Paholainen on huolissaan, riittääkö hornaan sieluja – arviossa A.H. Tammsaaren Hornanperän uusi Paholainen

17.12.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuvat: Aviador

KIRJAT | Viron kansalliskirjailijan ennen sotia ilmestyneessä romaanissa ei ole kyse siitä, että ihmiskunta olisi tehnyt parannuksen ja muuttunut taivaskelpoiseksi. Asia on juuri päinvastoin.

”Sanailu on näennäisen yksinkertaista, ilmaisu ja teot muistuttavat paikoin hölmöläistarinoiden parhaista perinteistä.”

ARVOSTELU

4 out of 5 stars

A.H. Tammsaare: Hornanperän uusi Paholainen

  • Suomentanut Juhani Salokannel.
  • Aviador, 2025.
  • 322 sivua.
Osta kirja tai kuuntele sitä ääni­kirja­palveluista, tuet samalla Kulttuuri­toimitusta!
BookBeat Nextory Storytel

Viron kansalliskirjailija A.H. Tammsaare (1878–1940) tunnetaan varsinkin laajasta romaanisarjasta Totuus ja oikeus. Sitä on hyvällä syyllä verrattu Linnan Pohjantähteen. Totuus ja oikeus lähtee liikkeelle nuorenparin saapumisesta Viron keskellä sijaitsevan Järvamaan maakunnan Vargamäelle peltoa raivaamaan ja yhteistä elämää aloittamaan.

Romaanijärkäleen ja muitten teostensa hännänhuippu, tyylillisesti viisiosaisen pääteoksen realismista poikkeava ja kansansatumaisiin irtiottoihin yltyvä Hornanperän uusi Paholainen (Aviador, 2025) on suomennettu aiemminkin. Nyt asialla on ollut Juhani Salokannel, joka onkin Viro-asiantuntijana vailla vertaa, useiden maittemme kirjailija- ja kulttuuriyhdistysten nokkamies. Hän se on meillä tehnyt myös Tammsaarta tunnetuksi. Suureksi ilokseen lukee tämänkin käännöksen, sillä Viro-ekspertiisi tuntuu vivahteineen ja sanavalintoineen kutkuttavasti myös kielen tasolla.

Olin 45 vuotta sitten todistamassa romaanista tehtyä näyttämösovitusta Porissa. Sen koommin teosta ei ole meillä ainakaan ammattiteatterin palkeilla nähty, eikä se ainoakaan ollut mikään jymymenestys. Toisin on ollut kirjailijan kotimaassa, jossa teosta on teatterissakin osattu ”lukea” ja nähdä ”kokemusasiantuntijoiden” silmin, suhteessa Tammsaaren muuhun tuotantoon. Meillä Viron kansalliskirjailijan pääteoksen runsaan kymmenen vuoden takainen suomennos on sekin Salokanteleen suurtyö.

Vargamäen Tammsaare-museo kuuluu Viron pieteetillä hoidettuihin kärkinähtävyyksiin. Se tunnettiin ennen muutaman vuoden takaista hallinnonuudistusta Albun kunnan vetonaulana, noin 70 kilometriä Tallinnasta etelään.

Tämä Tammsaaren kotipaikka on Totuuden ja oikeuden maisemaa, mutta siitä johtuu mieleen yhtä hyvin Hornanperä. Luultavasti virolaiset mieltävätkin Hornanperän tapahtumat Totuuden ja oikeuden tuttuun näkymään, sillä he tuntevat teoksen kuin me omat klassikkomme.

Hornanperän uudessa Paholaisessa puntaroidaan, liekö ihminen luotu siten, että hänestä voisi tulla autuas. Taivaassa on alettu epäillä, onko kohtuutonta lähettää ihmiset kuolemansa jälkeen helvettiin, jos he eivät yksinkertaisesti voi tulla autuaiksi. Paholainen lähetetään maan päälle testaamaan ihmisenä, onko tällainen muodonmuutos ylipäätään mahdollista.

IMG 3797

Tammsaare-museon ulkonäkymää Vargamäellä. Kuva: Risto Ojasen ja Eliisa Holstikko-Ojasen kotiarkisto

Paholainen, ihmisnimeltään Jürka, alkaa viljellä Hornanperää vaimonsa kanssa. Hänen päässään takoo kaiken aikaa ajatus siitä, että ellei hän tule autuaaksi, hän ei saa enää ainoatakaan sielua helvettiinsä. Yritys on kova. Varsinkin keskustelut papin ja Jürkan välillä osuvat kuvastamaan huolta omasta osastamme. Samalla Tammsaare esittää tunnettua kritiikkiään kirkkoa kohtaan.

Romaanin mittaan naapurin Kavala-Ants lypsää vähin erin Jürkan omaisuuden ja turmelee hänen läheiset ihmissuhteensa tämän lapsia myöten. Mutta Jürka pitää Antsia hyväntekijänä ja ystävänään. Tammsaare käyttää runsaasti dialogia, mikä jo itsessään on innostanut teatterintekijöitä. Sanailu on näennäisen yksinkertaista, ilmaisu ja teot muistuttavat paikoin hölmöläistarinoiden parhaista perinteistä, voimamies Jürkan karhuntapot ja maailmanloppumaisen päätösjakson riehunta jättiläissaduistakin.

IMG 3790

Vahanukke A.H. Tammsaaresta ja kirjoittaja Vargamäen museossa elokuussa 2012. Kuva: Risto Ojasen ja Eliisa Holstikko-Ojasen kotiarkisto

* *

Vuonna 1939 ilmestyneen romaanin dramaattisin jännite on epäilemättä Jürkan ja Kavala-Antsin välillä. Ei ihme, että virolaisten katse on pureutunut juuri verenimijä Antsiin, jolle Jürka tekee työtä niin, että samaan aikaan kun naapurin omaisuus karttuu, Jürkan vähenee ja hän on kovaa vauhtia joutumassa mieron tielle. Neuvostovallan ikeessä vuosina 1975 ja 1985 romaanin kuvitetun laitoksen painosmäärät Virossa olivat ymmärrettävästi mittavat, kun romaanin asetelmat olivat ilmeiset riistäjäkapitalisti Antsin ansiosta.

Ihmiskunnan kohtaloon kietoutuva paholaisteema on kuitenkin se voimavara, jolla kirja vyöryttää edelleen huumorinsa, ironiansa ja tärkeät viestinsä. Kuten epilogissa todetaan, omassa kirjallisuudessamme ei ole yhtä hirmuista käsittelyä itsenäisyytemme kahdesta ensimmäisestä vuosikymmenestä.

Tammsaaren lisäksi kirjan kuvaamaa ajankohtaa ovat valottaneet muutkin ja muin tavoin. Harvoin romaanissa viitataan taidemuseon näyttelyyn, mutta nyt niin tapahtuu. Kumussa identiteettimaisemien pysyvässä näyttelyssä taiteilijat käsittelevät samaa aikakautta ja Jürkan tavoin petettyjen tilannetta nuoressa virolaisessa kansallisvaltiossa ja 1930-luvun autoritaarisuuden ajalla. Jos vain on tilaisuus tutustua näyttelyyn, osa siitä on erinomaista johdantoa Hornanperän uuden Paholaisen aikaan.

Risto Ojanen

* *

♦️ PIENI TUKI, ISO APU ♦️

Tilaatko joskus kirjan tai äänikirjan verkosta? Löydät ostoslinkkejä jokaisesta Kulttuuritoimituksen kirjakritiikistä. Niistä tehdyistä ostoksista Kulttuuritoimitus saa pienen siivun, joka auttaa ylläpitämään sivustoa. 

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.