Christian Bale, Margot Robbie ja John David Washington. Kuva: © 2022 20th Century Studios
ELOKUVA | Edes Christian Bale, Margot Robbie, Anya Taylor-Joy ja Robert De Niro eivät riitä tekemään sekavasta sopasta parempaa kuin se on.
”Russell ei ole osannut päättää tekisikö screwball-komediaa, rikoselokuvaa tai trilleriä, joten hän päätyi pusertamaan ne kaikki yhdeksi elokuvaksi.”
ARVOSTELU
Amsterdam
- Ohjaus ja käsikirjoitus: David O. Russell.
- Pääosissa: Christian Bale, Margot Robbie, John David Washington, Rami Malek, Anya Taylor-Joy, Chris Rock, Zoe Saldana, Robert De Niro
- Ensi-ilta: 7.10.2022.
Amerikkalaisista kerrotun vanhan vitsin mukaan heillä on, ja he itse ovat ihan liikaa. Se pitää paikkansa, ainakin jos David O. Russellin Amsterdam-elokuvaa katsotaan.
Elokuva alkaa vuoden 1933 New Yorkista. Tarinan mittaan ollaan 1910-luvulla, ensimmäisessä maailmansodassa ja 1920-luvulla.
Päähenkilöt ovat lääkäri Burt Berendsen (Christian Bale), sairaanhoitaja Valerie (Margot Robbie) ja juristi Harold Woodsman (John David Washington). He ovat tutustuneet ja ystävystyneet ensimmäisen maailmansodan aikana Ranskassa. Kauan sodan jälkeen Berendsenistä ja Woodsmanista tulee epäiltyjä kenraali Bill Meekinsin Liz-tyttären (Taylor Swift) murhassa tavalla, joka on yhtä pöhkö kuin irvokaskin.
Amsterdam nostaa kolmen päähenkilönsä kautta kerrotussa tarinassa esiin aikaa ja maantieteellisiä rajoja uhmaavan ystävyyden ja rakkauden.
Koko tarina antaa itsestään periamerikkalaisen tall talen eli liioittelun vaikutelman.
* *
Amsterdam on määrittelyitä ja genrelokeroita kaihtavan ohjaajan David O. Russellin ensimmäinen elokuva sitten vuoden 2015, jolloin Russellilta tuli sekava elämäkertaelokuva Jennifer Lawrencen esittämästä yksinhuoltajaäidistä ja siivousvälinekeksijästä Joy Manganosta.
Russell rakastaa sekoitella tyylilajeja. Russellille pistävän musta huumori, satiiri ja inhimillisyyden olemusta tavoitteleva vakava draama kuuluvat luontaisesti yhteen.
Amsterdamissa vilautetaan näkymiä amerikkalaisen historian synkkiin vaiettuihin puoliin, kuten pakkosterilointeihin, rodunjalostukseen sekä rahapiirien elättelemiin ajatuksiin fasistisen vallankaappauksen tekemiseksi.
Amsterdam on reippaasti yli kahden tunnin kestossaan löysää ja venytettyä kerrontaa.
* *
Leffaan on kaikkinensa koottu näyttelijöiksi vaikuttava tähtikaarti. Sekään ei riitä parantamaan Amsterdamin sekavaa soppaa. Oikein harmittaa nähdä tällaisen liudan näyttelijöitä esiintyvän kuin puhelinmyyjät myyntikatalogin lukuharjoituksissa.
Amsterdam ei koskaan löydä äänilajiaan, eikä tahtiaankaan. Russell ei ole osannut päättää tekisikö screwball-komediaa, rikoselokuvaa tai trilleriä, joten hän on päätynyt pusertamaan ne kaikki yhdeksi elokuvaksi, minkä lisäksi hän on tehnyt siitä myös antifasistisen historian oppitunnin.
Ongelma on, ettei Russell tiedä miten saada tähtilauma palvelemaan elokuvaansa. Vasta sitten, kun 1970- ja 1980-luvulla työskennelleistä ja vielä elävistä elokuvatähdistä suurin, Robert De Niro, astuu kuvaan, Amsterdam löytää jonkin asteista vakautta, joksikin aikaa.
Muun muassa elokuvat Gravity (2013), Birdman (2014 ja The Revenant (2015) kuvanneen elokuvaaja Emmanuel Lubezkin klassisen kaunis kuvaustyyli tekee Amsterdamista hienomman näköisen elokuvan kuin se oikeasti onkaan.
Antti Selkokari
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ridley Scottin Gladiator II on kelvollinen, vaan ei yhtä mahtava spektaakkeli kuin edeltäjänsä
ELOKUVA | Vaikka Ridley Scottilla on suurten spektaakkeleiden tekemisen mittakaava hallussaan, kaikki tuntui paljon tuoreemmalta ensimmäisen Gladiator-elokuvan aikoihin.
Entisen nuorison elämä on juhlia, juopottelua ja toisen etsintää – arviossa Samppa Batalin Omenavarkaat
ELOKUVA | Samppa Batalin ohjaama elokuva on ajan todellisuuteen pyrkivä tarina yhdestä päivästä ja yöstä yli kolmekymppisten elämässä.
Belfastin rääväsuut uhoavat miehitysvallaksi kokemiaan brittejä vastaan keskisormi tanassa – arviossa Kneecap
ELOKUVA | Irlannissa puhuttavaa iiriä voimakkaasti puolustava Kneecap on asiapitoisuudestaan huolimatta häröilevän hauskaa katsottavaa.
Draama ihmisistä, jotka ymmärretään väärin – arviossa Michael Francon Memory
ELOKUVA | Meksikolaisohjaajan elokuvassa ihmisten elämään vaikuttavat asiat, joihin he itse eivät ole voineet vaikuttaa.