Romy (Nicole Kidman) ja Samuel (Harris Dickinson) eivät voi vastustaa toisiaan. Kuva: Niko Tavernise / Scanbox
ELOKUVA | Nicole Kidmanin tähdittämän Babygirl-elokuvan päähenkilö on harjoittelijalleen porras matkalla miehuuteen: kiehtova peti- ja pelikaveri, joka on vankina omassa perhe- ja työhäkissään.
”Babygirlin ansiot ovat tiukassa henkilöohjauksessa, kuvauksessa ja leikkauksessa.”
ARVOSTELU
Babygirl
- Ohjaus ja käsikirjoitus: Halina Reijn
- Pääosissa: Nicole Kidman, Antonio Banderas ja Harris Dickinson
- Ensi-ilta: 10.1.2025
Naisen seksuaalihistoriassa on monta merkkipaalua.
Pitiköhän jopa miehen ja gynekologi Ernst Gräfenbergin löytää G-piste, että naiset rohkenivat vapaasti kokea orgasmin omin avuin.
Sittemmin tantraan vannovat kaiuttavat seksuaalienergian ja tyydytyksen löytyvän ihan vaan oivaltavan hengityksen kautta.
Genitaalit joutavat siis tunkiolle.
Kehollisuus ja siihen liittyvä vallankäyttö kiehtoo. Kuka omistaa ruumiini? Kenelle jaan sen käyttöoikeuden?
Seksuaalisuudessa mukaan tulee vahvasti sen käyttövoima, mielikuvitus. Saa alistaa, olla alistettu, sitoa, rengastaa, raiskata luvalla, raipata ja kaiken päälle rakastaa vilpittömästi.
Ja viikonloppuna saamme kuulla Erika Vikmanin totuuden Ich komme -viisuehdokkaana.
Viimeksi Mika Waltari tunnusti raiskanneensa vaimonsa kiihkeimpänä luomiskautenaan. Näin myös vaimon salainen fantasia täyttyi, antaa kirjailija ymmärtää.
Seksi on aikuisten leikkiä. Sen kamareihin on vaikea mennä taulukon kanssa ja pilli kaulassa, jos toista ei loukata.
* *
Luento seis ja elokuviin.
Jotenkin Babygirlin lähtökohta on mitä elokuvallisin: hyvään elokuvaan kuuluu aina vähintään yksi puoli- tai kokoalaston ihminen.
Elokuva on voyeuristin uni. Saa tirkistellä ja kurkistella pimeässä.
Ja jos elokuvaa on rummutettu naisen orgasmin ja sitä valmistelevan valtapelin kuvauksena, pitäähän tämä kypsässä 63 vuoden iässä nähdä, parisuhteessa elävänä ja kahden lapsen äitinä.
Opinko uutta?
Nicole Kidmanin, 58, esittämä varastorobottiyrityksen toimitusjohtaja, viittäkymppiä lähestyvä Romy ei saa täyttä tyydytystä aviosuhteestaan teatteriohjaajamiehensä (Antonio Banderas) kanssa. Seksissä saisi olla alistamisleikkiä.
Kun Romy törmää kadulla nuorukaiseen (Harris Dickinson), joka kesyttää keksillä kimppuun hyökänneen louskuleuan, Romyn vaistot heräävät.
Ja kun sama mies ilmestyy milloin hissiin, milloin toimitusjohtajan huoneeseen vaatien saada Romystä mentorin, pelin säännöt alkavat muodostua.
Pian ollaan kiihkeässä salasuhteessa, jonka alistamisleikit viihdyttävät ja innostavat Romyä toivotulla tavalla. Saadaan vauhtia ja vaarallisia tilanteita horisontaalisen makuuhuoneyhdynnän sijaan.
Samuel-harjoittelija tietää mitä tekee. Eihän leikki ole kielletty nuorelta mieheltä. Elokuvan ydinrepliikki kuuluukin Samuelin suusta: ”Sinulla on kiva perhe. Haluaisin sellaisen.”
Niinpä. Sitä perhettä hän ei Romyn kanssa voi saada. Romy on porras matkalla täyteen miehuuteen, kiehtova peti- ja pelikaveri, joka on vankina omassa perhe- ja työhäkissään.
Jos suhde harjoittelijaan paljastuisi, Romyn ura olisi mennyttä.
* *
Babygirlin ansiot ovat tiukassa henkilöohjauksessa, kuvauksessa ja leikkauksessa.
Se tuo New Yorkin teräksisen estetiikan iholle, toimistotilojen steriiliyden ja kahden ihmisen aistillisen lähentymisen. Elokuvassa ei nähdä juuri paljasta pintaa Kidmanin klohmuisia polvia, lautaselkää ja suun juonteita lukuun ottamatta.
115 minuuttia pitkä elokuva on vartin liian pitkä.
Romy käy erilaisissa hoidoissa säilyttääkseen markkina-arvonsa. Ikääntymisen tuoma kauhu kehon rapistumisesta nousee vaivihkaa yhdeksi roolihahmoista.
Ja Samuel on nuoruudessaan kaikkea sitä, mitä vanheneva nainen voisi kaivata: suoruutta, lihasten kauneutta, estottomuutta.
Samuelin soolotanssi Romylle tarjoaa elokuvan parasta erotiikkaa ihan jännän huohotusmusiikin lisäksi.
* *
Romyn alainen, nuori Esme (Sophie Wilde), kietoutuu suhteeseen peruuttamattomalla tavalla.
Hän haluaisi ylennyksen, mitä koettaa Romylle perustella.
Kun hänelle selviää Romyn salasuhde, on kiristyksen aika. Mihin riittää naisten solidaarisuus? Kiliseekö lasikatto myös tällä keinolla?
Ohjaaja Halina Reijn heittää peliin naisjohtajan lojaalisuuden. Kun Bossladyn persoona on murrosiässä ja seksuaalisuus sokkotestissä, joutaako siinä enää yrityksen hyvinvointia ajattelemaan.
Romyn kujanjuoksu päättyy kotiin. Perhearvot kunniaan – puoliso saa opetella uudet temput, sillä kyllä vanha koirakin oppii.
Antonio Banderas on näyttelijäkaartin sympaattisin hahmo itsestään epävarmana teatteriohjaajana.
Tyttärien murrosikä viikkaa aidontuntuisia ryppyjä sileään perhearkeen. Varsinkin Isabel (Esther McGregor) kirpaisee äidin tunteita suoruudellaan.
* *
Niin, opinko uutta? Enpä juuri. Jos heterosuhteista puhutaan, yleensä ajatellaan puumanaisen saalistavan nuoria miehiä toyboyksi.
Tähän ikään olen nähnyt kaikenlaista, senkin, että nuorista miehistä on hauskaa leikitellä puolta vanhemmalla naisella.
Sitä kohtaamista Babygirl purkaa ihan katsottavalla tavalla.
Anne Välinoro
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Wallace ja Gromit: Kosto kynittävänä on animoidun parivaljakon vauhdikas ja hykerryttävän hauska paluu
ELOKUVA | Wallace ja Gromit: Kosto kynittävänä -animaatioelokuva osoittelee nokkelasti James Bondeihin, Kapteeni Nemoon ja Late Lampaaseen.
Laulaen ja tanssien kartellipomosta transnaiseksi – Emilia Pérez on värikäs Meksikoon sijoittuva musikaali
ELOKUVA | Ranskalaisohjaaja Jacques Audiardilla on näköjään kyky heittäytyä täysin erilaisiin tarinamaailmoihin ja Emilia Pérezin kohdalla kokeilla musikaalia.
Kehitysvammaisten aikuisten nuorten kesäleirillä opitaan ja viihdytään – arviossa Toisenlaiset kesäkaverit
ELOKUVA | Artus Solarin esikoisohjauksessa on näyttelijöinä muutama ammattilainen ja kekseliäitä amatöörejä.
Josh Margolin kunnianosoitus isoäidilleen yhdistää huumoria ja toimintaa – arviossa Thelma
ELOKUVA | Thelma ja Ben ajavat skootterilla Los Angelesiin hakemaan oikeutta menetettyään puhelinhuijarille 10 000 dollaria.