Kuvat: ELKE ry
ELOKUVA | Jos Japanin animesta pitäisi nimetä lähimmäksi David Lynchin oudon psykologista kauhua pääsevä ohjaaja, se oli Satoshi Kon.
”Perfect Bluessa luodaan foucaultilaisen panopticonin malli: Mima on keskiössä, jossa häntä tarkkaillaan monella tasolla.”
ARVOSTELU

Perfect Blue
- Japani, 1997.
- Ohjaus: Satoshi Kon
- Ensi-ilta: 27.7.2025.
Mima Kirigoe on tyttöpoptrio CHAMin jäsen. Konsertin aikana hän ilmoittaa jättävänsä popidolin uran ja keskittyvänsä näyttelemiseen. Mima saa aluksi muutaman repliikin pikkurooleja, mutta muuttaessaan tuottajien painostuksesta imagoaan seksikkäämmäksi, roolit kasvavat isommiksi. Samaan aikaan Mimaa vainoaa stalkkeri niin netissä, kaduilla kuin elokuvastudiolla. Onko kyseessä fani, jota uranvaihdos ei miellytä? Vai jotain pahempaa? Vai onko kaikki vain Miman oman pään sisäistä harhaa?
Täysin IT-taidoton Mima ei osaa ottaa ensin vakavasti sitä, että joku postailee hänen nimissään päiväkirjaa nettiin nimellä ”Miman huone”. Pian hän huomaa, että hänen poptähtityyliinsä laittautunut kaksoisolentonsa vainoaa häntä ja ilmestyy milloin minnekin. Joka nurkalla tuntuu myös vaanivan luihun näköinen fani. Kun studiolla alkaa tulla ruumiita, on vainoaminen jo pitkällä.
Vuonna 2010, vain 53 vuoden iässä edesmennyt animeohjaaja Satoshi Kon oli Japanin animaatio-ohjaajien huippukaartia. Jos Japanin animesta pitäisi nimetä lähimmäksi David Lynchin oudon psykologista kauhua pääsevä ohjaaja, se oli Satoshi Kon. Millennium Actress -elokuvassaan hän luotasi Japanin elokuvahistoriaa yhden näyttelijän elämän ja uran kautta. Paprika loi oudon poliisietsivätarinan, jossa pääetsivän psyyke ja yltäkylläinen kuvasto menivät limittäin. Tokyo Godfathers on Konin joulutarina, jossa kadulla elävät syrjäytyneet ihmiset löytävät roskiksesta vauvan. Animesarja Paranoia Agent taas kuvasi naapurilähiötä vainoavaa, kostonhimoista stalkeria.
Perfect Blue (1997) on Konin Mulholland Drive, kertomus nuoresta näyttelijänuraa havittelevasta naisesta, jolla todellisuus, vainoaja ja oman pään kuvitelmat menevät sekaisin elokuva- ja draamateollisuuden rankassa kilpailussa ja julkisuusmyllyssä.

Kuvat: ELKE ry
Perfect Bluessa luodaan foucaultilaisen panopticonin malli: Mima on keskiössä, jossa häntä tarkkaillaan monella tasolla. Hän on nähtävissä kuin omat akvaariokalansa netissä, kodin ympärillä, katsojien ja fanien, tuottajien ja managerien sekä suoraan filmikameran katseen edessä.
Perfect Bluen valmistumisajankohtana, vuonna 1997, sosiaalinen media oli vielä kehitysvaiheessa. Nyt 2020-luvulla median jatkuva tarkkailu on voimistunut moninkertaiseksi, kuten vaikkapa äskettäinen Coldplayn konsertin kiss cam -tapaus osoittaa.
Perfect Blue analysoi vastaanottoa ja fanikulttuuria: J-pop-idolien fanitus voi mennä yli, idolin yksityiselämään tunkeutumiseen ja tämän uravalintojen kontrolloimisyrityksiin.
Elokuvan loppua kohden alkaa selvitä, että Miman psyykkisen terveyden luhistumisen ja minuuden hajoamisen takana voi olla toinenkin psykologisesti motivoitu voima. Kaikki tämä ilmaistaan Konin animaatiokielellä, joka luo väreillä, kuvakulmilla ja animaation luomilla klaustrofobisilla tiloilla Miman päänsisäisen kaaoksen valkokankaalle.
Eija Niskanen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Every Note You Play tallensi musiikkia, joka muuten olisi hävinnyt – arviossa Mika Kaurismäen dokumenttielokuva
ELOKUVA | Mika Kaurismäki tallensi kolmen päivän aikana soittoa ja muusikoiden mietteitä Monheim Triennalen improvisaatiofestivaalilla.
Jodie Fosterin esittämä psykiatri heittäytyy murhatutkijaksi voimallisen kiihkon vallassa – arviossa Yksityinen elämä
ELOKUVA | Rebecca Zlotowskin ohjaama Yksityinen elämä yhdistelee elokuvien lajityyppipiirteitä niin vilkkaasti, ettei sen oma luonne näy.
Scarlet Johanssonin esikoisohjaus on sympaattinen tarina 94-vuotiaasta naisesta – arviossa Eleanor the Great
ELOKUVA | Ikääntynyt leskirouva liittyy juutalaiskeskuksen tukiryhmään ja huomaa kohta omineensa holokaustista selvinneen ystävänsä elämäntarinan.
Jännäridraama taitavan varkaan pakomatkasta saa unohtamaan ajankulun – arviossa Roofman
ELOKUVA | Kun viranomaiset ovat perässä, on keksittävä ovelin mahdollinen piilopaikka. Mutta riittääkö se silloin, kun rakkaus vaatii vapautta ja läsnäoloa?




