Alexi Tuomarila Trio. Kuva: Arto Murtovaara
KONSERTTI | Alexi Tuomarila Trio imaisi G Livelabin yleisön mukaansa toisen setin Kebab-sävellyksellä ja piti sen tiukasti hyppysissään mainion konserttinsa loppuun asti.
Alexi Tuomarila Trio Tampereen G Livelabissa 26.42023. Alexi Tuomarila, piano, Mats Eilertsen, kontrabasso ja Olavi Louhivuori, rummut.
Alexi Tuomarila Trio tulkitsi Tampereen G Livelabin konsertissa komeasti useita sävellyksiä edellisiltä albumeiltaan, mutta osin ehkä seassa olleiden muutamien uusien teosten takia ilmaan jäi leijumaan ohut (ja ehkä turhakin) ajatus uuden levyn pohjustamisesta ja hiomisesta iskukuntoon. Tähän saakkahan jokainen tämän 2000-luvun puolivälistä koossa olleet upean trion neljästä levystä on menestynyt erinomaisesti.
Toisessa setissä yhtye soitti avauksena kauniin, vielä nimettömän melodian ja heti perään tummasävyisenä hehkuneen Kebabin. Siinä trio kutoi vaivattomasti verevän, upeasti imevän svengin eikä päästänyt yleisöä enää otteestaan. Sitä seurannut kaunis balladilaina Beatrice Sam Riversin 1960-luvun puolivälissä ilmestyneeltä Blue Note-albumilta Fuchsia Swing Song ei hidastanut yhtään.

Mats Eilertsen. Kuva: Arto Murtovaara
Setin trio niittasi kiinni edelliseltä, Emma-palkitulta Sphere-albumilta (2019) peräisin olevalla sävellyksellä Shapeshifter. Koko keikan bändi aloitti samalta albumilta peräisin olevalla Tuomarilan teoksella Origins. Sitä seurannut Aalto on julkaistu yhtyeen Kingdom-albumilla (2017). Armottomasti svengasi parhaimmillaan myös seuraavana kuultu nimetön sävellys. Todella taitavan ja monipuolisen norjalaisen basistin Mats Eilertsenin, 48, sävellys Rytter on julkaistu myös mainitulla Kingdom-albumilla. Sävellystä jatkettiin saumattomasti edelleen nimettömäksi jääneellä sävellyksellä.
Muistin virkistämiseksi soitin nimiraidan yhtyeen vuoden 2006 Constellation-esikoisalbumilta, ja trion sekä tietysti materiaalin suurelta osin säveltävän Alexi Tuomarilan, 49, ilme ja soundi on siinä yhä tutun tuoreena ja elävänä. Tälläkin erää trion soitto pysyi suurelta osin konventionaalisena lähes ilman mitään vapaan elementtejä.

Alexi Tuomarila. Kuva: Arto Murtovaara
Brysselistä kuninkaallisesta musiikkikorkeakoulusta vuonna 1999 valmistunut Tuomarila on palkittu sekä silloisen kvartettinsa kanssa että parhaana solistina useita kertoja. Vuonna 2005 The Observer -lehti nimesi Tuomarilan yhdeksi kuudesta kiinnostavasta nuoresta jazzmuusikosta koko maailmassa. Monissa yhteyksissä meritoitunut pianisti soitti kymmenen vuotta puolalaisen trumpetistin Tomasz Stankon maineikkaassa eurooppalaisessa kvintetissä sekä amerikkalaisessa kvartetissa.
Päivää aikaisemmin tiistaina Alexi Tuomarilan säveltämän Between Dark And Light -teoksen esittivät Espoon kulttuurikeskuksessa juuri tämä samainen trio sekä Tapiola Sinfonietta kapellimestarinaan Jukka Iisakkila osana April Jazz -festivaalia.

Olavi Louhivuori. Kuva: Arto Murtovaara
Myös trion rumpali Olavi Louhivuori, 41, soitti samaisessa Stankon kvintetissä – ja on soittanut pitkään esimerkiksi Eilertsenin johtamissa yhtyeissä.
Kaverini kanssa kehuimme vilpittömästi Louhivuoren ainutlaatuisen hienovaraista ja jäntevää rumputyöskentelyä niin tässä kuin monissa muissakin hienoissa yhtyeissä – ei mitään turhaa ja äärimmäisen hienostunut svengi.
Arto Murtovaara
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Tabita Berglundin ja Tampere Filharmonian tulkinnoissa vuorenpeikkojen biletystä ja värikkäitä temperamenttityyppejä
KONSERTTI | Osaavissa käsissä Edvard Griegin kaunis musiikki syntyy aina uutena ja elävänä, todisti Tabita Berglundin johtama Tampere Filharmonia Tampere-talon konsertissa.
Matthew Hallsin tervetuliaiskonsertissa kuultiin Tampere Filharmonian ja kapellimestarin ilmatiivistä yhteistyötä
KONSERTTI | Matthew Halls räväytti ylikapellimestarikautensa alkajaisiksi kuultaville musiikkia kolmelta aikakaudelta. Tampere-talon konsertissa hurmasi myös Paul Lewisin pianismi.
Fantastisia naistähtiä, melankoliaa, ja tietty Blur – tällainen oli Flow Festival 2023
FESTIVAALI | Helsingin Suvilahdessa toiseksi viimeistä kertaa järjestetty Flow oli kasvattanut festivaalialueen kokoa, muttei yleisökapasiteettia. Elsa Lindström ja Eija Niskanen raportoivat.
Satu soi kuten Sibeliukselta alun perin toivottiin – Wanhankaupungin juhla jatkui upeasti G Livelabissa
KONSERTTI | Helsinki Chamber Soloists soitti sinfonista Sibeliusta ja Beethovenia vain 13-henkisellä kokoonpanolla.