Esa Toivolan ja Tampering Ensemblen soittajien kirkkokonsertissa kuultiin kiehtovaa uutta urkumusiikkia

15.08.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Urkuri Esa Toivola. Kuva: Hannu Jukola

KONSERTTI | Tampering Ensemblen soittajat ja urkuri Esa Toivola täyttivät Tuomiokirkon tuoreilla teoksilla ja vahvoilla elämyksillä.

Tampering Festival: Esa Toivola & Tampering Ensemble Tampereen Tuomiokirkossa 14.8.2025.

Urkuri Esa Toivola ja Tampering Ensemblen soittajat tarjoilivat Tampering Festivalin ja Tampereen tuomiokirkkoseurakunnan yhteistyönä järjestetyssä konsertissa uusinta musiikkia, jossa pääosassa olivat urut. Urkujen monipuolisuus ja ilmaisumahdollisuuksien laajuus tulivat mukavan yleisömäärän keränneessä konsertissa esille kiinnostavasti ja kiehtovasti.

Kimmo Laaksosen teos Ujo kitaristi urkuparvella (2025) jatkaa säveltäjän mukaan hänen kokeilujaan törmäyttää sähkökitaran efektoimatonta ääntä taidemusiikista tutumpiin soittimiin. Sähkökitaran ja urkujen yhdistelmä osoittautui säväyttäväksi ja yllätykselliseksi. Laaksosen ja Toivolan esitys kasvoi teoksen vienoa nimeä suuremmaksi, kun urkujen laajaan ilmaisupalettiin liittyivät sähkökitaran värit ja säröt. Törmäytys toimi ja teos soi kirkkosalissa vaikuttavasti tuoden esille sointien ja sävyjen kirjon sekä yllättävät harmoniat.

Adam Vilagin Citadellan (2018) keskeisenä ideana on äänen huojumisen käsittely uruilla. Teos alkaa hämmentävän pitkinä, korkeina sävelinä, jotka vähitellen niputtuvat kimpuiksi ja raidoiksi, ja joista teoksen äänivyöryt vähitellen käynnistyvät jännitteisten sävelten vapautuessa liikkeeseen. Kiireetön ja hypnoottinen toteutui vahvasti ja elämyksellisesti.

Sanna Vähälälle on tärkeää, että hänen musiikkinsa on helposti lähestyttävää ja kuunneltavaa. Hänen Stabat mater -teoksestaan (2023) kuullut kaksi osaa, Hymni ja Quae moerebat et dolebat, ilmensivät hyvin tätä päämäärää. Vähälän sävelkieli on selkeää ja harmonista, liioittelematonta ja perinteitä kunnioittavaa, mutta samalla mystistä. Sen virsimelodioitakin kuljettavan pinnan alla kuplii salaperäisiä ja kiinnostavia kulkuja. Veera Hölsön altto ja Emilia Karhin valovoimainen huilu täyttivät Tuomiokirkon holvin kauniisti.

Kuva 2 Timo Kittilä kuva Emil Bobyrev

Timo Kittilä. Kuva: Emil Bobyrev

Timo Kittilän kantaesityksenä kuultu Chaconne in G (2024) pohjautuu teoksen läpi toistuvaan neljän soinnun sarjaan, joita elävöitetään dissonanssein. Ilmatiiviiksi rakennettu polyfoninen teos etenee liikkuvasti ja tarjoaa hienovireisiä värityksiä ja tunnelmia. Tyylikäs ja soittimen ominaisuuksia perehtyneesti hyödyntävä sävellys siirtyy toivottavasti käyttöohjelmistoksi urkureille.

Ulf Långbacka pyrkii teoksessaan Structures in Mind and Nature (2022) löytämään tapoja, joilla urut ja piano voivat sulautua yhteen. Etukäteen ajateltuna jokseenkin mahdottomalta kuulostava soitinyhdistelmä osoittautui mielentiloja ja luonnon kauneuden kokemusta ilmentävässä teoksessa varsin toimivaksi. Impressionismia henkineessä ja visuaalisia vaikutelmia luoneessa teoksessa kuultiin Eerika Näsäsen ja Esa Toivolan taiturillista soittoa ja sulavan kamarimusiikillista yhteistyötä.

Kikka Holmberg, teksti

Suomen Kulttuurirahaston Pirkanmaan rahasto on tukenut kirjoittajan työtä.

Tampering Festival jatkuu Tampereelle 16.8.2025 saakka ja konsertteihin on vapaa pääsy. Lisätietoa täältä.

* *

Ohjelmisto

  • Kimmo Laaksonen: Ujo kitaristi urkuparvella
  • Adam Vilagi: Citadella
  • Sanna Vähälä: Stabat Mater (osia teoksesta)
  • Timo Kittilä: Chaconne in G
  • Ulf Långbacka: Structures in Mind and Nature

Esiintyjät

  • Esa Toivola, urut
  • Veera Hölsö, altto
  • Emilia Karhi, huilu
  • Eerika Näsänen, piano
  • Kimmo Laaksonen, sähkökitara
  • Sanni Määttä, viulu

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.