Lasten ja nuorten elämää sietämättömien aikuisten kanssa – arviossa Andrea Arnoldin Bird

28.03.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Nykiya Adams. Kuva: Atsushi Nishijima

ELOKUVA | Andrea Arnoldin Koillis-Englantiin sijoittuva draama on graffiteilla koristeltua sosiaalista realismia.

”Luonnollinen muuttuu yliluonnolliseksi fantasiaksi ajatuksen voimasta ja pelastuksen nimissä.”

ARVOSTELU

4.5 out of 5 stars

Bird

  • Ohjaus: Andrea Arnold
  • Pääosissa: Nykiya Adams, Franz Rogowski, Barry Keoghan
  • Ensi-ilta: 28.3.2025

Bailey on 12-vuotias tyttö, joka elää isänsä Bugin ja velipuolensa Hunterin kanssa. Kuvioissa on myös isän kihlattu ja hänen kaksivuotias tyttärensä. Koti on vallatussa kerrostalossa, joka on koristeltu graffiteilla ulkoa ja sisältä.

Pikkusiskot asuvat lähistöllääitinsä Peytonin ja hänen väkivaltaisen poikaystävänsä Skaten kanssa. Äidin asunnossa on myös koira Dave, joka näyttää erottavan hyvät ja pahat ihmiset toisistaan.

Baileyn äiti on tummaihoinen britti ja isä valkoihoinen irlantilainen. Eletään Koillis-Englannissa, jossa sosiaalinen realismi on muuttunut vuosisatojen aikana fiktiossakin vain vähän. Eletään Charles Dickensin luoman maailman nykyversiota.

sdim0303

Barry Keoghan on isä Bug. Kuva: Robbie Ryan

Isä Bug on saanut idean rikastua sammakolla, joka tuottaa hallusinogeenia, limaa, jolla saa itsensä sekaisin. Kauppa näyttää käyvän huonosti.

Bailey on tottunut pienestä pitäen huolehtimaan itsestään ja pienemmistä sisaruksistaan. Hän joutuu päivittäin tilanteisiin, jossa aikuisten puheissa ja teoissa ei ole mitään järkeä. Isän metelöivä pakotus ja äidin hiljainen välinpitämättömyys ovat lasten arkea. Lapset elävät keskellä tilannetta, jossa osa aikuisista on vastuuttomia, väkivaltaisia ja hankkii elämiseen tarvittavia asioita ja tavaroita erikoisillakin tavoilla, muutenkin kuin varastamalla.

Aikuiset eivät suojele lapsiaan. Lapsia syntyy ja ne on otettu vastaan.

Rikollisuus ja pään sekoittaminen ovat melkein kaikkien tapa elää. Sukupuolielämä aloitetaan sukupolvesta toiseen aikaisessa vaiheessa. 14-vuotiaana ollaan raskaana ja tullaan vanhemmiksi eikä kukaan soita poliisia.

Lasten elämässä aikuiset ovat sietämättömiä. Koko ympäristö on yhteiskunnan syrjässä elävien ihmisten asuinseutua. Tähän tilanteeseen päähenkilö Bailey on löytänyt ilokseen linnut, joiden lentoa hän seuraa ja kuvaa mielellään.

sdim0647 2

Franz Rogowski on Bird. Kuva: Robbie Ryan

Kaiken keskelle ilmestyy Bird, kiltissä kulkeva aikuinen mies, joka etsii lapsuudenkotiaan ja äitiään. Bird herättää Baileyn niityltä ja pyytää oppaakseen. Hän etsii tietoja äidistään ja miksei isästäänkin paikassa, jossa oli lapsena asunut.

Bird viettää aikaa katoilla. Baileyn tavoin eläimet, linnut, ovat hänen ystäviään ja hän osaa kommunikoida niiden kanssa.

Bailey viettää aikaa Birdin kanssa ja vie hänet käymään myös äitinsä luona. Bird on erilainen ja huolehtii kanssaihmisistään. Omakohtainen kokemus yksinäisyydestä on opettanut ihmiselämän perusasioita ja huolehtimaan heikommista.

Bird-elokuva on vahvaa arkidraamaa, johon mahtuu kohtauksia, joissa luonnollinen muuttuu yliluonnolliseksi fantasiaksi ajatuksen voimasta ja pelastuksen nimissä.

Elokuvassa on paljon kovia ääniä ja musiikkia, joilla jatketaan tarinaa. Aikuiset eivät uskalla elää hiljaisuudessa.

Nykiya Adams (Bailey) on lahjakas nuori näyttelijä. Hän on mukana liki jokaisessa kohtauksessa ja kertoo tarinaa vahvasti omalla olemuksellaan. Barry Koeghan (isä Bug) on tuttu ja palkittu näyttelijä, jonka hahmolta on vanhemmuus hukassa. Hänen voimansa on äänenkäytössä ja fysiikassa; Koeghan liikkuu loistavasti. Jasmine Jobson (äiti Peyton) on heikko lenkki, joka pelossa antaa pahan tapahtua. Franz Rogowski (Bird) on palkittu saksalainen näyttelijä, joka on osin ulkonäkönsä ansiosta päässyt tekemään paljon rooleja, joissa erilaisuus on vahvuus. Näyttelijät muodostavat hyvän porukan, joka ei kadota hetkeksikään uskottavuuttaan.

Ohjaaja-näyttelijä Andrea Arnold on ohjannut dokumentteja, lyhytelokuvia ja fiktioita. Hänet on palkittu Cannesissa American Honey -elokuvasta (2016) ja Oscarilla lyhytelokuvasta Wasp (2004).

Maija Kääntä

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.