Jason Statham on arvokuljetusfirman kuljettaja-turvamies. Kuva: 2021 Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc.
ELOKUVA | Mieshormonia uhoavilla action-elokuvilla maineensa luoneen brittiohjaaja Guy Ritchien uusi ensi-iltaelokuva Wrath of Man jää elottomaksi ajantappoviihteeksi.
”Guy Ritchie on puurtanut vuositolkulla päästääkseen ikuisesta indieohjaajasta Hollywoodin ykkösnimiin. Sillä reissulla hänestä on tullut persoonaton rivityöläinen.”
ARVOSTELU
Wrath of Man
- Ohjaus: Guy Ritchie
- Pääosissa: Jason Statham, Holt McCallany, Josh Hartnett, Scott Eastwood, Andy Garcia, Niamh Algar, Eddie Marsan
- Ensi-ilta: 14.5.2021
Täyttä avautumistaan odottelevien elokuvateattereiden kesäkauden vakio-ohjelmistoon on yleensä kuulunut edes yksi kulmikkain ottein huhkivien toimintasankareiden kansoittama väkivaltainen toimintaelokuva. Tätä tilausta täyttämään saapuu brittiohjaaja Guy Ritchien Wrath of Man.
Ritchie käynnisti uransa 1990-luvun lopulla sellaisilla toimintaelokuvilla kuin Puuta, heinää ja muutama vesiperä (Lock, Stock and Two Smoking Barrels, 1998) ja Snatch – Hävyttömät (2000). Jo niissä oli mukana uhkaavasta vaiteliaisuudesta tavaramerkkinsä tehnyt action-tähti Jason Statham. Hän on mukana uudessakin elokuvassa.
* *
Statham esittää Wrath of Manin päähenkilöä, arvoituksellista herra Hilliä, jonka kutsumanimi uudessa työpaikassaan on lyhyesti H. Työpaikka on panssariautoilla arvokuljetuksia tekevä Fortico-firma. Putiikin työntekijät kuskaavat arvoesineitä ja käteistäkin miljoonittain, joten riski aseistettujen ryöstäjien kohteeksi joutumisesta on todellinen. Varsin pian Hill näyttää, että hänelle ei ryttyillä.
Muutamia mojovia hahmoja
Hillin varsinainen syy tulla töihin kuljetusfirmaan selviää vähitellen hyvin henkilökohtaiseksi. Vaiteliaan, väkivaltaisen murikan esittämisestä uran tehnyt Jason Statham ei paljon ilmeile, ja siinä hän on hyvä.
Elokuvassa on muutamia vahvoja sivuosahahmoja, joita esittävät muun muassa Holt McCallany, Mindhunter-sarjan FBI-agentti Bill Tenchin roolista muistettu näyttelijä.
McCallanylla on Wrath of Manissa rooli Bullet-nimisenä isällisenä esimiehenä, Rosvojen jengistä mieleen jää Scott Eastwood ex-sotilaana ja irvistävänä ryövärinä.
Christopher Bensteadin sellovoittoinen musiikki muuntelee yhtä teemaa antaen Wrath of Manille vahvasti tummia sävyjä.
Wrath of Man on amerikkalaisversio alun perin ranskalaisesta Le Convoyeur -elokuvasta (2004).
Turhaa venyttelyä
Oli aika, jolloin Guy Ritchien elokuvat kuuluivat testosteronia uhoavan viihteen mallikappaleisiin, koska niissä oli isottelevaa tyyliä, rapeita puheita, raivokkaan omalaatuisia hahmoja ja väkivaltaa. Wrath of Manista puuttuvat nämä kaikki, paitsi väkivalta, eikä Ritchie osaa kirjoittaa enää kunnollista dialogiakaan. Maukkaimmat suunsoittopuheensa hän on kirjoittanut vanhojen elokuviensa lontoolaisille cockneyn vääntäjille, eikä sellainen istu Los Angelesiin, missä Wrath of Man tapahtuu.
* *
Wrath of Manin juonenkuljetus on Ritchielle epätavallisen suoraviivaista paahtoa pisteestä A pisteeseen B. Tunnetuimmissa rikoskomedioissaan Ritchie yhdisteli roisia elokuvaväkivaltaa vinoon huumoriin. Sitäkään Wrath of Manissa ei ole, mutta pieksäntää ja tönkköä replikointia senkin edestä.
Aivottomana ajantappoviihteenä leffa menettelee paremman puutteessa.
Guy Ritchie on puurtanut vuositolkulla päästääkseen ikuisesta indieohjaajasta Hollywoodin ykkösnimiin. Sillä reissulla hänestä on tullut persoonaton rivityöläinen, jonka uusin elokuva on toisteinen, tylsä ja niin eloton, ettei se edes pistä vihaksi. Synkeyttä, ilottomuutta ja kyynisyyttä elokuva tarjoaa runsain mitoin.
Antti Selkokari
* *
Wrath of Man
Ohjaus: Guy Ritchie
Käsikirjoitus: Nicolas Boukhrief, Éric Besnard, Guy Ritchie
Pääosissa: Jason Statham, Holt McCallany, Josh Hartnett, Scott Eastwood, Andy Garcia, Niamh Algar, Eddie Marsan
Kesto: 2 h
Ikäraja: K16
Ensi-ilta: 14.5.2021
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Eteläpohjalaiselta Saku Taittoselta sujuvat porilaismurre ja Neumannin lavaelkeet Dingo-elokuvassa Levoton Tuhkimo
ELOKUVA | Dingosta kertova Levoton Tuhkimo saa pohtimaan toden ja keksityn suhdetta. Yksi Mari Rantasilan elokuvan tärkeistä teemoista on nähdyksi tulemisen ja hyväksynnän tarve.
Conclave-elokuva tuo esiin, miten uuden paavin valintaa juonitellaan Vatikaanin suljettujen ovien takana
ELOKUVA | Jos Conclave on jotakin, niin visuaalista herkkua askeettisuuteen tottuneille pohjoismaalaisille, sikäli paljon siinä korostuvat katolisen kirkon suosima prameus ja väriloisto.