Mysteerinainen (Brigitte Lin) ja poliisi 223 (Takeshi Kaneshiro) löytävät yhteyden yhdeksi yöksi. Kuva: Cinema Mondo
ELOKUVA | Hongkongilaisohjaajan restauroitu kulttielokuva vuodelta 1994 esittää kaksi erillistä mutta jotenkin yhteenkasvavaa haikean kaupunkiromantiikan kuvausta.
”Elokuvan kuvaus rakkauden perään pakkomielteisesti haikailevista kolmesta ihmisestä ja sattuman vaikutuksesta ihmiskohtaloon on jäänyt elämään.”
ARVOSTELU
Chungking Express
- Hongkong, 1994.
- Ohjaus: Wong Kar-wai
- Pääosissa: Takeshi Kaneshiro, Brigitte Lin, Faye Wong, Tony Leung Chiu-wai.
- Ensi-ilta: 1994 / restauroitu versio 27.8.2021
Hongkongilaisohjaaja Wong Kar-wai oli kuvaamassa historiallista eepostaan Ashes of Time, mutta päätti parin kuukauden kuvaustauolla kuvata jotain muuta. Se muu päätyi olemaan kaksi erillistä mutta jotenkin yhteenkasvavaa haikean kaupunkiromantiikan kuvausta, joista syntyi kulttiklassikko Chungking Express.
Poliisi 223 joutuu tyttöystävänsä jättämäksi huhtikuun 1. päivänä ja päättää odottaa vielä kuukauden, josko rakastettu tulisi takaisin. Hän syö joka päivä toukokuun ensimmäiselle päivälle päivättyjä säilykeananaksia, koska ne olivat häipyneen tyttöystävän lempisyötävää.
Kuukauden päästä poliisi antaa periksi, menee baariin ja tapaa mysteerisen naisen, johon yrittää nyt valuttaa romanttiset tunteensa. 223:n tietämättä nainen onkin huumeita salakuljettavan rikollisliigan johtaja, joka on joutunut toisen liigan kanssa napit vastakkain.
Poliisi 663:n lentoemäntätyttöystävä ottaa hatkat ja 663 murehtii asiaa nojaillessaan Chungking Express -pikaruokalan tiskiin, huomaamatta lainkaan, että ruokalan uusi työntekijä Faye on rakastunut häneen. Kun lentoemo jättää ruokalaan avaimensa 663:n asuntoon tälle toimitettavaksi, Faye alkaa mennä avaimilla 663:n asuntoon, sisustaa sitä uusiksi ja tiskata astioita. Liian myöhään 663 huomaa Fayen ja pyytää tämän treffeille, mutta Faye on lähtenyt Yhdysvaltoihin. Vuoden päästä hän saapuu lentoemännän univormussa pikaruokalaan, jossa 663 kenties odottaa.
* *
Kahta tarinaa yhdistää vain Chungking Express – ruokala, jossa sekä 223 ja 663 tapaavat ruokailla. 223:n ex piti paikan caesarsalaatista.
Pienet yksityiskohdat tuovat kahta näennäisen erillistä tarinaa yhteen. Elokuvien erilainen tyyli selittyy myös eri DOP:n käytöllä. Jälkimmäisen tarinan kuvasi useiden Wongin elokuvien luottokuvaaja, Australiasta aikoinaan Hongkongiin rantautunut Christopher Doyle, joka loi käyntikortikseen voimakasvärisen, eri kuvauskikkoja hyödyntävän tyylinsä. Hän nopeuttaa ja hidastaa kuvaa, pysäyttää sen, valitsee yllättäviä kuvakulmia ja kuvaa kauniisti ulkoa asuntoon siiloutuvaa päivänvaloa.
Elokuvan bravuuri on kohtaus, jossa 663 juo hitaasti kahvia Chungking Expressin tiskillä, kun tausta kulkee täysin eri aikatahdissa.
Elokuvan alkuperäinen nimi tarkoittaa Chungkingin metsää, mutta metsää elokuvassa ei näy. Sitäkin enemmän vilisee neonvaloissa kylpevää Hongkongin hektistä katuelämää. Hongkong tunkee sisätiloihinkin: 663:n asunto on lähellä vanhaa lentokenttää, pitkien liukuportaiden vieressä, kaupungin tunkiessa sinne. Pikaruokala, joka on kadulle avautuva tiski, sekä Chungking Mansions ensimmäisen osan triad-aktiviteettien keskuksena luovat sen levottoman energian, joka oli Hongkongille ominaista, etenkin ennen vuotta 1997, jolloin kaupunki siirtyi Britannialta Kiinan kansantasavallan alle.
* *
Elokuvan pääosissa loistaa 1990-luvun alkupuolella nousseita tähtiä. Puoliksi taiwanilainen ja puoliksi japanilainen, poikamainen Takeshi Kaneshiro 223:n roolissa pääsee esittelemään kielitaitoaan baarikohtauksessa, jossa hän tapaa mysteerisen rikollisnaisen: hän yrittää puhutella naista vuoron perään Hongkongin omalla paikalliskielellä kantoninkiinaksi, sitten englanniksi, japaniksi ja lopulta Taiwanin virallisella kielellä eli mandariininkiinaksi.
Alun perin Taiwanilla mainosmallina ja poplaulajana debytoinut Kaneshiro nousi elokuvan myötä itäaasialaiseksi tähdeksi, joka teki töitä alueen eri maissa ja eri kielillä näytellen. Vastaparina on Brigitte Lin mysteerisenä naisena, jonka vaalea peruukki viittaa Hollywoodin klassikkoelokuvien femme fataleen.
Tony Leung Chiu-wai pääsi debytoimaan vakiroolissaan, surumielisen saavuttamattoman rakkauden perässä haikailevana miehenä. Fayen rooliin pestattiin poplaulaja Faye Wong, jonka laulama kantoninkielinen versio The Cranberriesien Dreamsistä soi elokuvan loppubiisinä. Toinen elokuvassa jatkuvasti toistuva kappale on The Mama’s and the Papa’sin California Dreaming, jota Faye soittaa nauhurilta töitä tehdessään. Kappaleesta tulee yksi toistuva motiivi: 663 kutsuu Fayen California-ravintolaan ja lopulta Faye lähtee Kaliforniaan.
Chungking Express on vakiinnuttanut paikkansa yhtenä romanttisimmista rakkauselokuvista, taiteellisena trillerinä ja yhtenä mieleenpainuvimmista Hongkong-kuvauksista. Elokuvan kuvaus rakkauden perään pakkomielteisesti haikailevista kolmesta ihmisestä ja sattuman vaikutuksesta ihmiskohtaloon on jäänyt elämään. Kohtalo voi odottaa parin millimetrin päässä.
Eija Niskanen
Elokuvasta on kirjoittanut Kulttuuritoimitukseen myös Marita Nyrhinen. Lue juttu täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Väärinymmärretyn näyttelijän elämä oli työtä, arvoja ja asenteita – arviossa Annelin aika
ELOKUVA | Saara Cantellin dokumentti Anneli Saulista on uskottava. Annelin aika on täynnä aitoa puhetta ja railakasta naurua.
Tärkeimmät puheenaiheet Pedro Almodóvarin elokuvassa The Room Next Door ovat elämän loppu ja rakkaus
ELOKUVA | Pedro Almodóvarin ensimmäinen englanninkielinen pitkä elokuva saa ihailemaan Tilda Swintonia ja Julianne Moorea jos mahdollista entistäkin enemmän.