Vic Carmen Sonne ja Trine Dyrholm. Kuva: Nordisk Film / Lukaz Bak
ELOKUVA | Edes Grimmin veljekset eivät olisi keksineet tällaista kauheaa satua, jossa hirviö elää ihmisten keskellä kirkkaassa päivänvalossa.
”Elokuvan varsinainen tähti on puolalaiskuvaaja Michal Dymek.”
ARVOSTELU
The Girl With the Needle
- Ohjaus: Magnus von Horn
- Pääosissa: Vic Carmen Sonne, Trine Dyrholm, Besir Zeciri, Joachim Fjelstrup
- Ensi-ilta: 6.9.2024
Karoline, nuori vaatetehtaalla työskentelevä ompelijatar (Vic Carmen Sonne), elää kovia aikoja Kööpenhaminassa 1910- ja 1920-lukujen taitteessa. Karolinen sotaan kadonneen aviomiehen, Peterin (Besir Zeciri), uskotaan kuolleen. Ilman puolison kuolintodistusta Karolinella ei ole pienimpiäkään mahdollisuuksia leskeneläkkeeseen.
Siinä näkee tilaisuuden vaatetehtaan johtaja Jørgen Kitzel (Joachim Fjelstrup), tämän jutun pelkurimainen prinssi, joka tarjoutuu hyvin auliisti lohduttelemaan Karolinea.
* *
Epäsäätyisestä rakkaudesta seuraa raskaus. Jo ennen raskauttaankin Karoline on päätynyt kammottavan saastaiseen mörskään ja ei-toivotun raskauden saattelemana hän saa tehdastyöstäänkin potkut, mistä dickensiläinen kurjuus vain syvenee. Vaikka kuvattu maailma on 1920-lukua, se voisi yhtä hyvin olla 1800-lukua – ainakin asenteiltaan ja yhteiskunnaltaan.
Karoline uskoo valoa näkyvän elämässään, kun hän tutustuu itseään vanhempaan makeiskauppiaaseen, Dagmar Overbyehen (Trine Dyrholm), joka välittää lapsia adoptoitaviksi ”hyviin perheisiin.”
* *
Vic Carmen Sonne on mieltynyt provosoiviin rooleihin kauhun tai väkivallan sävyttämissä elokuvissa. Hän on oikein hyvä kurjuuttaan kantavan Karolinen osassa.
Vähintään yhtä hyvä on tanskalaiselokuvan veteraaninäyttelijä Trine Dyrholm makeiskauppiaana, jonka hyväntahtoisen pinnan alla piilee täydellisen illuusioton näkemys maailmasta.
Elokuvan varsinainen tähti on kuitenkin puolalaiskuvaaja Michal Dymek, joka loihtii mustavalkoisilla kuvillaan vuoden 1921 Kööpenhaminan ahdistavien kujien kaupungiksi täynnä matalakattoisia pimeitä huoneita.
Elokuva on kuvattu Puolassa, alasleesialaisessa Klodzkossa, jonka vanhat kaupunginosat tarjosivat uskottavat näkymät historialliseen eurooppalaiseen kaupunkiin.

Kuva: Nordisk Film / Lukaz Bak
* *
The Girl with the Needle on tietystä löyhästä tosipohjaisuudestaan huolimatta tyylillisesti kuin synkeä satu. Tarinan taustalla piilee tosielämän aikanaan kuolemantuomioon johtanut rikossarja, joka on dramatisoitu fiktiiviseksi elokuvaksi ottaen kaikki irti tapauksen kauhuelokuvamaisista ulottuvuuksista, mikä voi elokuvaa katsellessa tuntua ahdistavalta.
Ohjaaja Magnus von Horn on syntyjään ruotsalainen, mutta opiskellut ammattiinsa Puolan kuuluisassa elokuvakoulussa Łódźissa.
* *
Ruotsalais-puolalais-tanskalaisena yhteistuotantona tehty The Girl With the Needle kertoo tekijänsä kolmantena elokuvana hänen kiistämättömästä lahjakkuudestaan. Taiteilijanimellä Puce Mary tunnetun tanskalaisen kokeellisen musiikin säveltäjän ja äänitaiteilijan Frederikke Hofmeierin pahaenteinen musiikki voimistaa elokuvan makaaberia tunnelmaa.
Elokuva tasapainoilee taitavasti tosiasiallisuuden ja painajaismaiselta näyttävän todellisuuden välillä. Tällainen faktan ja tyylin eriparisuus lisää elokuvan vaikutelmaa todellisuudesta ammentavana kauhukuvana.
Antti Selkokari
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Paula Korvan elokuvassa parisuhteen ongelmat löytyvät enimmäkseen korvien välistä – arviossa Kenraaliharjoitus
ELOKUVA | Anna-Leena Härkösen romaaniin perustuvassa elokuvassa parisuhteiden pelastusyritykset sisältävät komediaa ja draamaa.
Syrjäisen vuoristokylän elämää sodan varjossa – arviossa italialaiselokuva Vermiglio
ELOKUVA | Eletään vuotta 1944, kun sota riehuu jossain kaukana. Mutta se ei tunnu vaikuttavan patriarkaalisen ja uskonnollisen syrjäkylän elämään.
Parasite-ohjaajan uutuus Mickey 17 jää ohueksi scifi-komediaksi, joka hädin tuskin naurattaa
ELOKUVA | Uransa aikana useita lajityyppejä kokeillut korealaisohjaaja Bong Joon-Ho tarttuu tällä kertaa tieteiselokuvaan, jota hän on sävytellyt humoristiseen suuntaan.
Intialaisten naisten elämää kaupungin kiireessä ja maaseudun rauhassa – arviossa All We Imagine as Light
ELOKUVA | Ohjaaja ja käsikirjoittaja Payal Kapadian Cannes-palkittu elokuva kertoo naisten tragedioista lempeyden kautta.