Phoenix & Pascal. Kuva: A24
ELOKUVA | Midsommarista tunnetun Ari Asterin uusi elokuva on lajityyppisekoitus neo-westerniä, trilleriä, toimintaelokuvaa ja komediaa.
”Phoenix ja Pascal kinastelemassa kaupunkipahasen pölyisellä kujalla uusintaa länkkärien kaksintaisteluperinteitä.”
ARVOSTELU

Eddington
- Ohjaus: Ari Aster
- Pääosissa: Joaquin Phoenix, Pedro Pascal, Emma Stone, Austin Butler
- Ensi-ilta: 22.8.2025
Kevät 2020 New Mexicon osavaltiossa, piskuisessa kaupunkipahasessa nimeltä Eddington. Äkkiväärä sheriffi Joe Cross (Joaquin Phoenix) päätyy tukkanuottasille pormestari Ted Garcian (Pedro Pascal) kanssa. Kiistan aiheena on pormestarin paikkakunnalle asettama maskinkäyttöpakko.
Kinastelusta kilahtanut Cross päättää alkaa kampanjoida pormestariehdokkaana. Oman osuutensa soppaan tuovat Crossin salaliittoteorioihin hurahtaneet anoppi ja vaimo. Kylän nuori polvi alkaa osoittaa mieltä, ja paikkakunnalle ollaan tuomassa kiistanalaista datakeskusta. Lopulta mennään konetuliaseet kainalossa pitkin rinteitä.
Ari Aster on tullut tunnetuksi omalaatuisella, muka-Ruotsiin sijoittuvalla folk-kauhuelokuvallaan Midsommar. Eddington on puolestaan lajityyppisekoitus neo-westerniä, trilleriä, toimintaelokuvaa ja komediaa. Phoenix ja Pascal kinastelemassa kaupunkipahasen pölyisellä kujalla uusintaa länkkärien kaksintaisteluperinteitä. Eddington myös vaihtaa lajityyppiä nopeilla leikkauksilla. Yhtäkkiä ollaan vakavan trillerin äärellä ja ruumiita alkaa tulla.
Eddington kasvaa sielunkuvaksi tämän hetken jakautuneesta Amerikasta. Pikkukylään kasaantuvat pandemianaikainen kiistely ja sen tienoille siunaantuneet salaliittoteoriat, Black Lives Matter, paikallinen aktivistiräyhänainen sekä sijoittajien paikkakunnalle ajama datakeskus, joka on tarkoitus rakentaa osittain Pueblo-intiaanin reservaatin alueelle. Kaiken tämän Ari Aster sekoittaa ja vie maaliin varsin onnistuneena vyyhtinä.
Aster näkee myös koomiset piirteet niin pormestari Garcian sliipatuissa mainosvideoissa kuin Crossin kotikutoisissa, kirjoitusvirhein väsätyissä kampanjakylteissä. Ainoa mikä tuntuu turhalta ja päälleliimatulta on paikkakunnalle rantautuva hämäräperäinen ammuskelijaporukka, jolla ei tunnu olevan sellaista henkilöidenvälistä kihnausta osamotivaationaan kuin kaikilla muilla elokuvan henkilöillä.
Katsojan on helppo arvata, että Cross on enemmän republikaani ja Garcia demokraatti. Isossa kuvassa heidän mielipiteillään ei näytä olevan suurta eroa, koska datakeskusta paikkakunnalle ajavat ovat valmiit tukemaan ketä tahnansa, joka antaa bisnekselle avaimet käteen.
Crossin vaimo (Emma Stone) ja anoppi (Deirdre O’Connell) ovat vajonneet syvälle netin kaninkoloon ja uskovat mitä hulluimmatkin väitteet ja heidän myötään paikalle saapuu myös sekopää QAnon-kulttisaarnaaja. Yksi sivuhahmo luodaan nuorukaisesta, joka heiluu Black Lives Matter -mielenosoituksissa vain, koska haluaa tehdä vaikutuksen ihastukseensa.

Emma Stone ja Deirdre O’Connell. Kuva: Richard Foreman
Eddingtonin keskushenkilö on sheriffi Cross, jonka näkökulman kautta tapahtumat koetaan. Joaquin Phoenix, joka on aiemminkin osoittanut monipuolisuutensa, vetää hyvin jäyhän punaniskajuntin roolin. Crossin muodonmuutos niin vaimon, anopin kuin pormestarin pompottelemasta kansanomaisesta hahmosta salailkeäksi manipuloijaksi toi jopa mieleeni Philippe Noiret’n nössön siirtomaakaupunkipoliisin ranskalaiselokuvassa Auringonpimennys (1981).
Kaikkien nykyelokuvien luottonäyttelijä Pedro Pascal on vallan oiva Crossin vastakapulana, menestyneenä latinopormestarina.
Jotenkin aiheelle sopivasti Eddington kuvattiin New Mexicon pikkukaupungissa, joka nimi on Truth or Consequences. Kyseessä lie toinen merkittävä elokuva koronapandemiasta, ensimmäinen sitten Lou Yen ohjaaman ja Helsinki Cine Aasiassa esitetyn An Unfinished Filmin.
Eija Niskanen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Every Note You Play tallensi musiikkia, joka muuten olisi hävinnyt – arviossa Mika Kaurismäen dokumenttielokuva
ELOKUVA | Mika Kaurismäki tallensi kolmen päivän aikana soittoa ja muusikoiden mietteitä Monheim Triennalen improvisaatiofestivaalilla.
Jodie Fosterin esittämä psykiatri heittäytyy murhatutkijaksi voimallisen kiihkon vallassa – arviossa Yksityinen elämä
ELOKUVA | Rebecca Zlotowskin ohjaama Yksityinen elämä yhdistelee elokuvien lajityyppipiirteitä niin vilkkaasti, ettei sen oma luonne näy.
Scarlet Johanssonin esikoisohjaus on sympaattinen tarina 94-vuotiaasta naisesta – arviossa Eleanor the Great
ELOKUVA | Ikääntynyt leskirouva liittyy juutalaiskeskuksen tukiryhmään ja huomaa kohta omineensa holokaustista selvinneen ystävänsä elämäntarinan.
Jännäridraama taitavan varkaan pakomatkasta saa unohtamaan ajankulun – arviossa Roofman
ELOKUVA | Kun viranomaiset ovat perässä, on keksittävä ovelin mahdollinen piilopaikka. Mutta riittääkö se silloin, kun rakkaus vaatii vapautta ja läsnäoloa?




