Dakota Johnson ja Pedro Pascal. Kuva: Adore Matchmaking LLC
ELOKUVA | Celine Songin uutuus kuvaa New Yorkin yläluokan parinetsintää rikkoen romanttisen komedian konventioita.
”Dakota Johnsonin usein kylmänkiskoinen tulkinta sopii Lucyn hahmolle erinomaisesti.”
ARVOSTELU

Materialists
- Ohjaaja: Celine Song
- Pääosissa: Dakota Johnson, Pedro Pascal, Chris Evans
- Ensi-ilta: 1.8.2025
Ennakkoasetelma elokuvalle on äärimmäisen herkullinen: ohjaajana Oscar-ehdokas Past Livesin Celine Song, yhdessä pääosassa Hollywoodin kermaan noussut Pedro Pascal ja tuotantoyhtiönä cinefiilien suosikki A24, joka on tuonut valkokankaille sellaisia palkintohirmuja kuin vuoden 2022 Everything Everywhere All At Once.
Mutta onnistuuko Materialists toistamaan Past Livesin taian ja luomaan uutta romanttisen komedian ystäville?
Lucy (Dakota Johnson) työskentelee ultrarikkaiden treffipalvelussa välittäjänä – mutta on itse sinkku. Useat parit työssään naimisiin saattaneena Lucyn oma rakkauselämä on jäänyt taka-alalle, mutta yhtäkkiä hän on dilemman edessä – valitako täydelliseltä vaikuttava miljonäärihurmuri (Pedro Pascal) vai ex-rakas, tähteyttä metsästävä näyttelijä Jack (Chris Evans).
New Yorkin yläluokan siloteltujen kulissien keskellä Materialists kertoo ihmisistä, joiden valinnat ja tunteet törmäävät toisiinsa maailmassa, jossa rakkaus ja raha etsivät jatkuvaa tasapainoa. Kolmiodraaman sisällä elokuva alkaa hiljalleen kuoria hahmojensa motiiveja: rakastetaanko ihmistä vai hänen tarjoamaansa elämäntyyliä?
Celine Song rakentaa tarinasta satiirisen, tarkkanäköisen kudelman 2020-luvun deittailusta, onhan hän itsekin työskennellyt treffipalvelussa ennen elokuvauraansa. Valitettavasti suuria tunteita ei katsojalle herää, ja hahmoista on vaikea löytää samaistumispintaa. Finassivelien romantiikankaipuu ei valitettavasti herätä samanlaisia tunteenpurkauksia kuin Past Livesin riipaiseva pohdinta menetetyistä mahdollisuuksista.

Dakota Johnson ja Chris Evans. Kuva: Atsushi Nishijima
Materialists on kiistatta kiinnostava ja ilahduttavan erilainen romanttinen elokuva. Dialogi iskee terävästi, estetiikka on hillityn ylellinen (erityismaininta puvustuksesta vastaavalle Katina Danabassille), ja ihastuttavan kliseetön New York -kuvaus tuo mieleen Woody Allenin klassikot.
Pedro Pascal on nähty viimeisen vuoden aikana lukemattomissa rooleissa, ja Materialists sinetöi hänen asemansa kesän 2025 suurimpana tähtenä – ja meemitilien vakikasvona. Dakota Johnson ja Chris Evans onnistuvat myös rooleissaan – Johnsonin usein kylmänkiskoinen tulkinta sopii Lucyn hahmolle erinomaisesti.
Klassikkoa elokuvasta tuskin syntyy, mutta erinomainen deittielokuva kyllä. Mielenkiintoista onkin nähdä, mihin Celine Song seuraavaksi siirtää katseensa.
Muru Vähänikkilä
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Every Note You Play tallensi musiikkia, joka muuten olisi hävinnyt – arviossa Mika Kaurismäen dokumenttielokuva
ELOKUVA | Mika Kaurismäki tallensi kolmen päivän aikana soittoa ja muusikoiden mietteitä Monheim Triennalen improvisaatiofestivaalilla.
Joni Ekman svengaa raukean raikkaasti – arviossa Joko saa laulaa?
LEVYT | Tamperelaisartistin seitsemäs levy tiivistää rock-kaihoa toimivan ytimekkäästi. Joni Ekmanin rock-pohjainen svengi ei ole tunkkaista vaan vaivattoman koukukasta.
Kamerat, käy! Elokuvamies Ilkka Rahkosen mukaan Finlaysonin alue Tampereella on filmiväen unelma
TILAUSJUTTU | Tampere ja Tokio yhteen sopii, kun tekeillä on suomalais-japanilainen rikosdraama. Sarja julkaistaan vuoden 2026 keväällä.
Retoriikassa voi olla eroja, mutta Sanna Marin ja Tulenkantaja-voittaja Riina Tanskanen puhuvat samoista asioista
KOLUMNI | Tampereen Kirjafestarit on teosten suurhyöky, jonka pyörteissä voi iskeä ahdistus, Maarit Saarelainen kirjoittaa kolumnissaan.




