Kuva: Future Film
ELOKUVA | Robot Dreams on Pablo Bergerin ensimmäinen pitkä animaatioelokuva. Espanjalaisohjaaja lyö sillä heti pajatson.
”Robot Dreams on sydämellinen tarina ystävyydestä, sen koettelemuksista ja haasteista.”
ARVOSTELU
Robot Dreams
- Ohjaus: Pablo Berger
- Käsikirjoitus: Pablo Berger, Sara Varonin sarjakuvan pohjalta
- Ensi-ilta: 26.7.2024
Koira asustelee menevällä Manhattanilla, mutta yksinolo vaivaa häntä. Niinpä Koira rakentaa Robotin seurakseen. Kaksikolla menee jutut hyvin yhteen ja pian he ovat erottamattomia kuin paita ja pylly – kunnes Koiran on hylättävä Robotti Coney Islandin rannalle.
Robotti herää henkiin ajan päästä, mutta muistaako Koira sitä enää? Joutuuko se alistumaan siihen, että ystävä on mennyt iäksi?
Pablo Bergerin Lumikki-versiointi Biancanieves (2012) saavutti kulttimainetta. Robot Dreams on hänen ensimmäinen pitkä animaatioelokuvansa ja espajalaisohjaaja lyö sillä heti pajatson. Robot Dreams on paitsi sydämellinen tarina ystävyydestä, sen koettelemuksista, haasteista ja lopulta sen voimasta, myös kekseliäästi kuvaa ja ääntä käyttävä, rikas animaatio.
Animaatio yltyy mielikuvitukselliseksi, kun Robotti joutuu makaamaan hiekassa kyeten vain haaveilemaan – siitä elokuvan nimikin tulee. Sen mielikuvitus tuo Busby Berkeley -tyylistä klassisen Hollywood-musikaalin kuvaa.
Animaation piirrostyyli on ranskalais-belgialaista “Ligne Claire” -koulukuntaa, sitä selkeärajaista Tintti-tyyliä kirkkaine väreineen. Tyyli sopii tarinan antroposofiseen hahmokuntaan ja nostalgiseen katseeseen takavuosikymmenien suurkaupunkikulttuuriin.
Bergerin New Yorkissa kaikki ovat eläimiä tai muuten vain erikoisia hahmoja. Robotti sulautuu siis luontevasti porukkaan. 1980-luvun New Yorkin katukuva on rosoisempi kuin nykyinen sentrifikaatiosiivottu Nykki ja Twin Toweritkin ovat pystyssä.
Katukuvassa ja Koiran ja Robotin kohtaamissa hahmoissa vilisee pop-kulttuurireferenssejä. Elokuva pitäisi itse asiassa katsoa kahdesti: ensimmäisellä kerralla hellyttävän tarinan takia ja toisella kerralla spotatakseen kaikki taustojen julisteet, kauppojen nimikyltit ja muut hauskat yksityiskohdat. Ja Koiran iltalukeminen sängyssä on tietysti Stephen Kingin Uinu uinu lemmikkini.
Robotin lempparibiisi, Earth Wind & Firen September, kaikuu läpi leffan. Lieneekö Bergerin tai alkuperäissarjakuvan tekijän Sara Varonin oma lempparibiisi? Muu musiikki kaikuu New Yorkin kaduilta, oli se sitten katutanssijoiden hiphop tai Chinatownin äänimaailma.
Ääniraidalla kaikuu kaupungin liikenne ja sen asukkaiden puheensorina. Mutta yhtä siinä ei ole eli dialogia. Silti Koiran ja Robotin tuntemukset välittyvät tarkasti ja katsojan tunnetiloja naurahduksesta liikutukseen liikutellen.
Eija Niskanen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Josh Margolin kunnianosoitus isoäidilleen yhdistää huumoria ja toimintaa – arviossa Thelma
ELOKUVA | Thelma ja Ben ajavat skootterilla Los Angelesiin hakemaan oikeutta menetettyään puhelinhuijarille 10 000 dollaria.
Amerikkalaista historiaa tontin, talon ja sen asukkaiden kuvittamana – arviossa Here
ELOKUVA | Robert Zemeckisin teknologiaan tukeutuva elokuva perustuu Richard McGuiren kirjaan, jossa kerrotaan amerikkalaisten historiaa yhden paikan kautta.
Eteläpohjalaiselta Saku Taittoselta sujuvat porilaismurre ja Neumannin lavaelkeet Dingo-elokuvassa Levoton Tuhkimo
ELOKUVA | Dingosta kertova Levoton Tuhkimo saa pohtimaan toden ja keksityn suhdetta. Yksi Mari Rantasilan elokuvan tärkeistä teemoista on nähdyksi tulemisen ja hyväksynnän tarve.
Conclave-elokuva tuo esiin, miten uuden paavin valintaa juonitellaan Vatikaanin suljettujen ovien takana
ELOKUVA | Jos Conclave on jotakin, niin visuaalista herkkua askeettisuuteen tottuneille pohjoismaalaisille, sikäli paljon siinä korostuvat katolisen kirkon suosima prameus ja väriloisto.