Kaunis paluu uuden aallon juurille – arvostelussa Nouvelle Vague

19.12.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuvat: Cinema Mondo

ELOKUVA | Richard Linklaterin Nouvelle Vague on elokuva elokuvasta, joka avautuu parhaiten cinefiileille.

”Elokuva liikkeestä, joka syntyi vastalauseena pöhöttyneelle elokuvanteolle, on itse varsin turvallinen.”

ARVOSTELU

3.5 out of 5 stars

Nouvelle Vague

  • Ohjaus: Richard Linklater
  • Ensi-ilta: 19.12.2025

Pariisi, vuosi 1959. Kaupunki on täynnä innokkaita nuoria elokuvantekijöitä, jotka haluavat uudistaa elokuvan teon luomalla uuden aallon, nouvelle vaguen. Nuori elokuvakriitikko Jean-Luc Godard pääsee vihdoin toimittamansa Cahiers du Cinéma -lehden sivuilta kameran taakse ja ryhtyy toteuttamaan esikoiselokuvaansa À bout de souffle (Viimeiseen hengenvetoon), joka rikkoo aikansa kerronnalliset ja tekniset säännöt ja on yksi uuden aallon suurteoksista.

Godard työskentelee pienellä budjetilla ja improvisoiden, usein vastoin perinteisiä elokuvien tuotantotapoja. Kuvauksissa hän kyseenalaistaa käsikirjoituksen, leikkauksen ja jatkuvuuden merkityksen, aiheuttaen hämmennystä (ja ihastusta) ympärillään.

Elokuva seuraa kuvausten etenemistä, keskusteluja elokuvan olemuksesta sekä jännitteitä, joita Godardin omapäinen työskentelytapa aiheuttaa niin näyttelijöissä kuin rahoittajissa. Taustta pyörivät samalla muut uuden aallon keskeiset hahmot, kuten François Truffaut, Agnès Varda, Claude Chabrol ja Jacques Rivette.

* *

Muun muassa Ennen aamunkoittoa -trilogiastaan tunnettu uuden aallon fani Linklater on selkeästi rakastamansa aiheen parissa: mustavalkoinen elokuva on äärimmäisen kaunis ja sen tunnelma on uskottava: lavastus, puvustus ja kuvaus todellakin hengittävät ajan henkeä.

Ihastuttavan Guillaume Marbeckin esittämä Godard on neuroottinen, älykäs ja usein vaikea – mutta kuitenkin rakastettava. Hän ei käy läpi varsinaista kehityskaarta, eikä kohtaa todellista vastavoimaa. Hänen ärsyttävyytensä ja neroutensa esitetään osana valmista myyttiä, eikä tätä saavutettua asemaa lähdetä suuremmin haastamaan.

Myös muut uuden aallon keskeiset hahmot, kuten François Truffaut ja Claude Chabrol, jäävät lähinnä tunnistettaviksi viitteiksi, eivätkä kasva itsenäisiksi, eläviksi henkilöhahmoiksi.

NVJeanLouisFernandez CL0A3073

* *

Samalla elokuvan lähestymistapa paljastaa valitettavasti sen suurimman ongelman: Nouvelle Vague ei ole tutkiva tai kyseenalaistava, vaan vahvistava. Se olettaa, että katsoja tuntee uuden aallon historian, tunnistaa nimet ja ymmärtää, miksi juuri nämä ihmiset ja tämä hetki olivat merkittäviä. Elokuva ei niinkään kysy, miksi Godard oli radikaali, vaan lähtee siitä, että tämä on jo selvää.

Ensimmäiset 15 minuuttia tuntuu kuin kuin liukuhihnalta syötettäisiin kasvoja ja nimiä katsojan eteen. Uskon, että ilman aiempaa tietoa siitä kuka kukin on, monen katsojan tekee mieli lähteä elokuvateatterista.

Katsojalle, joka ei tunne uuden aallon historiaa, elokuva ei tarjoa suurta iloa: viittaukset, keskustelut ja tilanteet rakentuvat vahvasti oletetun taustatiedon varaan. Tämä valitettavasti tekee Nouvelle Vaguesta hieman sisäänpäinkääntyneen: se palkitsee leffanörtit, mutta jättää muun yleisön etäälle.

Nouvelle Vague Still 8

* *

Ironista kyllä, elokuva liikkeestä, joka syntyi vastalauseena pöhöttyneelle elokuvanteolle, on itse varsin turvallinen. Nouvelle Vague kuvaa improvisaatiota ja kaaosta, mutta sen oma muoto on hallittu ja perinteinen. Linklaterin ohjaus on sujuvaa ja älykästä, mutta siitä puuttuu riskinotto ja arvaamattomuus, joka teki Godardin varhaisista elokuvista niin mullistavia.

Nouvelle Vague on taidokkaasti tehty ja vilpitön kunnianosoitus elokuvahistorialle, mutta se kumartaa hieman liikaa omaa kohdettaan kohti, kritiikittä ja ihastellen, ja jää lopulta etäiseksi. Se puhuttelee cinefiilejä ja ranskalaisen elokuvan historiaan vihkiytyneitä, mutta ei onnistu välittämään uuden aallon vallankumouksellista energiaa katsojalle, joka ei sitä jo valmiiksi tunne.

Muru Vähänikkilä

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.