Kuva: Future Film
ELOKUVA | Paolo Genovese on päivittänyt oman versionsa klassikosta. Elämäni ensimmäinen päivä perustuu R. L. Stevensonin novellikokoelmaan Itsemurhaklubi.
”Paolo Genovese on luonut tarinan nykyajan ahdistuksesta.”
ARVOSTELU
Elämäni ensimmäinen päivä
- Ohjaus: Paolo Genovese
- Pääosissa: Toni Servillo, Valerio Mastandrea, Margherita Buy
- Ensi-ilta: 12.7.2024
R. L. Stevenson kirjoitti kirjan The Suicide Club vuonna 1878. Amerikkalainen J. Walter Ruben ohjasi siitä ensimmäisen elokuvan Trouble for Two jo vuonna 1936. Sen jälkeen elokuvasovituksia on tehty samalla idealla useita, viimeisimpänä Robert Santiagon ohjaama El club de los suicidas vuonna 2007.
Elämäni ensimmäinen päivä -elokuvassa neljä toisilleen tuntematonta tapaa. Heistä yksi on lapsi. Yhteen nelikon tuo enkelin tapainen kaljupäinen mies. Kaikki neljä ovat tehneet itsemurhan samalla viikolla.
Arianna on menettänyt tyttärensä ja hänellä on huono omatunto kaikesta. Napoleone on ajan mukaan motivaattori, joka osaa tukea muita mutta ei itseään. Emilia vammautui eikä halunnut jatkaa elämää pyörätuolissa. Danielea kiusattiin ja hän yritti muuttua kiinnostavaksi Youtuben avulla. Nuoruus ja arvaamattomuus olivat hänen taakkansa.
Enkelin tapainen mies antaa heille kaikille mahdollisuuden jäädä viikoksi maailmaan miettimään mennyttä elämäänsä. He näkevät elämänsä ja hautajaisensa, mutta eivät voi kommunikoida läheistensä eivätkä kenenkään muunkaan kanssa. He vain havainnoivat elämää.
Kannattiko oma henki ottaa? Tähän kysymykseen enkelin tapainen mies haluaa heidän vastaavan. Kaikki neljä päätyvät tärkeiden asioiden äärelle vasta nyt, kuoltuaan. Voisivatko he löytää tahtoa ja voimaa aloittaa alusta, kenties halun jatkaa elämää?
Ohjaaja ja käsikirjoittaja Paolo Genovese on luonut nykyajan ahdistuksesta synkän melodraaman, jossa on tummaa huumoria, omalaatuista dialogia ja ripaus mysteeriä elämästä ja olemisesta näinä aikoina. Stevensonin alkuperäistarina taipuu nykyajan ihmisen ongelmiin, haluihin ja vaatimuksiin.
Elokuvan tapahtumapaikka on Rooman komea kaupunki, ylhäältä kuvattuna ja katsottuna. On hylättyjä bensa-asemia, hotelleja ja rakennuksia. Kaikki sopii loistavasti aiheen kuvittamiseen.
Genovesen kirjoittama dialogi on hetkittäin valitettavan vaisua. Varsinaisen asian päälle ei päästä vaan pohditaan nopeasti, miettimättä toista näkökulmaa.
Enkelin tapaisen miehen roolissa Toni Servillolla (Uomo) on santtaavaa, mutta enimmäkseen hän on pahantuulinen sivustaseuraaja ja odottaja.
Valerio Mastandrea (Napoleono) on enimmäkseen kyyninen. Hän ei löydä eikä edes osaa etsiä motivaatiota uuteen alkuun. Margherita Buy (Arianna) tuntee aikuisista eiten ja näyttää halunsa ymmärtää itseään ja elämää. Sara Serraiocco (Emilia) on antanut kuoleman porteillakin periksi. Mikään ei näytä auttavan uuteen alkuun. Gabriele Cristini (Daniele) on lempeä ikänsä edellyttämällä tavalla. Hän menetti eniten ja tahtoisi tietää paljon enemmän menetyksistään.
Sivuroolissa nähdään Vittoria Puccini, jonka suomalaisyleisö tuntee draamasarjan Ihana Elisa nimiroolista.
Paolo Genovesen palkittuja ohjauksia ovat Rakkauden supersankari (2021), The Place (2017) ja Salaisuuksien illallinen (2016).
Maija Kääntä
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ridley Scottin Gladiator II on kelvollinen, vaan ei yhtä mahtava spektaakkeli kuin edeltäjänsä
ELOKUVA | Vaikka Ridley Scottilla on suurten spektaakkeleiden tekemisen mittakaava hallussaan, kaikki tuntui paljon tuoreemmalta ensimmäisen Gladiator-elokuvan aikoihin.
Entisen nuorison elämä on juhlia, juopottelua ja toisen etsintää – arviossa Samppa Batalin Omenavarkaat
ELOKUVA | Samppa Batalin ohjaama elokuva on ajan todellisuuteen pyrkivä tarina yhdestä päivästä ja yöstä yli kolmekymppisten elämässä.
Belfastin rääväsuut uhoavat miehitysvallaksi kokemiaan brittejä vastaan keskisormi tanassa – arviossa Kneecap
ELOKUVA | Irlannissa puhuttavaa iiriä voimakkaasti puolustava Kneecap on asiapitoisuudestaan huolimatta häröilevän hauskaa katsottavaa.
Draama ihmisistä, jotka ymmärretään väärin – arviossa Michael Francon Memory
ELOKUVA | Meksikolaisohjaajan elokuvassa ihmisten elämään vaikuttavat asiat, joihin he itse eivät ole voineet vaikuttaa.