Kuva: Elke ry
ELOKUVA | Turkkilaisen Nuri Bilge Ceylanin kolmiodraamassa opettajat yrittävät löytää elämän tarkoitusta, nyt tässä tai jossain muualla.
”Elokuva kertoo miehestä, joka on itse itsensä pahin vihollinen.”
ARVOSTELU
Kesä ilman kevättä
- Ohjaus: Nuri Bilge Ceylan
- Pääosissa: Deniz Celiloğlu, Musab Ekici, Merve Dizdar, Ece Bağcı
- Ensi-ilta: 31.5.2024
Turkkilaisen ohjaajan Nuri Bilge Ceylanin draamaelokuva Kesä ilman kevättä kertoo miehestä, Sametista, joka on itse itsensä pahin vihollinen ja kykenemätön käsittelemään mitään ja ketään.
Opettaja Samet työskentelee pienessä koulussa Itä-Anatolian maaseudulla, İncesun kylässä, joka on kaukana kaikesta. Hän on ollut siellä kohta neljä vuotta ja odottaa pääsevänsä muualle opettamaan. Hän kaipaa eniten Istanbuliin.
Talviloman jälkeen Samet palaa entisen luokkansa luokanvalvojaksi, hän on varsinaisesti taideaineiden opettaja. Sametin harrastus on valokuvata seudun ihmisiä.
Sametilla on erityinen suhde oppilaaseensa Sevimiin, luokkansa tyttöön. Samet antaa hänelle tuliaisiksi pienen rasian koulun alkamisen alkupäivänä. Samet on kärsimätön, tyytymätön ja inhoaa kaikkea ympärillään, paitsi Sevimiä, johon käyttää myös valtaa. Toisaalta Sevim enimmäkseen nauraa Sametin jutuille.
Sevimin kollega ja kämppis Kenan on lempeämpi, rauhallisempi ja aidommin kiinnostunut aidosti ympäristön ihmisistä ja asioista. Sametin ryyppykaverit ovat kylän kauppias ja työtä vieroksuva alkoholisti. Molemmat arvostelevat Sametin tapaan kaikkea ja kaikkia.
Koulussa käy tarkastajia, jotka tutkivat oppilaiden reppuja, ilmeisesti terrorismin pelossa. Sevimin repusta löytyy rakkauskirje Sametille ja lahjaksi saatu kaunis rasia. Molemmat takavarikoidaan ja alkaa tapahtumaketju, joka saa rehtorin, opettajat ja oppilaat riitoihin keskenään. Samet on äkäinen ja syyttää kollegoitaan ja kavereitaan, vaikka tietää olevansa suurin syyllinen tapahtumiin.
Elämään tulee uusia ajatuksia, kun Samet tapaa kollegansa Nurayn sovituilla treffeillä. Nurayn arki on vaikeampaa jalkaproteesin kanssa; kurdien terrori-iskun takia hänen toinen jalkansa on amputoitu. Yllättäen Samet haluaa Nurayn tapaavan myös ystävänsä Kenanin, johon Nuray ihastuu.
Kolmiodraamassa Samet, Nuray ja Kenan yrittävät selvittää omaa ja toistensa luonnetta ja arvoja. Kieroilemalla Samet pääsee Nurayn luokse kahdenkeskiselle illalliselle. Keskustelu kertoo paljon ja johtaa yllättävään ratkaisuun.
Samet on ankara, monimutkainen, hiukan halveksittava ja raaka mies – opettaja, jolla pitäisi olla edes hiukan pidäkkeitä ja omaatuntoa. Kun häntä moititaan omista virheistään, hän syyttää kaikkia muita. Tämä kaikki nähdään selvemmin tarinan edetessä.
Deniz Celiloğlu (Samet) kuuluu näyttelijöihin, joiden kasvot kertovat kaiken ennen sanoja. Valehtelijana ja väärintekijänä hän on parhaimmillaan. Musab Ekici (Kenan) on hillityn ystävän ja rakastetun roolissa perinteisempi. Merve Dizdar (Nuray) on tapahtumiin ja erityisesti yhteiskunnallisiin keskusteluihin osallistuva maailmanparantaja, joka vastaa elämän kerronnasta nerokkaasti. Nuori Ece Bağcı (Sevim) osaa olla perusteini, jota aikuiset joko naurattavat tai itkettävät.
Ohjaaja Nuri Bilge Ceylan palkittiin Cannesissa Kultaisella palmulla elokuvasta Winter Sleep (2014).
Maija Kääntä
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Bhutaniin saapuu demokratia ja amerikkalainen aseen ostaja – arviossa The Monk and the Gun
ELOKUVA | Pawo Choyning Dorjin ohjaama ensi-iltaelokuva kertoo tärkeistä tapahtumista lempeästi.
Ikääntyneiden ihmisten suloinen rakkaus koskettaa – arviossa ensi-iltaelokuva Pieni pala kakkua
ELOKUVA | Maryam Moghadamin ja Behtash Sanaeehan ohjaama ensi-iltadraama on viehättävä tarina rakkaudesta ja elämänilosta.
Ihmissuhteita ei korjata rahalla, kuten ei ilmastonmuutostakaan – arviossa Arto Halosen Jälkeemme vedenpaisumus
ELOKUVA | Dokumenttiohjaajakin tunnettu Arto Halonen lähestyy ihmisiä luontevasti omina itsenään ja osaa kertoa hyviä tarinoita, fiktionakin.
Anna Kendrickin esikoisohjaus ei ole kevyttä viihdettä – arviossa Woman of the Hour
ELOKUVA | Näyttelijänä tunnetun Kendrickin ohjaus pohjautuu sarjamurhaaja Rodney Alcalan hahmoon. Naisen asema 1970-luvun viihdeteollisuudessa saattoi olla jopa hengenvaarallinen.