Madame Eurooppa (Anna Eriksson) kärsii puolestamme. Kuva: Ihode Cursum Perficio Production
ELOKUVA | Samoin kuin elokuvansa Madame Eurooppa, tuntuu W kokeellisena taide-elokuvana jähmettyneen takavuosikymmenien taidekäsitykseen.
”Aiheesta ei, komeista kuvista huolimatta, tunnu riittävän elokuvan 100 minuutin pituuteen.”
ARVOSTELU
W
- Ohjaus, käsikirjoitus ja leikkaus: Anna Eriksson
- Rooleissa mm.: Anna Eriksson, Hanna Trygg, Parco Lee, Jussi Parviainen, Karina Kivilahti
- Ensi-ilta: 23.9.2022
Madame Eurooppa makaa kahlittuna, liki alastomana, kuolemaa tekevänä puolilahoavana hahmona kolkossa hylätyssä tehdashallissa. Häntä vankinaan ja hoivattavanaan pitää androgyynin oloinen kiinalainen robotti. Madame Eurooppa on riippuvainen robotin hänelle antamista lääkkeistä. Sillä aikaa joukko sairaanhoitajia suorittaa rituaalinomaisia valmistautumisiaan, kuin jo puolittain luovuttaneina, merkityksen kadottaneina. Halliin ilmestyy vallankumouksen haamu.
Anna Eriksson on luonut jälleen hätkäyttävän, kokeellisen elokuvan. Edellinen M (2018) repi auki Marilyn Monroen myyttiä. Samoin kuin M:ssä, Eriksson näyttelee myös W:ssä pääosaa, nyt Madame Eurooppaa. Rooli on vaatinut fyysistä staminaa ja epämukavuuden sietokykyä. Maailmanensi-iltansa elokuva sai Locarnon elokuvajuhlilla.
Muissa rooleissa näyttelevät Jussi Parviainen vallankumouksen haamuna ja Britanniassa asuva muusikko Parco Lee kiinalaisrobottina. Sairaanhoitajia esittävistä erityisesti jäävät mieleen vanhemman hoitajan (Hanna Trygg) mielenkiintoiset kasvot.
Tummiin sävyihin luodun maailman on kuvannut Matti Pyykkö. Kuvaus korostaa kasvoja ja etenkin sairaanhoitajien veistoksenomaiset kasvot ovat upeita äärimmäisissä lähikuvissa.
Perinteisen juonen tai tarinan sijaan W rakentuu tilanteille, kuville. Se tuntuu tekevän jonkinlaista teoreettista väitettä Euroopan tilasta aikanamme. Viime aikojen synkät uutiset pandemian, sodan, energiakriisin ja ilmastonmuutoksen tiimoilta tukevat Erikssonin synkkää visiota maanosamme tilasta.
Elokuvan dialogi on pääasiassa ranskaksi, joka useimpien näyttelijöiden suusta kuulostaa ralliranskalta. Sinänsä elokuvan tekemisen tällä perinteisen Euroopan sivistyskielellä, (ennen kuin englanti jyräsi yli) on ymmärrettävää. Eikä tarinassa olekaan mitään suomalaista; W on leimallisesti eurooppalainen elokuva.
Ranskan lisäksi kuullaan hieman espanjaa, slaavilaisia kieliä ja kantoninkiinaa. Se, että elokuvan kiinalainen henkilö ei puhu Kiinan kansantasavallan virallista kieltä, mandariinikiinaa, vaan kantonia, Hongkongin omaa kieltä, on mielenkiintoinen valinta. Vihjaako se kenties siihen, että Eurooppaa alistava Kiina on itsekin Kiinan hallinnon yhä ahtaammalle ajama, niin kuin Hongkong on ollut viime aikoina?
Elokuvan teesi kuolevasta Euroopasta tulee selkeästi esille jo alkukohtauksissa, ja voimakkaat kuvat viiltävät valkokankaalta. Mutta sitten elokuva tuntuu juuttuvan toistelemaan samaa, pääsemättä teesissä eteenpäin. Miksi ollaan tässä tilanteessa? Onko mitään tietä ulos? Aiheesta ei, komeista kuvista huolimatta, tunnu riittävän elokuvan 100 minuutin pituuteen.
W olisikin ollut varmaan tehokkaampi leikattuna tunnin mittaan, mihin sen intensiteetti juuri riittäisi. Elokuvalla on aina ongelma, jos sen juonta tai tarkoitusta pitää selitellä paljon.
Anna Erikssonin taidekäsitys tuntuukin lipuvan jossain 1980–1990-lukujen hulppeilla, modernismin ja postmodernismin kohtauspaikassa, ajassa jolloin tummanpuhuvan taiteellinen poseeraus kukoisti ja rankkaa tekijyyttä romantisoitiin. W, samoin kuin aiempi M, olisi varmasti otettu siihen aikaan innolla vastaan. Nyt se tuntuu hivenen pölyiseltä.
Silti on upeaa, että maassamme on edes yksi puhtaasti kokeellisen elokuvan tekijä.
Eija Niskanen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ridley Scottin Gladiator II on kelvollinen, vaan ei yhtä mahtava spektaakkeli kuin edeltäjänsä
ELOKUVA | Vaikka Ridley Scottilla on suurten spektaakkeleiden tekemisen mittakaava hallussaan, kaikki tuntui paljon tuoreemmalta ensimmäisen Gladiator-elokuvan aikoihin.
Entisen nuorison elämä on juhlia, juopottelua ja toisen etsintää – arviossa Samppa Batalin Omenavarkaat
ELOKUVA | Samppa Batalin ohjaama elokuva on ajan todellisuuteen pyrkivä tarina yhdestä päivästä ja yöstä yli kolmekymppisten elämässä.
Belfastin rääväsuut uhoavat miehitysvallaksi kokemiaan brittejä vastaan keskisormi tanassa – arviossa Kneecap
ELOKUVA | Irlannissa puhuttavaa iiriä voimakkaasti puolustava Kneecap on asiapitoisuudestaan huolimatta häröilevän hauskaa katsottavaa.
Draama ihmisistä, jotka ymmärretään väärin – arviossa Michael Francon Memory
ELOKUVA | Meksikolaisohjaajan elokuvassa ihmisten elämään vaikuttavat asiat, joihin he itse eivät ole voineet vaikuttaa.