Kuva: Anssi Leino & Rike Jokela
ELOKUVA | Rike Jokelan mustassa komediassa sekaannus antaa nuorelle naiselle mahdollisuuden elää vauhdilla ja rakkaudella.
”Näyttelijöiden taidot kannattelevat elokuvaa. Nuoret pääosanesittäjät ovat kerrassaan loistavia.”
ARVOSTELU
Huijarit
- Ohjaus: Rike Jokela
- Pääosissa: Tuulia Eloranta, Samuel Kujala, Tommi Korpela, Pilvi Hämäläinen
- Ensi-ilta: 26.12.2023
Risto ”Rike” Jokelan huumori on älykästä. Uusimmassa elokuvassaan Jokela tekee suomalaisittain persoonallista ja kevyen oloista huumoria, jossa roolihahmo tekee väärin, mutta toisaalta hän osaa argumentoida asian niin, että katsojan täytyy miettiä kuka oikeastaan on se suurin valehtelija. Koska jokainen on, omalla tavallaan.
Huijarit-elokuva pohjautuu Riina Hyytiän ja Seppo Vesiluoman tarinaan. Käsikirjoittajina ovat ohjaajan lisäksi Anna Ruohonen, Lassi Vierikko ja Juha Jokela.
Jokelan edellinen elokuva Kanelia kainaloon Tatu ja Patu! (2016) oli lastenelokuvien helmi. Huijarit on puolestaan genressään oivallinen viihteellinen mustakomedia.
* *
Pätkätöistä ja rahapulasta kärsivä Siru (Tuulia Eloranta) onnistuu olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Hän saa väärinymmärryksen seurauksena lääkärin paikan hyvinvointiklinikalta. Tosiasiassa hän ei ole lääkäri, mutta työ on siisti sisätyö ja palkka ruhtinaallinen. Tosin ei ole klinikkakaan ihan sitä miltä näyttää.
Alkava parisuhde asianajaja Nikon (Samuel Kujala) kanssa on helppo, Siru johtaa suhdetta haluamallaan tavalla. Siru huijaa Nikon kummisetää, joka on hyvinvointiklinikan omistaja.
Juristin roolista Kujala tekee ”kermaperseen”, joka tuntee viinit ja trendit. Hänen muotokuvassaan on yksi erikoisuus: tälle lakimiehelle valheen kertominen on vaikeaa.
* *
Valehteleminen ei ole outo eikä uusi juttu Sirulle, hän on tehnyt niin koko aikuisikänsä. Sisko (Pilvi Hämäläinen) on rikospoliisi ja yrittää vaikuttaa asioihin tietämättä kaikkea Sirun touhuista. Siskon mielestä koulutus on kaiken a ja o.
Huijarit kuuluu genre-elokuviin, jossa leikitellään eleillä, sanoilla ja vastaväitteillä. Sen komiikka saa koko elokuvan ajan uusia muotoja; uskomattomia tapahtuu ja volyymi kasvaa tarinan edetessä.
Kohtuullisen nopeasti ihmisten ja heidän suhteidensa todellisuus tai ainakin olemassa oleva ja näkyvä kerrotaan.
Jostakin syystä tuntuu, että tällainen elokuva on juuri näihin aikoihin sopiva kertomus arjesta, jossa eletään. Usein törmää siihen, ettei kaikki ole sitä miltä näyttää.
* *
Suomessa ei ole tehty kovinkaan montaa huijarigenreen kuuluuvaa elokuvaa, jollaisena tätä elokuvaa mainostetaan.
Näyttelijöiden taidot kannattelevat elokuvaa. Nuoret pääosanesittäjät ovat kerrassaan loistavia. Tuulia Eloranta ja Samuel Kujala ovat tutunnäköisiä, mutta nämä ovat heidän ensimmäiset pääroolinsa. Konkarit Tommi Korpela (Jukkis, hyvinvointiklinikan omistaja) ja Pilvi Hämäläinen osaavat asiansa. Hämäläisen puheeseen löytyy lisää sävyjä elokuva elokuvalta.
Nyt ei ole ohjaajaa vaivannut pitkittämisen tauti. Puolitoistatuntiseen on saatu mahtumaan kaikki; tiivis tunnelma ja juonelle tarpeelliset käänteet tiukkoine mutkineen.
Maija Kääntä
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Bhutaniin saapuu demokratia ja amerikkalainen aseen ostaja – arviossa The Monk and the Gun
ELOKUVA | Pawo Choyning Dorjin ohjaama ensi-iltaelokuva kertoo tärkeistä tapahtumista lempeästi.
Ikääntyneiden ihmisten suloinen rakkaus koskettaa – arviossa ensi-iltaelokuva Pieni pala kakkua
ELOKUVA | Maryam Moghadamin ja Behtash Sanaeehan ohjaama ensi-iltadraama on viehättävä tarina rakkaudesta ja elämänilosta.
Ihmissuhteita ei korjata rahalla, kuten ei ilmastonmuutostakaan – arviossa Arto Halosen Jälkeemme vedenpaisumus
ELOKUVA | Dokumenttiohjaajakin tunnettu Arto Halonen lähestyy ihmisiä luontevasti omina itsenään ja osaa kertoa hyviä tarinoita, fiktionakin.
Anna Kendrickin esikoisohjaus ei ole kevyttä viihdettä – arviossa Woman of the Hour
ELOKUVA | Näyttelijänä tunnetun Kendrickin ohjaus pohjautuu sarjamurhaaja Rodney Alcalan hahmoon. Naisen asema 1970-luvun viihdeteollisuudessa saattoi olla jopa hengenvaarallinen.