Vesa Vierikko on surumielinen Pelle Hermanni. Kuva: Artista Filmi
ELOKUVA | Sirkus Hepokatin väki saa tietää, että Pelle Hermannin syntymäpäiviä ei ole koskaan vietetty, sillä kukaan ei tiedä, koska tämä olisi syntynyt.
”Elokuva on puvustusta, lavastusta ja maskeerausta myöten värikäs – sirkusmainen.”
ARVOSTELU
Pelle Hermanni ja hypnotisoija
- Ohjaus ja käsikirjoitus: Timo Koivusalo
- Näyttelijät: mm. Vesa Vierikko, Jari Salmi, Martti Suosalo, Iina Kuustonen
- Ensi-ilta: 22.12.2023
Suomessa esitetään yllättävän paljon lapsille suunnattuja elokuvia, ja iso osa niistä on kotimaista tuotantoa. Ne ovat virkistäviä kaiken Disney-vyöryn keskellä. Kotimaisin voimin on toteutettu myös vuodenvaihteen tienoolla teattereihin saapunut Pelle Hermanni ja hypnotisoija (2023).
Tarinan lähtöasetelma on hellyttävä: Sirkus Hepokatin väki saa tietää, että Pelle Hermannin (Vesa Vierikko) syntymäpäiviä ei ole koskaan vietetty, sillä kukaan ei tiedä, koska tämä olisi syntynyt. Siitä aletaan ottaa selvää, jotta Hermannille voitaisiin järjestää kunnon kekkerit. Samanaikaisesti kilpailevan sirkuksen hypnoosin hallitseva tirehtööri (Jari Salmi) haluaa Pelle Hermannin tulevan hänen sirkukseensa – keinolla millä hyvänsä, ja keinot ovat melkoisen katalat. Syntyy jännitteitä ja jopa väärinkäsityksiä.
Timo Koivusalon käsikirjoittama ja ohjaama lasten- ja nuortenelokuva pitää sisällään kaikki ne elementit, joita lajityyppi vaatii. Tarinaa toteuttamassa on sievoinen joukko suomalaisen näyttelijäkaartin osaavaa kermaa. Tampereen oma poika Vesa Vierikko on sympaattinen Pelle Hermannin rollissa.
Elokuvassa on perinteisen maalaissirkuksen meininkiä oikein olan takaa. Replikointi on erittäin korrektia, jopa turhankin kirjakielistä. Näytteleminen on kauttaaltaan yliampuvaa, turhankin liioiteltua. Näin tosin ehkä on haluttu tuoda esiin heti hyvisten ja pahisten roolit. Hepokatin tirehtööri Hannu-Pekka Björkman, taikuri Martti Suosalo ja trapetsitaiteilijaa esittävä Iina Kuustonen tuntuvat normaaleimmilta.
Elokuva on puvustusta, lavastusta ja maskeerausta myöten värikäs – sirkusmainen. Tarinan tavanomaisuudet, muutamaa sukkelaa repliikkiä lukuun ottamatta, pitävät ainakin aikuisen katsojan naaman peruslukemilla. Elokuva on sallittu, mutta pienimmille tarina on mitä ilmeisimmin liian pelottava.
Marita Nyrhinen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Bhutaniin saapuu demokratia ja amerikkalainen aseen ostaja – arviossa The Monk and the Gun
ELOKUVA | Pawo Choyning Dorjin ohjaama ensi-iltaelokuva kertoo tärkeistä tapahtumista lempeästi.
Ikääntyneiden ihmisten suloinen rakkaus koskettaa – arviossa ensi-iltaelokuva Pieni pala kakkua
ELOKUVA | Maryam Moghadamin ja Behtash Sanaeehan ohjaama ensi-iltadraama on viehättävä tarina rakkaudesta ja elämänilosta.
Ihmissuhteita ei korjata rahalla, kuten ei ilmastonmuutostakaan – arviossa Arto Halosen Jälkeemme vedenpaisumus
ELOKUVA | Dokumenttiohjaajakin tunnettu Arto Halonen lähestyy ihmisiä luontevasti omina itsenään ja osaa kertoa hyviä tarinoita, fiktionakin.
Anna Kendrickin esikoisohjaus ei ole kevyttä viihdettä – arviossa Woman of the Hour
ELOKUVA | Näyttelijänä tunnetun Kendrickin ohjaus pohjautuu sarjamurhaaja Rodney Alcalan hahmoon. Naisen asema 1970-luvun viihdeteollisuudessa saattoi olla jopa hengenvaarallinen.