ARVOSTELU | Riz Ahmed tekee paneutuvan roolisuorituksen muusikkona, joka menettää identiteettinsä. Parhaan äänityksen Oscar-ehdokkuuden osalta pelissä ovat myös suomalaissormet.
Elokuva
kritiikki
Jos kaikki menee, on parasta lähteä tien päälle, kertoo Oscar-elokuvien ennakkosuosikki Nomadland
ARVOSTELU | Nomadlandista jos jostain on povattu suurta Oscar-voittajaa. Kuudella Oscar-ehdokkuudellaan elokuva on joka tapauksessa Oscareiden kärkikahinoissa. Nomadlandin valttikortti ja erityispiirre on tietty realistisuus.
Sami Pöyryn arthouse-trilleri Punainen kohina luottaa rohkeasti siihen, mitä katsoja ei näe tai tiedä
ARVOSTELU | Sami Pöyryn ensimmäinen pitkä elokuva Punainen kohina pureutuu taiteellisella kunnianhimolla seesteisten peltomaisemien tummempiin sävyihin.
Romantic Comedy ei ole kummoinenkaan dokumenttielokuva – miksi silti se (ehkä) kannattaa katsoa?
ARVOSTELU | Elizabeth Sankeyn dokumentti on yhdistelmä sietämätöntä sohvaperunahöpinää ja taukoamatonta romanttisten elokuvien klippitykitystä.
Ihmenainen ja keskinkertaisuuden ansa – arviossa Wonder Woman 1984
ARVOSTELU | Wonder Woman 1984:n tiputtaminen teatterilevityksestä suoratoistopalveluun pandemian takia ei ainakaan tee palvelusta supersankarielokuvalle. Lajityyppi tarvitsisi spektaakkelin sijaan enemmän sisältöä erottuakseen edukseen televisiosarjoista, joita samat palvelut ovat pullollaan.
Osasi löytää kaiken aina uutena, sanotaan kiistellystä elokuvaohjaaja Rauni Mollbergista nykyään
ELOKUVA | Taiteilijoista kertovista dokumenttielokuvista Veikko Aaltosen ohjaama Dinosaurus on parhaasta päästä, sillä se tekee näkyväksi Rauni Mollbergin elämän ja työn lisäksi aikalaisten näkemykset ja tarjoaa uudempiakin näkökulmia.