtii ja loihtii kitarastaan runsaan poljinarsenaalinsa avustamana monenlaista ääntä. Trio täyttää siis lavan omalla tavallaan mukavasti ja maalaa yhteissoitollaan mieluisan musiikillisen maiseman.
Kolmantena palana kuultu Talo Vaskooli herättää yleisössä suopeaa hilpeyttä ja meno lavallakin tuntuu vapautuvan. Setin tukevan selkärangan muodostavat Liimatan kolmen soololevyn (Liimatan Pan Alley, Tropical Cocktail ja Rokokoo Computer) materiaali, mutta mukana on tietysti myös Herttomiesten omaa tuotantoa, kuten esimerkiksi eräänlaiseksi Saaret kuin sisaret -romaanin mainoslauluksi tehty samanniminen pala. Uusia lyriikoita – joko hetkessä syntyneitä tai kenties jo pidempää hauduteltuja – kuullaan tuttuihinkin kappaleisiin tuon tuosta, joten mukanalaulajat putoilevat leppoisasti kyydistä. Pikantteina erikoisuuksina saadaan kuulla muun muassa kulttuurikaskuilua (”Hauska”, toteaa rumpali Eskelinen lakonisesti) sekä Liimatan omintakeinen slidekitarasoolo. Bändin lavaliikehdintä on varsin pidättynyttä, mutta paristakymmenestä kappaleesta koostuvan setin edetessä katsomon puolella yllytään tanssiin.
Varsinaisen setin loppupuolella Herttomiehet yhdistävät Yesin ikoniseen Roundaboutiin omalla tavallaan ikonisen Karjan vauhkoontumisen, jonka Herttomies-rumpali Eskelinen suvereenisti ”laulaa” samalla rumpuja lyöden. Vaikuttava suoritus, omintakeisia lausuntapainotuksia myöden! Loppuun kuullaan vielä Ahkerien simpanssien Sukuelin tuulessa, joka saa matkaansa kaikuja Bob Dylanin Blowin’ In The Windistä, sekä Superjätkä, jonka sanoitustyössä Liimattaa on avustanut tämän Aapeli-poika.
Illan päätteeksi huulille muodostuu leveä kestohymy. Olihan antoisa kirjakeskustelu ja keikka! Ravintolaa vaihtaessa tulee miettineeksi, että olisihan taas mukava nähdä live-touhuissa myös Absoluuttinen Nollapiste, jonka edellinen irtokeikka taisi olla Aawastockissa kesällä 2022, ja sitä edellisistä konserteista on jo vuosia aikaa. Kenties joskus vielä.
Sitä odotellessa toivotaan, että Tommi Liimatta & Herttomiehet aktivoituu esiintymään ja mikseipä levyttämäänkin enenevissä määrin. Ja sopiihan jo ruveta odottelemaan vuodelle 2026 kaavailtua Manse-kirjan jatko-osaakin, joka ilmeisesti käsittelee Tampereen vuosia 2002–2010. Samana vuonna ilmestynee myös Tommi Liimatan seuraava soololevy. Ainakin näitä hienoja musiikillis-kirjallisia iltamia lienee siis tulossa lisää.
Juho Hakkarainen
* *
Äänestä meitä!
Kulttuuritoimitus on ehdokkaana Vuoden kulttuuriteoksi Suomen Kulttuurigaalassa. Voit äänestää meitä 2.11.2023 asti osoitteessa www.kulttuurigaala.fi/yleisoaanestys.
Suomi juhlii kulttuurin tekijöitä ja -tekoja Kulttuurigaalassa, jonka Yle TV1 lähettää suorana lähetyksenä 24.11.2023.
#kulttuurigaala #kulttuuri
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Musiikki on mahtava voima – Vexi Salmen ennen julkaisemattomat tekstit soivat Hämeenlinnan lauluillassa
MUSIIKKI | Terveisin Vexi -lauluiltaa voi suositella kaikille, jotka haluavat hetkeksi paeta pahaa maailmaa humoristisen ja koskettavan musiikin äärelle.
We Jazz oli modernin jazzin juhlaa – reportaasi festivaalin päätöslauantailta Töölön Korjaamolta
FESTIVAALI | Jazzdiggari Matti Nives on luotsannut nykyjazziin erikoistunutta We Jazz -festivaalia vuodesta 2013 lähtien. Ohjelmaa riitti kokonaisen viikon ajaksi.
Cecilia Damströmin timanttinen Information pureutuu informaatiotulvaan ja kannustaa lähdekritiikkiin
KONSERTTI | Tampere Filharmonian Cecilia Damströmiltä tilaama Information soi orkesterin konsertissa maailmanensiesityksenä. Tampere-talossa kuultiin myös Paul Lewisin Beethoven-pianismia sekä Brahmsin sinfonia.
Kirill Karabits ja Tampere Filharmonia osoittivat, että Ukrainan kulttuuria ei niin vain nujerreta
KONSERTTI | Tampere ja Kiova ovat olleet ystävyyskaupunkeja 70 vuotta. Tampere-talon perjantaisessa konsertissa juhlittiin sitä ja itsenäisen Ukrainan selviämistä.