Kulttuuritoimituksen kymmenosaisessa sarjassa esitellään kuluneen vuoden erinomaisia asioita. Ensimmäisenä vuorossa ovat ensi-iltaelokuvat Levan Akinin And Then We Dancedista Klaus Härön Tuntemattomaan mestariin.
Valtteri Mörttinen
Coppola löytää Ilmestyskirjalleen vielä yhden uuden ilmiasun – Final Cut on toimiva kompromissi
Elokuva-arvostelu: Francis Ford Coppolan ajaton Ilmestyskirja. Nyt on leikattu vielä kerran uudelleen ja koristeltu 4K-restauroinnilla. Lopputulos on valtavasti parempi kuin edellisellä yrityksellä, väittää Valtteri Mörttinen.On melkein turhaa edes avata sitä, kuinka...
Fatih Akin näyttää katsojalle keskisormea – Kultainen hansikas mässäilee prostituoitujen murhilla
Arvostelu | Valtteri Mörttinen | Kultainen hansikas on aiheuttanut rajuja vastareaktioita arthouse-fanaatikoissa ja valtavirtakatsojissa. Elokuva ei ole yhtä huono kuin maineensa.
Pattinson ja Dafoe säiden armoilla – The Lighthouse luo kauhua luonnon ja esineiden avulla
Arvostelu | Valtteri Mörttinen | Robert Eggersin kauhuelokuvaa on hehkutettu Cannesista asti, ja se on kehujensa arvoinen. Tunnelma löytyy luonnosta ja hallitusta kuvataiteesta.
Pekka Strang ja Krista Kosonen S&M:n pyörteissä – Koirat eivät käytä housuja lyö lujaa myös katsojaa
Arvostelu | Valtteri Mörttinen | J-P Valkeapää antaa järisyttävän näytteen ohjaajankyvyistään festivaaleja kiertäneellä elokuvallaan. Vaikka tekee kipeää, lisää on saatava.
Täydellinen joulu olisi täydellinen tragedia – valitettavasti elokuvasta on tehty väkisin komedia
Arvostelu | Valtteri Mörttinen | Taru Mäkelän ohjaama uusinta ruotsalaiskomediasta ei naurata. Kaukaa haettu lähtöasetelma ei istu yhteen levottoman screwball-tyylin kanssa.