Tuukka Tammisaari: Plant Based Particles, 2021.
GALLERIAKATSAUS | Sirpa Pääkkönen kirjoittaa Tuukka Tammisaaresta ja Susanne Gottbergista Galerie Forsblomilla ja Johanna Ilvessalosta Galleria Sculptorissa.
Uusekspressionismia ja läpinäkyviä heijastuksia
Galleriakierros Helsingissä sujuu korona-aikanakin hyvin. Moni auki olevista gallerioista rajoittaa vieraiden määrää, ja vierailta edellytetään kasvomaskin käyttöä. Monet pienet galleriat päästävät sisään viisi ihmistä kerralla. Arkisin ei ole ruuhkaa. Viikonloppuna voi joutua jonottamaan.
Galerie Forsblomilla on esillä kahden hyvin erilaisen taiteilijan teoksia. Tuukka Tammisaari antaa värien räiskyä. Susanne Gottberg kutsuu mietiskelemään läpinäkyvien ja heijastuksista ammentavien töidensä äärelle.
Tammisaari hyödyntää uusekspressionistista ilmaisua ja tekee kunniaa taidehistorialle lainaamalla tuttuja muotoja harkiten.
Niinpä näyttelyyn tullessa tuntuu siltä kuin törmäisi Henri Matissen kukkiin ja kasveihin, jotka ovat kuitenkin muuttuneet rehevämmiksi kuin miten Matisse ilmaisi itseään kasveilla. Plant Based Particles on komea Matissea kunnioittava maalaus.
Tammisaari käyttää jännittävästi rinnakkain abstrakteja ja esittäviä kuva-aiheita ja on rohkea värin käyttäjä. Näyttelyn energia siirtyy katsojaan.
Susanne Gottberg tarjoaa Tammisaaren vastapainoksi rauhoittumista. Teokset ovat kuin liukumia unimaailmaan. Ne ovat hiljaisia, mutta puhuttelevia.
Taiteilija onkin halunnut luoda näyttelytilaan meditatiivisen matkan, aistimusten ja tunnetilojen retriitin.
Osassa teoksista ihminen on läsnä. Hänen ääriviivansa piirtyvät heijasteisen värikalvon takaa. Hahmot uppotuvat omaan maailmaansa ja johdattavat katsojaa oman meditaationsa äärelle.
Joidenkin maalausten aiheena ovat kankaiden laskokset, jotka ovat kuin etäisiä lainoja antiikin pukeutumisesta.
Gottbergin aiheena ovat myös arkiset esineet kuten juomalasi. Lasit kasvavat mittaansa suuremmiksi ja asettuvat osaksi meditatiivista matkaa, kun ne on maalattu isoille kankaille.
Tuukka Tammisaaren Obstacles Becoming Particles ja Susanne Gottbergin Gleam and Gaze Galerie Forsblomilla (Yrjönkatu 22, Helsinki) 9.5.2021 saakka.
Kovaa ja heijastavaa, mutta myös särkyvää
Myös kuvanveistäjä Johanna Ilvessalo tarjoaa unenomaisuutta ja vastakohtien dialogia näyttelyssään Katkennut uni Galleria Sculptorissa.
Kauniit pyöreät muodot, katosta roikkuvat pallot ja virtaava vesi tuottavat esteettisiä elämyksiä. Kulunut sairaalan sänky vie ajatukset kauneudesta elämän katoavaisuuteen.
Näin näyttelyssä voi siirtyä kuvastosta toiseen samaan tapaa kuin unessa.
Ilvessalon materiaaleja ovat lasilevy, vesi ja ruostumaton teräs. Lasilla on näyttelyssä vahva symboliikka-arvo. Se on kovaa ja heijastavaa, mutta myös särkyvää. Rikkoutunut lasi saattaa tuottaa haavan.
Taiteilija ymmärtää veden kiinnostavalla tavalla verhoksi. Vesiverho valuu ja pulppuaa suihkulähteen tavoin. Samalla verho rajaa tilan kahteen osaan. Toisella puolella on nykyhetki ja toisella puolella muistojen ja unien sameat vedet.
Johanna Ilvessalo Katkennut uni Galleria Sculptorissa (Eteläranta 12) 25.4.2021 saakka.
Sirpa Pääkkönen, teksti ja kuvat
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Larissa Sansour risteilee muistoissa ja menetyksessä mutta rakentaa myös tulevaisuutta – näyttely Amos Rexissä
KUVATAIDE | Amos Rexin näyttelytila on muuttunut Larissa Sansourin ja hänen tuotantotiiminsä käsittelyssä immersiiviseksi, katsojan sisäänsä sulkevaksi teokseksi.
Ilottoman ulkokuoren alla on väkeviä tunteita – arviossa Ateneumin Gothic Modern -näyttely
KUVATAIDE | Ateneumin suurnäyttely pyrkii osoittamaan miten osa eurooppalaisista 1800–1900-luvun vaihteen taiteilijoista vaikuttui keskiajasta.