Tampereen G Livelabin Annamaija Saarela ja Jaani Haapasalo. Kuva: Julia Röyttä
MUSIIKKI | Ensimmäisen kerran Suomessa järjestettävä 12 Points -festivaali tuo Tampereelle kaksitoista nousevaa jazzartistia kahdestatoista Euroopan maasta.
”Erityisesti iloitsen siitä, että vaikka kuinka vaikeat ajat kulttuurilla tällä hetkellä onkin ja vaikka kuinka paljon negatiivisia asioita rahasta ja muusta puhutaankin, meillä on kuitenkin tulevaisuus.”
Kikka Holmberg, teksti
Uusi eurooppalainen jazz täyttää Tampereen G Livelabin, kun 12 Points -festivaali (25.–28.9.2024) tuo Suomeen kaksitoista nousevaa jazzartistia kahdestatoista Euroopan maasta.
Vuonna 2007 perustettu festivaali järjestetään joka toinen vuosi sen kotikaupungissa Dublinissa ja joka toinen vuosi jossain toisessa eurooppalaisessa kaupungissa. Festivaalin aiempia isäntäkaupunkeja ovat olleet muun muassa Stavanger, Porto, Amsterdam ja Uumaja. Suomessa festivaali järjestetään nyt ensimmäistä kertaa.
Tampereen 12 Points -festivaalin tapahtumien järjestäjinä toimivat irlantilainen musiikkipromoottoriyhtiö Improvised Music Company sekä musiikkiklubi G Livelab Tampere. Tapahtuma saa tukea Tampereen kaupungilta, Taiteen edistämiskeskukselta sekä Jenny ja Antti Wihurin rahastolta. Yhteistyössä on mukana Operaatio Pirkanmaa.
– Sillä, että festari saatiin tänne, on monella tavalla suuri merkitys, toteaa G Livelabin toimitusjohtaja Annamaija Saarela.
– Esiintymään tulevien nuorten artistien kannalta 12 Points Festival on tosi tärkeä kansainvälistymistapahtuma, sillä se kiinnostaa kansainvälisiä ostajia. Kun siellä on keikalla, saa parhaimmillaan paljon lisäkeikkamahdollisuuksia ulkomailla.
– Tapahtumassa nuoret muusikot ympäri Eurooppaa tapaavat toisiaan ja siinä voi syntyä uudenlaisia yhteistyömahdollisuuksia. Siksi olemme toivoneet, että esiintyjät olisivat täällä koko tapahtuman ajan.
Festivaalilla on suuri merkitys myös Tampereen G Livelabin näkökulmasta.
– G Livelab Tampere täytti juuri viisi vuotta ja koko tämän ajan olen tehnyt paljon töitä kansainvälisen verkoston luomiseksi, kertoo Saarela, jonka aktiivisuuden kautta Tampereen G Livelab valikoitui tämänvuotisen festivaalin tapahtumapaikaksi.
– G Livelab on pieni paikka, joten on tärkeää saada mainetta kasvatettua niin, että saamme tänne nimekkäitä kansainvälisiä esiintyjiä. 12 Points Festival tapahtumana sekä brändin omistava Improvised Music Company ovat keskeisiä toimijoita Euroopassa. Se, että festivaali järjestetään Tampereen G Livelabissa, on herättänyt paljon kansainvälistä mielenkiintoa ja tänne on tulossa toimittajia ja muita kansainvälisiä ammattilaisia, jotka eivät ole aiemmin täällä käyneet.
* *
Suomalaisista yhtyeistä 12 Points -festivaalilla ovat vuosien varrella olleet esiintymässä Ilmiliekki, Oddarrang, Aki Rissanen, Quartester, Eliphant Tree, Big Blue, Mopo, Herd, Virta ja Katu Kaiku, jotka kaikki ovat saaneet tapahtumasta nostetta uralleen. Tämänvuotisen tapahtuman juontaakin Ilmiliekki-yhtyeensä kanssa ensimmäisellä festivaalilla esiintymässä ollut trumpetisti Verneri Pohjola.
12 Points -festivaalin esiintyjien joukosta valitaan Europe Jazz Networkin (EJN) Zenith-palkinnon saaja. Palkinto on suunnattu nouseville artisteille huippuosaamisesta ja innovatiivisuudesta.
– EJN on iso EU-rahoitteinen eurooppalainen alan verkosto, siinä on yli 200 jäsentä 37 maassa. EJN järjestää Zenith Awardin voittajalle kiertueita ja auttaa tätä markkinoinnissa EJN:n jäsentoimijoille, kertoo Saarela, joka on itse istunut Zenith Awardin tuomaristossa vuonna 2019. Silloin voittajaksi valittiin sveitsiläinen Trio Heinz Herbert.
Useita kertoja 12 Points -festivaalille osallistuneella Saarelalla oli sanansa sanottavana myös Suomen tämänvuotisen edustajan valinnassa.
– Minulta yhtenä toimijoista kysyttiin, mikä olisi tämän vuoden kiinnostavin kokoonpano ja sain päättää asiasta Suomen osalta. Ehdotin sitten Selma Savolaista ja Horror Vacuita, joka on mielestäni kansainvälistymisen näkökulmasta valmis, omaperäinen ja erittäin laadukas. Tapahtuman taiteellinen taso on todella korkea, joten tulee olemaan mielenkiintoista, minkälaisia painotuksia tuomaristo tekee valitessaan Zenith-voittajaa.
Muut esiintyjät on valinnut Improvised Musicin johtaja Kenneth Killeen jokaisen maan ammattilaisten ehdotusten pohjalta.
* *
Festivaalin yhteydessä järjestetään Jazz Futures -konferenssi yhteistyössä Better Live -EU-hankkeen ja Tampereen kaupunginkirjaston kanssa.
– Seminaari katsoo jo nimensä perusteella tulevaisuuteen ja – koska on nuorista taiteilijoista kysymys – siihen, millaiseen toimintaympäristöön he ovat tulossa. Tällä kertaa keskitytään ympäristöystävälliseen kiertuetoimintaan, Saarela tiivistää.
Lauantaina 28. syyskuuta Metson Lehmus-salissa järjestettävä seminaari tuo Tampereelle jazzmusiikin ammattilaisia eri puolilta Eurooppaa ja sinne on vapaa pääsy.
G Livelabin torstain, perjantain ja lauantain festivaali-illat päättyvät myöhäisillan maksuttomiin jameihin, joissa ääneen pääsevät myös muun muassa Kielo Kärkkäinen ja Hot Heros kumppaneineen.
Saarela odottaa hyvien bändien kuuntelemisen lisäksi pääsevänsä festivaalilla esittelemään Tampereen G Livelabia kansainvälisille vieraille.
– Erityisesti iloitsen siitä, että vaikka kuinka vaikeat ajat kulttuurilla tällä hetkellä onkin ja vaikka kuinka paljon negatiivisia asioita rahasta ja muusta puhutaankin, meillä on kuitenkin tulevaisuus.
Kun paikalla on kaksitoista nuorta yhtyettä ympäri Eurooppaa, niin olen sataprosenttisen varma siitä, että ilmapiiri on erittäin positiivinen ja toiveikas, tulevaisuuteen suuntaava.
* *
12 Points Festivalin Suomen-edustaja Selma Savolainen yhtyeineen pääsee ääneen perjantaina 27. syyskuuta. Palkitun Horror Vacui -albuminohjelmiston lisäksi keikalla kuullaan uusia kappaleita. G Livelabin konsertissa yhtye esiintyy kvintettinä, jossa soittavat Toomas Keski-Säntti (piano), Tom Nikku (trumpetti), Eero Tikkanen (kontrabasso) ja Jesse Ojajärvi (rummut).
– On erityinen kunnia olla isäntämaan yhtye, Savolainen iloitsee.
– Esiintymisellä on ihan poikkeuksellinen merkitys sikäli, että festivaalilla on hyvin pitkään ollut tunnettu asema eurooppalaisten jazzbändien kansainvälistymisessä.
– Odotan tapaavani kollegoita ympäri Eurooppaa, tuttuja ja uusia ihmisiä. Tietenkin odotan myös musiikkialan ammattilaisista koostuvien delegaattien kautta tarjoutuvia mahdollisuuksia, sitä minkälaisia tapaamisia ja minkälaista yhteistyötä tämän festivaalin pohjalta voisi rakentua.
Horror Vacui (Whirlwind Recordings, 2023; lue Marita Nyrhisen viiden tähden arvio täältä) käsittelee tummia aiheita: pelkoa, luopumista, kauhua ja nimensä mukaisesti tyhjyyden kammoa. Savolainen haluaa kuitenkin korostaa myös musiikkinsa valoisaa puolta.
– On tärkeää, että samalla kun on tragediaa, on myös komediaa, iloa ja kepeyttä, muuten maisema yksipuolistuu, Savolainen muistuttaa.
– Vaikka kappaleiden aiheet ovat ehkä henkilökohtaisia ja aika synkkiäkin, minua on riemastuttanut se, että lavalla meillä on todella hauskaa. Ja että pääsemme yhdessä soittamaan tätä musiikkia, jonka kirjoittamisen ilmapiiri tavallaan syntyi koronan aikaan, kun ei päässyt soittamaan eikä keikoille ja piti vain kuvitella soittajien ääniä omassa päässään.
Savolainen ja Horror Vacui palkittiin kuluvana vuonna Jazz-Emmalla. Pori Jazzin Nouseva kyky -palkinnon Savolainen sai vuonna 2022.
– Palkintojen konkreettinen merkitys on, että ne tekevät työtäni tunnetummaksi. Emma-gaala on enimmäkseen valtavirtamusiikin juhla. Se, että siellä jaetaan jazzmusiikin palkinto, tekee jazzia näkyvämmäksi. Palkinnolla on iso merkitys koko alalle ja omalle uralle. Tuntuu todella hyvältä tulla tunnustetuksi kollegoiden ja alan keskuudessa, mutta palkintojen ja muun tunnustusten saaminen vahvistaa ennen kaikkea sitä, että saan tehdä sitä mitä haluan tehdä, Savolainen kiteyttää.
– Musiikissa on paljon asioita, joita haluan kokeilla, ja paljon myös sellaista, mitä en ole edes vielä tullut ajatelleeksi. Toivoisinkin, että oma urani pysyisi yllätyksellisenä myös itselleni. Toivon saavani jatkaa sellaisten asioiden kanssa, jotka herättävät itsessäni ennen kaikkea uteliaisuutta ja melkein sellaista hätää, että miten minä tämän ratkon ja mitä tämän kanssa keksin.
Savolainen tekee myös tilaussävellyksiä ja sovituksia sekä toimii taiteellisena tuottajana.
– Viime aikoina olen saanut kirjoittaa tilausteosta Helsingin kamarikuorolle ja Sointi Jazz Orchestralle. Se on ollut iso haaste ja samalla myös hieno tilaisuus kirjoittaa musiikkia niin hienolle kuorolle ja käyttää ääntä eri tavalla kuin kirjoittaessani omalle äänelle.
Savolaisen Flustra-teoksen kantaesitys kuullaan Tampereella 21. marraskuuta. Tampere-talon konsertissa kuullaan myös Antti Auvisen, Markus Fageruddin, Anna-Mari Kähärän ja Mikko Sarvanteen sävellysten kantaesitykset.
12 Points -festivaalin perjantaina 27.9. kello 16 Savolaisella ja pianisti Toomas Keski-Säntillä on minikonsertti pääkirjasto Metson musiikkiosastolla. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.
12 Points -festivaali, G Livelab Tampere 25.–28.9.2024. Lisätietoa täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Älä korva pieni kuule mitä vain – puhutaanpa taas barokkimusiikista
KOLUMNI | Kun pitkin syksyä mediassa, kouluissa ja kodeissa melskattiin ”barokkimusiikin kieltämisestä”, kuinkahan moni tarkkaan ottaen edes tiesi, mistä puhui?
Uu MAMA – Kulttuuritoimitus eksyi K-pop-palkintogaalaan
MUSIIKKI | Korealaisen popin tärkein palkintogaala MAMA Awards levittäytyi tänä vuonna Japaniin ja Kaliforniaan. Paikalla oli Kulttuuritoimituksen Eija Niskanen.
Sami Hintsanen laulaa Senni Raappanan kanssa Finlandian Ilveksen itsenäisyysjuhlassa
TAPAHTUMA | Sami Hintsanen on Sokos Hotel Ilveksen perinteisten Ilveksen iloinen itsenäisyys -juhlien seremoniamestari. On hänellä laulutehtäväkin.
Livelevy odotti kahdeksan vuotta miksausta – Wentus Blues Band lupaa olla oma itsensä Tampereen keikalla
MUSIIKKI | Lähes 40 vuotta sitten perustettu bluesbändi syntyi aikana, jolloin nuoret miehet halusivat soittaa hevirokkia. Miten blueskapulan saisi nuoremmille?