Maggie Smith. Kuva: Cinemanse
ELOKUVA | Thaddeous O’Sullivanin ensi-iltaelokuvassa naiset 1960-luvun Irlannissa elävät äänekkäästi henkilökohtaisten tragedioiden keskellä.
”Maggie Smith osaa olla kaikkea. Osittain jo pelkkä katse kertoo paljon.”
ARVOSTELU
Ihmeiden äärellä
- Ohjaus: Thaddeus O’Sullivan
- Pääosissa: Laura Linney, Kathy Bates, Maggie Smith, Stephen Rea
- Ensi-ilta: 3.11.2023
Ihmeiden äärellä -elokuvan (The Miracle Club) päärooleissa on brittiläisiä ja amerikkalaisia legendoja, joilla on aina ollut painavaa sanottavaa rooleissaan ja joskus jopa oikeassa elämässä.
Chrissie (Laura Linney) tulee äitinsä Maureenin hautajaisiin Dubliniin. Hän on elänyt viimeiset 40 vuotta Yhdysvalloissa. Syy muuttoon oli raskaus, jota paheksuttiin Chrissien ollessa 17-vuotias.
Äidin ystävä Lily (Maggie Smith), Chrissen paras kaveri Eileen (Kathy Bates) ja nuori Dolly (Agnes O’Casey) elävät katolisen kirkon läheisyydessä. Ihan perinteisiä vaimoja he eivät ole, mutta kodin, lapset ja miehensä he hoitavat. Heidän kohdallaan miehet ovat enimmäkseen parodioita miehistä. Paitsi Dollyn mies, joka päättää kaikesta.
Eletään vuotta 1967 ja harrastetaan asioita, joita kirkko tarjoaa. Maureenin hautajaispäivänä Chrissie huomaa, että äitinsä kunniaksi järjestetään laulukilpailut. Tuttu naiskolmikko esittää The Miracles -nimellä päivän hitin He’s So Fine, tulee toiseksi ja voittaa kinkun. Kun on nähnyt Maggie Smithin go-go-tyttönä 1960-luvun musiikin tahdissa, onkin nähnyt kaiken!
Pettymyksen muuttaa iloksi kilpailun voittanut poika, joka luovuttaa pääpalkintonsa kolmikolle. Pääpalkinto on bussimatka Ranskaan Lourdesiin, suosittuun pyhiinvaelluspaikkaan. Siellä virtaa parantavaksi uskottu lähde, ihmeittensä tuojana itse Neitsyt Maria.
Chrissie lähtee matkalle mukaan äidin viimeisestä pyynnöstä. Dolly ottaa mukaan pienen mykän poikansa, jonka toivoo saavan puhekykynsä takaisin. Mukana matkalla on myös Isä Byrne (Mark O’Halloran).
Lähtökohdat elokuvalle eivät ole mitenkään ennennäkemättömät, mutta tarina saa roppakaupalla vahvuutta loistavien näyttelijöiden ansioista sekä kriittisestä, mutta tavanomaisesta suhtautumisesta uskoon. Se on suurimmalle osalle elokuvan hahmoista syntymästä saatu ja pysyvä asia, muttei elämän tarkoitus.
Ystävyydestä on kysymys, osin uskostakin ja sen puutteesta. Varsinaisesti katolisuus on olemassa vain taustalla, mutta kaikki huomaavat elämän kirjoittamattomien sääntöjen olevan tämän porukan taakka. Kritiikki toisia ja itseä kohtaan on hetkittäin hyvin purevaa. Eikä huumorikaan ole ihan kevyttä, eikä varsinkaan mitäänsanomatonta.
Loistavien näyttelijöiden ansiosta Ihmeiden äärellä -elokuvassa on dramatiikkaa, joka on jotain muuta kuin sentimentaalista haahuilua.
Maggie Smith osaa olla kaikkea. Osittain jo pelkkä katse kertoo paljon. Yhdysvaltalainen Kathy Bates on omaksunut irlantilaisuuden aksenttia myöten. Hänellä on porukan rajuimmat jutut. Laura Linneyn Chrissie seuraa tapahtumia hiukan sivusta. Hän malttaa pitää tyylinsä, kunnes on aika jakaa tarinaa. Agnes O’Casey pienen mykän pojan äitinä on muotokuva ajan nuoresta, jolla on aika apunaan
Jokaisella naisista on taakkaa menneisyydestä, mutta kuten näinä aikoina toivotaan, osataan näyttää, että aina on toivoa.
Maija Kääntä
* *
Kulttuurigaala lähestyy!
Kulttuuritoimitus on ehdokkaana Vuoden kulttuuriteoksi Suomen Kulttuurigaalassa. Voit kannustaa meitä kotisohvalta käsin Ylen suorassa lähetyksessä perjantaina 24.11.2023!
#kulttuurigaala #kulttuuri
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Bhutaniin saapuu demokratia ja amerikkalainen aseen ostaja – arviossa The Monk and the Gun
ELOKUVA | Pawo Choyning Dorjin ohjaama ensi-iltaelokuva kertoo tärkeistä tapahtumista lempeästi.
Ikääntyneiden ihmisten suloinen rakkaus koskettaa – arviossa ensi-iltaelokuva Pieni pala kakkua
ELOKUVA | Maryam Moghadamin ja Behtash Sanaeehan ohjaama ensi-iltadraama on viehättävä tarina rakkaudesta ja elämänilosta.
Ihmissuhteita ei korjata rahalla, kuten ei ilmastonmuutostakaan – arviossa Arto Halosen Jälkeemme vedenpaisumus
ELOKUVA | Dokumenttiohjaajakin tunnettu Arto Halonen lähestyy ihmisiä luontevasti omina itsenään ja osaa kertoa hyviä tarinoita, fiktionakin.
Anna Kendrickin esikoisohjaus ei ole kevyttä viihdettä – arviossa Woman of the Hour
ELOKUVA | Näyttelijänä tunnetun Kendrickin ohjaus pohjautuu sarjamurhaaja Rodney Alcalan hahmoon. Naisen asema 1970-luvun viihdeteollisuudessa saattoi olla jopa hengenvaarallinen.