Alexi Tuomarila Trio. Kuva: Arto Murtovaara
KONSERTTI | Alexi Tuomarila Trio imaisi G Livelabin yleisön mukaansa toisen setin Kebab-sävellyksellä ja piti sen tiukasti hyppysissään mainion konserttinsa loppuun asti.
Alexi Tuomarila Trio Tampereen G Livelabissa 26.42023. Alexi Tuomarila, piano, Mats Eilertsen, kontrabasso ja Olavi Louhivuori, rummut.
Alexi Tuomarila Trio tulkitsi Tampereen G Livelabin konsertissa komeasti useita sävellyksiä edellisiltä albumeiltaan, mutta osin ehkä seassa olleiden muutamien uusien teosten takia ilmaan jäi leijumaan ohut (ja ehkä turhakin) ajatus uuden levyn pohjustamisesta ja hiomisesta iskukuntoon. Tähän saakkahan jokainen tämän 2000-luvun puolivälistä koossa olleet upean trion neljästä levystä on menestynyt erinomaisesti.
Toisessa setissä yhtye soitti avauksena kauniin, vielä nimettömän melodian ja heti perään tummasävyisenä hehkuneen Kebabin. Siinä trio kutoi vaivattomasti verevän, upeasti imevän svengin eikä päästänyt yleisöä enää otteestaan. Sitä seurannut kaunis balladilaina Beatrice Sam Riversin 1960-luvun puolivälissä ilmestyneeltä Blue Note-albumilta Fuchsia Swing Song ei hidastanut yhtään.

Mats Eilertsen. Kuva: Arto Murtovaara
Setin trio niittasi kiinni edelliseltä, Emma-palkitulta Sphere-albumilta (2019) peräisin olevalla sävellyksellä Shapeshifter. Koko keikan bändi aloitti samalta albumilta peräisin olevalla Tuomarilan teoksella Origins. Sitä seurannut Aalto on julkaistu yhtyeen Kingdom-albumilla (2017). Armottomasti svengasi parhaimmillaan myös seuraavana kuultu nimetön sävellys. Todella taitavan ja monipuolisen norjalaisen basistin Mats Eilertsenin, 48, sävellys Rytter on julkaistu myös mainitulla Kingdom-albumilla. Sävellystä jatkettiin saumattomasti edelleen nimettömäksi jääneellä sävellyksellä.
Muistin virkistämiseksi soitin nimiraidan yhtyeen vuoden 2006 Constellation-esikoisalbumilta, ja trion sekä tietysti materiaalin suurelta osin säveltävän Alexi Tuomarilan, 49, ilme ja soundi on siinä yhä tutun tuoreena ja elävänä. Tälläkin erää trion soitto pysyi suurelta osin konventionaalisena lähes ilman mitään vapaan elementtejä.

Alexi Tuomarila. Kuva: Arto Murtovaara
Brysselistä kuninkaallisesta musiikkikorkeakoulusta vuonna 1999 valmistunut Tuomarila on palkittu sekä silloisen kvartettinsa kanssa että parhaana solistina useita kertoja. Vuonna 2005 The Observer -lehti nimesi Tuomarilan yhdeksi kuudesta kiinnostavasta nuoresta jazzmuusikosta koko maailmassa. Monissa yhteyksissä meritoitunut pianisti soitti kymmenen vuotta puolalaisen trumpetistin Tomasz Stankon maineikkaassa eurooppalaisessa kvintetissä sekä amerikkalaisessa kvartetissa.
Päivää aikaisemmin tiistaina Alexi Tuomarilan säveltämän Between Dark And Light -teoksen esittivät Espoon kulttuurikeskuksessa juuri tämä samainen trio sekä Tapiola Sinfonietta kapellimestarinaan Jukka Iisakkila osana April Jazz -festivaalia.

Olavi Louhivuori. Kuva: Arto Murtovaara
Myös trion rumpali Olavi Louhivuori, 41, soitti samaisessa Stankon kvintetissä – ja on soittanut pitkään esimerkiksi Eilertsenin johtamissa yhtyeissä.
Kaverini kanssa kehuimme vilpittömästi Louhivuoren ainutlaatuisen hienovaraista ja jäntevää rumputyöskentelyä niin tässä kuin monissa muissakin hienoissa yhtyeissä – ei mitään turhaa ja äärimmäisen hienostunut svengi.
Arto Murtovaara
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Skandinaavis-virolaista jazzosaamista – Trygve Seim ja Jaak Sooäär loistivat G Livelabissa
KONSERTTI | Tampereen G Livelabin torstai-ilta tarjosi täyteläisen ja kypsän annoksen kansainvälistä jazzosaamista.
John Storgårdsin luotsaama konsertti järisytti – Tampere Filharmonian Oi ihmisyys Tampere-talossa
KONSERTTI | Tampere Filharmonian kuorojen huhtikuu päättyi hurmioon Dmitri Šostakovitšin 13. sinfonian sammuessa viimeisen kellon kumuun.
Pianotaiteilija Boris Giltburg soitti Rahmaninovin konserton solistina valovoimaisesti ja vastustamattoman taiturillisesti
KONSERTTI | Rahmaninovin runsas musiikillinen maailma toteutui pianistin ja orkesterin yhteistyössä ihanteellisesti ja sen kauneus nosti kyyneleet kuulijan silmiin.
Simon Boden loisti Matteus-passiossa – arvio Tampere Filharmonian pitkäperjantai
KONSERTTI | Simon Bodenin kirkas tenori kantoi tarinaa vivahteikkaasti ja selkeästi artikuloiden, tekstinsä tietäen.