Alexi Tuomarila Trio. Kuva: Arto Murtovaara
KONSERTTI | Alexi Tuomarila Trio imaisi G Livelabin yleisön mukaansa toisen setin Kebab-sävellyksellä ja piti sen tiukasti hyppysissään mainion konserttinsa loppuun asti.
Alexi Tuomarila Trio Tampereen G Livelabissa 26.42023. Alexi Tuomarila, piano, Mats Eilertsen, kontrabasso ja Olavi Louhivuori, rummut.
Alexi Tuomarila Trio tulkitsi Tampereen G Livelabin konsertissa komeasti useita sävellyksiä edellisiltä albumeiltaan, mutta osin ehkä seassa olleiden muutamien uusien teosten takia ilmaan jäi leijumaan ohut (ja ehkä turhakin) ajatus uuden levyn pohjustamisesta ja hiomisesta iskukuntoon. Tähän saakkahan jokainen tämän 2000-luvun puolivälistä koossa olleet upean trion neljästä levystä on menestynyt erinomaisesti.
Toisessa setissä yhtye soitti avauksena kauniin, vielä nimettömän melodian ja heti perään tummasävyisenä hehkuneen Kebabin. Siinä trio kutoi vaivattomasti verevän, upeasti imevän svengin eikä päästänyt yleisöä enää otteestaan. Sitä seurannut kaunis balladilaina Beatrice Sam Riversin 1960-luvun puolivälissä ilmestyneeltä Blue Note-albumilta Fuchsia Swing Song ei hidastanut yhtään.
![IMG 0349](https://kulttuuritoimitus.fi/wp-content/uploads/IMG_0349.jpg)
Mats Eilertsen. Kuva: Arto Murtovaara
Setin trio niittasi kiinni edelliseltä, Emma-palkitulta Sphere-albumilta (2019) peräisin olevalla sävellyksellä Shapeshifter. Koko keikan bändi aloitti samalta albumilta peräisin olevalla Tuomarilan teoksella Origins. Sitä seurannut Aalto on julkaistu yhtyeen Kingdom-albumilla (2017). Armottomasti svengasi parhaimmillaan myös seuraavana kuultu nimetön sävellys. Todella taitavan ja monipuolisen norjalaisen basistin Mats Eilertsenin, 48, sävellys Rytter on julkaistu myös mainitulla Kingdom-albumilla. Sävellystä jatkettiin saumattomasti edelleen nimettömäksi jääneellä sävellyksellä.
Muistin virkistämiseksi soitin nimiraidan yhtyeen vuoden 2006 Constellation-esikoisalbumilta, ja trion sekä tietysti materiaalin suurelta osin säveltävän Alexi Tuomarilan, 49, ilme ja soundi on siinä yhä tutun tuoreena ja elävänä. Tälläkin erää trion soitto pysyi suurelta osin konventionaalisena lähes ilman mitään vapaan elementtejä.
![IMG 20230426 193148](https://kulttuuritoimitus.fi/wp-content/uploads/IMG_20230426_193148.jpg)
Alexi Tuomarila. Kuva: Arto Murtovaara
Brysselistä kuninkaallisesta musiikkikorkeakoulusta vuonna 1999 valmistunut Tuomarila on palkittu sekä silloisen kvartettinsa kanssa että parhaana solistina useita kertoja. Vuonna 2005 The Observer -lehti nimesi Tuomarilan yhdeksi kuudesta kiinnostavasta nuoresta jazzmuusikosta koko maailmassa. Monissa yhteyksissä meritoitunut pianisti soitti kymmenen vuotta puolalaisen trumpetistin Tomasz Stankon maineikkaassa eurooppalaisessa kvintetissä sekä amerikkalaisessa kvartetissa.
Päivää aikaisemmin tiistaina Alexi Tuomarilan säveltämän Between Dark And Light -teoksen esittivät Espoon kulttuurikeskuksessa juuri tämä samainen trio sekä Tapiola Sinfonietta kapellimestarinaan Jukka Iisakkila osana April Jazz -festivaalia.
![IMG 0352](https://kulttuuritoimitus.fi/wp-content/uploads/IMG_0352.jpg)
Olavi Louhivuori. Kuva: Arto Murtovaara
Myös trion rumpali Olavi Louhivuori, 41, soitti samaisessa Stankon kvintetissä – ja on soittanut pitkään esimerkiksi Eilertsenin johtamissa yhtyeissä.
Kaverini kanssa kehuimme vilpittömästi Louhivuoren ainutlaatuisen hienovaraista ja jäntevää rumputyöskentelyä niin tässä kuin monissa muissakin hienoissa yhtyeissä – ei mitään turhaa ja äärimmäisen hienostunut svengi.
Arto Murtovaara
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ihana jazz-tuokio kotipuutarhassa – ranskalaistrio Suzanne konsertoi Seinäjoella
KONSERTTI | Ranskalainen jazz-trio nosti seinäjokelaisyleisön irti maasta Ylistaron Kaukolankylän jazzkerhon järjestämässä puutarhakonsertissa.
Tunnelmia Korjaamolta – Odysseus-festivaali oli runsaudensarvi
TUOKIOKUVA | Odysseus on kaupunkifestivaali Helsingissä, joka järjestettiin kolme kertaa Lonnan saarella mutta siirtyi tänä vuonna kaupungin keskustaan Töölöön.
Fantazyas kuljetti Tiberin vetten äärelle – Sastamala Gregoriana uudistuu ensi vuoden jälkeen, ja se on vain hyvä asia
KONSERTTI | ”Musiikissa ei ole mitään rajoja. Kaikkien maailman johtajien pitäisi olla muusikoita”, taiteellinen johtaja Michael Fields viestitti salintäydelle kuulijajoukolle.
Tarinaniskijä Laukon lavalla – Arttu Wiskari ei onneksi suhtaudu itseensä liian vakavasti
KONSERTTI | Arttu Wiskari antoi yleisölle kaiken sen, mitä se odottikin, mutta hyvin alkanut ilta loppui liian aikaisin.