Kuva: ONEUS
KONSERTTI | Eteläkorealainen popyhtye Oneus esiintyi Helsingin Kulttuuritalolla ja aloitti samalla Euroopan-kiertueensa.
Oneus Helsingin Kulttuuritalolla 2.12.2025.
Oneus piristi pimeää Helsinkiä Kulttuuritalon-konsertillaan. 2019 perustettu yhtye lanseerattiin kuusimiehisenä, mutta yksi jäsen tippui alkuvuosina joukosta pois. Helsingissä yhtye esiintyi nelihenkisenä, koska viides jäsen, Seoho, suorittaa parhaillaan Etelä-Koreassa miehille pakollista asepalvelusta. Neljälläkin jäsenellä biisit toimivat vallan hyvin.
Konsertin alkujakso oli hieman laimea ja vaikka laulu ja tanssi, välillä taustatanssijoiden siivittämänä, meni vallan hyvin, olivat alun biisit ehkä hieman geneeristä poikabändipoppia. Sitten Time Machine tanssittavine R&B-rytmeineen alkoi vetää konsertin tunnelmaa. Sitä nosti myös iloinen ja yleisön pomppimaan pistävä We Are Young.
Mielenkiinto alkoi nousta jaksossa, jossa kukin Oneuksen jäsen esitti vuorollaan soolobiisin. Xion aloitti rauhallisella, pianosoundtrackia monessa kohtaa käyttävällä Camellia-kappaleella, joka toimisi vaikkapa yökerhossa. Leedo jatkoi vallan mukavalla Sun Goes Down -kipaleella. Varsinaisesti tunnelma alkoi kuumentua Hwangwoonin esittämällä Radarilla, joka oli hyvällä tavalla Taemin-vaikutteisen (lue arvio Taeminin Helsingin-konsertista täältä) seksikäs niin laulutyyliltään kuin tanssikuvioiltaan. Keonheen I Just Want Love päätti soolo-osuudet.
K-pop-ryhmien kohdalla tulee aina huomioineeksi musiikin ohella tanssin, niin olennainen osa se on esityksiä. Oneus on tanssiryhmänä hyvin urheilullinen ja tekee välillä reippaita hyppyjä ja välillä taustatanssiryhmä nostaa jonkun jäsenen ilmaan. Jos Taeminin tanssissa korostuu notkeus, Oneukselle näyttää olevan keskeistä tietty atleettisuus.
KATSO VIDEO: Oneus – IKUK
* *
Konsertin puolivälin jälkeen Oneus heittäytyi viimeaikaisiin trendeihin esittämällä kaksi biisiä Netflix-elokuvasta K-pop Demon Hunters. Soda Pop riemastutti yleisöä verrattomasti ja Saja Boysin synkemmältä demonipuolelta kuultiin Your Idol. Konsepti sopi Oneukselle, jolla on ollut synkempiä vampyyri-konsepteja omassakin tuotannossaan.
Tummempi ja seksikkäämpi osuus alkoi tämänvuotisella uutuusbiisillä IKUK. Konsertin parhaaksi osioksi nousi hanbok-osuus, jossa Oneus oli pukeutunut perinteisiin korealaisiin kansallispukuihin hanbokeihin. Jakso alkoi videoskriiniltä sillä aikaa, kun pojat vaihtoivat vaatteensa ja lavalla kuultiin ja nähtiin sellaiset tunnetut Oneus-hitit kuin Luna ja Same Scent.
Oneuksen levy-yhtiö ei ole yksi niistä neljästä Etelä-Korean suuresta, vaan pienempi RBW. Tämä näkyy sinä, mitä voidaan satsata tuotantoon, kuten vaikkapa taustavideoihin. Tästä huolimatta Oneus heitti vallan pätevän ja ammattimaisen konsertin ja onnistui nostamaan yleisön ja konserttitunnelman energiatasoa jatkuvasti konsertin loppua kohti ja tarjoamaan sekä kivaa interaktiota yleisön kanssa että tunnelmallisempia musiikkihetkiä.
Encoreen pojat tulivat K-pop-konserttityyliin myynnissä oleviin merch-teepaitoihin pukeutuneina ja joulunalusaikaan sopivat tonttuhatut ja poronsarvet päässä. Lienevätkö ostaneet ne Helsingin joulumarkkinoilta, jossa välispiikissä kertoivat käyneensä. Tässä vaiheessa pojille tuotiin Suomen K-pop-konserteille vakiintuneeseen tapaan Suomen lippu, johon fanit olivat kirjoittaneet tervehdyksiä.
Yleisön innostuksen myötä encoressa kuultiin peräti viisi kappaletta, muun muassa riehakkaammat versiot sinkuista X ja Black Mirror, jotka oli kuultu kertaalleen jo konsertin alkupuolella. Hiphopmaisen Shut Up Crazy Hot -biisin aikana Oneuksen jäsenet juoksentelivat ympäri Kulttuuritalon rappuja turvamies perässään ja onnekkaimmat yleisöstä pääsivät vaihtamaan yläfemmatkin idolien kanssa.
Eija Niskanen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Moderniin musiikkiin ja improvisaatioon erikoistunut We Jazz on ehkä turhankin runsas runsaudensarvi
FESTIVAALI | Kahdestoista We Jazz -festivaali soitettiin marraskuun viimeisenä viikonloppuna Helsingin Korjaamolla.
Tampere Filharmonia yllätti juhlakonsertissa: intialainen sitar lumosi nuoren yleisön
KONSERTTI | Arya-konsertto on uuden ajan klassista maailmanmusiikkia ja tekee sitarista vakavasti otettavan solistisoittimen mille tahansa konserttilavalle.
KiHaKaHa-konsertissa G Livelabin lavalla soittivat tasavertaisina esiintyjinä pienet koululaiset ja ammattimuusikot
KONSERTTI | KiHaKaHa-hankkeen konsertissa kuultiin kamarimusiikin uusia tuulia sekä luontokävelyn, äänimaisemien havainnoinnin ja tarinoinnin pohjalta musiikiksi kasvanut Soiva metsä.
Muumimusiikki soi Musiikkitalolla – vieraana säveltäjä Sumio Shiratori
KONSERTTI | Moni on kuullut ja tunnistaa 1990-luvun Muumilaakson tarinoiden haikeankauniin musiikin. Säveltäjästä ei kukaan ole nähnyt edes valokuvaa.




