ELOKUVA | Sota-ajan kirjailija ja evakkolapsi kohtaavat Jessica Whalen elokuvassa, jonka nimi tulee päähenkilön tutkimasta myytistä: Kesämaa on kangastus, jonka voi nähdä taivaalla.
ELOKUVA | Sota-ajan kirjailija ja evakkolapsi kohtaavat Jessica Whalen elokuvassa, jonka nimi tulee päähenkilön tutkimasta myytistä: Kesämaa on kangastus, jonka voi nähdä taivaalla.
”Kesämaa on sillä tavalla taattua brittidraamaa kuin mitkä tahansa BBC:n epookkidraamat. Paikat, ajankuva, puvustus ja rekvisiitta on paikallaan. Brittinäyttelijät tekevät työnsä taidolla kuten aina.”
ARVOSTELU
Kesämaa (Summerland)
- Iso-Britannia, 2020.
- Ohjaus: Jessica Whale
- Pääosissa: Gemma Arterton, Gugu Mbatwa-Raw, Lucas Bond
- Ensi-ilta: 24.7.2020
Erakoitunut Alice asuu Britannian rannikolla talossaan, tutkii myyttejä ja kirjoittaa kirjoja niiden takana olevista tosiasioista. Eräänä päivänä paikalliset kyläviranomaiset lykkäävät Lontoon pommituksia evakkoon lähetetyn pojan hänen huollettavakseen. Alun perin vastahakoinen Alice alkaa kiintyä poikaan. Hänen kauttaan Alicen mieleen nousevat yli kymmenen vuoden takaiset muistot suhteesta, joka oli Alicen mahdollisuus rakkauteen.
Elokuvan nimi tulee yhdestä Alicen tutkimasta myytistä: Kesämaa on kangastus, jonka voi nähdä taivaalla. Samalla se lie symboli Alicen menneestä mahdollisuudesta onneen, haikea taivaalla kelluva linna.
Kesämaa on sillä tavalla taattua brittidraamaa kuin mitkä tahansa BBC:n epookkidraamat. Paikat, ajankuva, puvustus ja rekvisiitta on paikallaan. Brittinäyttelijät tekevät työnsä taidolla kuten aina. Elokuvaksi draama kuitenkin jää vähän pinnalle ja käy välillä turhankin arvattavia polkuja, vaikka loppupuolella tuleekin ratkaisu, jota en itse ainakaan osannut arvata. Se paljastus on jopa melko uskottava.
Sen sijaan Alicen erakkomaisuus on viety turhan kliseisiin ulottuvuuksiin. Jostain kumman syystä, jota elokuvassa ei selkeästi selosteta, kylän lapset luulevat Alicen olevan natsivakooja ja kuluttavat aikansa harrastamalla pikku kiusaa Alicen talon tienoilla. Alice itse on vähän naurettavuuteen asti erakko, eikä tunnu tajuavan että menossa on sota, jolloin jokaisen on uhrattava vähän omasta mukavuudestaan. Kuten elokuvan peruspremissistä jo arvata saattaa, evakkopoika on fiksu ja kiinnostunut Alicen tutkimista myyteistä. Hän ja Alice alkavat pian tulla toimeen keskenään.
Takaumat Alicen romanssiin ovat kyllä jotain uutta. Alicen rakastettu ei ollut ajan konventionaaliseen tapaan mies vaan nainen. Lisänä on vielä rakastetun afrikkalais- tai karibialaistausta. Romanssia ei siis ole kirjoitettu kahden valkoisen romanssiksi.
Kovin paljon emme kuitenkaan saa tietää kohtaamisista. Kuka rakastettu on, millainen ihminen hän on? Miten naiset elivät suhdettaan, joka oli parillakin tapaa ajalleen epätavallinen? Rakastettu jää elokuvassa katsojalle yhtä tavoittamattomaksi kuin Kesämaa-kangastukset.
Myös tarinan rakentaminen kehyskertomuksen, prologin ja epilogin varaan, tuntuu turhalta. Vaikka niissä paljastuu jotain lisää tarinasta, olisi tarina toiminut ilman niitäkin.
Nämä puutteet eivät tee Kesämaasta suorastaan huonoa. Se on ihan viihdyttävä kevyempi kesäkatsottava, mutta se ei jätä mitään järisyttävää vaikutusta tai pane katsojaansa pohtimaan mitään suurempia. Ei edes sitä Kesämaata.
Eija Niskanen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ridley Scottin Gladiator II on kelvollinen, vaan ei yhtä mahtava spektaakkeli kuin edeltäjänsä
ELOKUVA | Vaikka Ridley Scottilla on suurten spektaakkeleiden tekemisen mittakaava hallussaan, kaikki tuntui paljon tuoreemmalta ensimmäisen Gladiator-elokuvan aikoihin.
Entisen nuorison elämä on juhlia, juopottelua ja toisen etsintää – arviossa Samppa Batalin Omenavarkaat
ELOKUVA | Samppa Batalin ohjaama elokuva on ajan todellisuuteen pyrkivä tarina yhdestä päivästä ja yöstä yli kolmekymppisten elämässä.