Aikaseikkailevasta samuraista kertova elokuva toimii niin komediana kuin draamana – arviossa A Samurai in Time

15.08.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuva: Night Visions Distribution

ELOKUVA | Japanilainen palkintomagneetti ponnahti suuren yleisön ja kriitikoiden suosioon indietuotantona isojen elokuvastudioiden ulkopuolelta.

”Junichi Yasuda virittelee tarinassa taitavasti jidaigekin, eli japanilaisten historiallisten elokuvien tyyppikohtauksia.”

ARVOSTELU

4 out of 5 stars

A Samurai in Time

  • Ohjaus: Junichi Yasuda
  • Pääosissa: Makiya Yamaguchi, Norimasa Fuke, Yuno Sakura, Rantaro Mine.
  • Ensi-ilta: 15.8.2025

Eletään shogunaatin viimeisiä aikoja, 1800-luvun puolivälin Kiotossa. Shinzaemon Kosaka on tunnettu mestarimiekkailija. Hän edustaa eteläisen Kumamoton klaania, joka on aina ollut katanat ristissä pohjoisen, nykypäivän Fukushiman läänin hujakoilla hallinneen Aizu-Wakamatsun klaanin kanssa. Kun eteen tulee yksi Aizu-miehistä, on aika laittaa tilit selviksi.

Kaksintaistelun aikana nousee raju ukkosmyrsky ja salama iskee Kosakan miekkaan. Kun Kosaka herää, hän huomaa olevansa nykypäivän Japanissa. Kosakan miekkailutaidoille löytyy käyttöä historiallisten samuraisarjojen ja -elokuvien kirareyakuna, sivuosaesittäjänä, jonka tehtävä on kuolla taidokkaan miekkataistelun lopuksi draamasarjan sankarin miekaniskuun.

a samurai in time 2 makiya yamaguchi

Kuva: Night Visions Distribution

A Samurai in Time (2024) teki historiaa Japanissa. Se voitti vuoden 2024 parhaan elokuvan ja parhaan leikkauksen ”Jussit” eli Japan Film Academyn palkinnot seitsemässä kategoriassa. Eikä ihme, elokuvaväki ja me kriitikot rakastamme elokuvia elokuvien tekemisestä.

A Samurai in Time onnistui tekemään kaiken tämän indietuotantona, isojen japanilaisstudioiden ulkopuolelta ponnahtaneena elokuvana. Tämän päälle se oli myös yleisöhitti. Pääasiassa riisinviljelijänä itsensä elättäneen indie-elokuvantekijän Junichi Yasudan eteneminen tähän pisteeseen elokuvapiirien ulkopuolelta on todellinen samuraiteko.

Ohjaaja Junichi Yasuda virittelee tarinassa taitavasti jidaigekin eli japanilaisten historiallisten elokuvien tyyppikohtauksia. Se lännenelokuvista vaikutteita saanut kurosawalainen Yojimbo-tyylinen kohtauskin löytyy. Kosaka lennähtää historialliselta Edo-kaudelta nykypäivään, mutta ei huomaa sitä aluksi, hän kun tipahtaa keskelle elokuvastudion Edo-kauden lavasteita eli niitä, joiden keskellä samuraidraamat kuvataan.

Jäyhän hierarkiseen feodaaliyhteiskuntaan tottunut Kosaka on hupaisan muodollinen nykypäivän Japanissa. Samalla hänen kanssakäymisessään on vankan inhimillisiä sävyjä. Makiya Yamaguchin sympaattisesti esittämänä miehen hämmennys tulee hyvin esille.

Kosakan löytävä nuori apulaisohjaaja Yoko on tyypillisen pirtsakka, mutta onneksi hänen roolihahmolleen on kirjoitettu pyrkimys päästä apulaisohjaajasta miehisen jidaigeki-lajityypin ohjaajaksi.

a samurai in time 3 makiya yamaguchi

Kuva: Night Visions Distribution

Elokuva tuo myös esille eron halvan, vuosia pyörineen, katsojansa menettäneen ja viimeisiään vetävän samurai-tv-draamasarjan ja kunnianhimoisemman jidaigeki-elokuvan eron. Yksi oleellinen ero on näyttelijän ymmärrys siitä, että katanamiekka on todella raskas ja se pitää näyttää.

Elokuvan viimeinen kohtaus, jossa tunnutaan siirtyvän näyttelemisestä todelliseen konfrontaatioon, tuo tämän eron esille. Mutta samalla television draamasarjojen aiheuttama jännitys ja tunnekirjo tuodaan hyvin esille, kun Kosaka katselee ensimmäistä kertaa televisiota. Tai saa syödäkseen täytekakkua.

a samurai in time still 4 makiya yamaguchi taiustelukohtaus

Kuva: Night Visions Distribution

Yasuda on kasannut huolella elokuvaan jidaigekin elementtejä. Taistelukohtaukset, niin se alun ”oikea” kuin myöhemmän leffakuvauskohtaukset, ovat lennokkaita ja huolella koreografioituja. Kuvaukset tehtiin tietysti Kioton Toei-studiolla, joka on erikoistunut jidaigeki-elokuvien kuvauksiin.

Yksityiskohtiin on jaksettu panostaa eikä A Samurai in Time koskaan näytä halvalta hupailulta. Se on hyvin kuvattu ja näytelty draamakomedia, joka nostaa katsojassa aitoja tunteita.

Eija Niskanen

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.