Zoe Saldana on Rita. Kuva: Shanna Busson / Why Not Productions – Pathé Films
ELOKUVA | Ranskalaisohjaaja Jacques Audiardilla on näköjään kyky heittäytyä täysin erilaisiin tarinamaailmoihin ja Emilia Pérezin kohdalla kokeilla musikaalia.
”Luihin ja ytimiin menevä tarinankerronta kiristää katsojankin tunneruuvia mukavasti, suorastaan fyysisesti.”
ARVOSTELU
Emilia Pérez
- Ranska / Meksiko, 2024.
- Ohjaus: Jacques Audiard.
- Päääosissa: Zoe Saldaña, Selena Gomez, Karla Sofía Gascón, Adriana Paz
- Ensi-ilta: 10.1.2025
Rita on hyvin koulutettu lakioppinut, mutta toimii puolustusasianajana nuhjuisille, lain harmaalla alueella pyöriville tyypeille. Eräänä päivänä hänet kidnappaa Manitas del Monte, tunnettu huumekartellin johtaja, jolla on tarjota Ritalle erikoinen keikka: Manitas on järjestettävä sukupuolenkorjausleikkaukseen ja samalla hänen on ’hävittävä’ elävien kirjoista.
Jälkeen jäävät vaimo ja lapset. Sekä mukavan rahatukun saanut Rita, jolle keikka ei ole vielä ohi: jokusen vuoden jälkeen on palattava solmimaan tapahtumaketjun loppulangat.
Tämä kaikki esitetään musikaalimuodossa. Meksikolaiset rikoskartellit, transseksuaalisuus ja erilaisten naisten sähäkät kohtaamiset elävät lennokkaasti lauletuissa ja tanssituissa kohtauksissa, joista monet sijoitetaan oivaltavasti luontevaan ympäristöön, kuten hautajaisiin, karaokebaariin ja vastaaviin tilanteisiin, joissa siirtymä realismista musiikin maailmaan käy sutjakasti.
Parissa kohtaa laulun alkaminen tuntuu kuitenkin hieman väkinäiseltä ja pelkkä dialogikohtaus olisi ajanut asiaa eteenpäin luontevammin. Kokonaisuus on silti värikäs katselukokemus, jonka jokaista juonenkäännettä ei arvaa etukäteen – mikä on aina merkki oivaltavasta käsikirjoituksesta.
* *
Käsikirjoitus onkin käynyt läpi jokusen adaptaation. Se perustuu löyhästi Boris Razonin vuoden 2018 romaaniin Écoute, jonka pohjalta Jacques Audiard teki ensin oopperalibrettosovituksen ja muunsi sen sitten elokuvaksi. Lopputuloksessa näkyykin oopperamaista ylitsepursuavaa uhkeutta.
Ranskalaisohjaaja Jacques Audiard on tunnettu suomalaisille muun muassa elokuvistaan Kun sydän lakkaa lymästä (2005), Profeetta (2009), Luihin ja ytimiin (2012) ja Dheepan (2015). Ohjaajalla on näköjään kyky heittäytyä täysin erilaisiin tarinamaailmoihin ja Emilia Pérezin kohdalla kokeilla musikaalia. Kaikkia Audiardin elokuvia yhdistää kuitenkin sananmukaisesti luihin ja ytimiin menevä tarinankerronta, joka kiristää katsojankin tunneruuvia mukavasti, suorastaan fyysisesti.
Emilia Pérezin naispääosanesittäjäkaarti (Zoe Saldana, Selena Gomez, Karla Sofía Gascón ja Adriana Paz) palkittiin vuoden 2024 Cannesin elokuvajuhlilla parhaan näyttelijättären pystillä. Lisäksi elokuva sai tuomariston palkinnon.
Zoe Saldana puolustusasianajaja Ritan roolissa on juuri sopiva sekoitus pätevää uranaista ja rahan houkuttelemana parempaan elämään ihastuvaa nuorta naista. Selena Gomez seksikkäänä leskenä pääsee vihdoinkin näyttelemään äidinkielellään espanjaksi. Espanjalainen Karla Sofia Gascón on näytellyt useissa telenoveloissa ja espanjalaisissa elokuvissa, mutta nyt elokuvan nimiroolissa, sukupuolenkorjauksen läpikäyneenä transnaisena on epäilemättä breikannut kansainvälisesti.
Eija Niskanen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Hyvällä ryhdillä tanssilattialle – arviossa Franz Ferdinandin The Human Fear
LEVYT | Glasgowlaisen rockyhtyeen Franz Ferdinandin kuudes albumi The Human Fear on hyvällä bilejalalla varustettu melodisesti koukukas levy.
Se on siinä – arviossa Jani Matti Juhani Laulaa Elvistä osa 3
LEVYT | Jani Matti Juhani jatkaa kolmanteen osaan edennyttä Elvis-tribuuttiaan ajatuksella valittujen vieraiden tuella.
Oodi luonnolle – arviossa Piip-yhtyeen Pienet ihmiset isot puut
LEVYT | Luontoa kunnioittavan ja luonnonsuojeluun vihkiytyneen yhtyeen musiikki rakentuu Laura Helanderin saksofonin ympärille.
Raukeasti pohdiskelevat nuotiojuhlat – arviossa Asan Eteenpäin Elävä
LEVYT | Asan uudelta albumilta on riisuttu biitit ja luupit orgaanisen pohdiskelun tieltä. Eteenpäin Elävä jammailee akustisen kitaran tahtiin.