Onni suosii rohkeaa – arvioitavana Family Inc. -lautapeli

05.08.2022
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuvat: Mikko Saari

PELIT | Mafiaperhe jakaa saalista ravintolan takahuoneessa. Sopivalla riskinottamisella on mahdollista tienata reippaasti – tai jäädä kokonaan ilman. Toisiltakin voi ryöstää, tietysti. 

”Mikä onnenkoetuspelissä on parasta? Tietysti holtiton riskien ottaminen, oman riskinoton onnistuminen ja muiden pelaajien epäonnistumiset.”

ARVOSTELU

4 out of 5 stars

Family Inc.

  • Suunnitellut Reiner Knizia.
  • Lautapelit.fi, 2022.

Reiner Knizia on mies satojen ja satojen pelien takana. Family Inc. on ilmestynyt alun perin vuonna 2021 itävaltalaisen Piatnikin julkaisemana ja nyt sen on julkaissut suomeksi Lautapelit.fi. Knizia ei ole pelin kanssa ensimmäistä kertaa asialla: satojen pelien suunnittelemista auttaa, kun tekee aikaisemmista peleistään uusia versioita. Family Inc. kierrättää vuonna 2007 ilmestyneen Cheeky Monkey -pelin perusideaa, mutta lisää siihen uusia parannuksia.

Etenkin perhekohderyhmälle suunnattuihin peleihin lienee pakko kehitellä jonkinlainen taustatarina. Tällä kertaa pelaajat ovat mafiasuvun jäseniä, jotka jakavat ravintolan takahuoneessa ryöstösaalista.

Pelin juoni on suoraan sanottuna aika tyhmä, eikä tätä tarinaa kannata juuri pelatessa muistella. Siitä ei myöskään ole mitään iloa pelin sinänsä hyvin yksinkertaisten sääntöjen opettamisessa. Kun kuvittaja Markus Erdtin taiteilema kansikuvakaan ei ole varsinaisesti mikään ilo silmälle, olisin mieluusti nähnyt pelillä vähän koreamman ulkoasun ja vetävämmän aiheen. Ehkä tätä on kuitenkin jossain markkinointiosastolla mietitty, ehkä ei.

Family Inc Pisterata

Käärmeen lailla kiemurtava pisterata on vaikeaselkoisempi kuin siististi vasemmalta oikealle etenevä, mutta tämä on pikkujuttu. Pelissä voi nousta nopeasti pistetaulukossa, jos tuuria on; ei kannata luovuttaa ennen viimeistä kierrosta.

* *

Yksinkertaista ja koukuttavaa

Se teemasta, koska siitä ei tarvitse pelatessa välittää ja itse peli on rautaa. Peli koostuu reilusta sadasta pahvisesta pokerichipin näköisestä pelimerkistä (voi kun ne olisivatkin oikeita pokerichippejä!), joissa on numeroita 1–10. Pelimerkit levitellään pöydälle numeropuoli alaspäin. Vuoro kiertää pöydän ympäri. Omalla vuorollaan pelaaja nostaa pöydältä pelimerkkejä yksi kerrallaan, kunnes joko lopettaa vapaaehtoisesti tai nostaa sellaisen numeron, jonka oli jo nostanut.

Jos niin käy, kierros päättyy epäonnistumiseen, kerätyt pelimerkit nakataan pois ja vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle. Jos epäonnistuminen tapahtuu jo toisella tai kolmannella nostolla, lohdutuspalkintona saa timantin – niistä lisää myöhemmin. Jos pelaaja kuitenkin lopettaa vapaaehtoisesti, hän jättää keräämänsä pelimerkit eteensä ja saa niistä pisteitä, jos omistaa ne vielä seuraavan vuoronsa alussa.

Tässä on iso jos! Pelimerkkejä voi varastaa muilta pelaajilta. Jos lopettaa vuoronsa ja on kerännyt pelimerkkejä, joita muilla pelaajilla on edessään, saa ottaa muiden pelimerkit itselleen. Jos sinulla on edessäsi kolmonen ja minä saan vuorollani kolmosen, otan sinun kolmosesi itsellesi. Nyt minulla on kaksi kolmosta ja jos joku kerää kolmosen ennen seuraavaa vuoroani, hän saa minulta molemmat kolmoset. Toistuvat varkaudet muodostavat todella houkuttavia pelimerkkipinoja!

Oman vuoron alussa omistetut pelimerkit muunnetaan pisteiksi pisteradalle ja nakataan pois. Ne ovat nyt turvassa. Peli päättyy sillä sekunnilla, kun joku pelaajista saa täyteen sata pistettä. Entä ne timantit, kysytte? No, jos onnistuu olemaan sillä tavalla huono-onninen, että saa kokoon kolme timanttia, kuittaa itselleen välittömästi 50 pistettä eli puolet koko sadan pisteen tavoitteesta kertaheitolla.

Family Inc Pelimerkkipinkka

Ryöstelyä on tehty puolin ja toisin. Pöydällä on nyt seitsemän laatan pinkka kuutosia, siis suoraan melkein puolet vaadituista pisteistä. Tämä on Family Inc.:iä parhaimmillaan.

* *

Nollasta sataan 10 minuutissa

Kaikkeen tähän menee aikaa ehkä kymmenen minuuttia, ainakin jos pelaajat eivät ole aivan holtittomia riskinottajia ja keräävät jossain vaiheessa pisteitäkin. Sata pistettä on koossa nimittäin yllättävän äkkiä. Pelin kesto on aivan erinomaisen kohdallaan: siihen ehtii muodostua jonkunlainen minikokoinen draamankaari; kukaan ei ehdi kyllästyä ja kun häviäjiä kuitenkin harmittaa, uusintaerä on helppo ottaa. Tämä on niitä pelejä, joita ei pelata vain yhtä peliä kerrallaan.

Miksi Family Inc. sitten on niin vetovoimainen? Yksi pelisuunnittelun keskeinen ohjenuora on antaa pelaajille kannustimia tehdä pelissä niitä asioita, jotka ovat pelin parasta sisältöä. Jos peli ohjaa pelaajia suuntaan, jossa kiinnostavin pelaaminen ei ole, jokin on pielessä. Tämä on yksi asia, jonka Family Inc. kaikessa yksinkertaisuudessaan tekee oikein.

Mikä onnenkoetuspelissä on parasta? Tietysti holtiton riskien ottaminen, oman riskinoton onnistuminen ja muiden pelaajien epäonnistumiset. Niinpä hyvin rakennettu onnenkoetuspeli kannustaa pelaajia ottamaan riskejä. Sen Family Inc. tekeekin erinomaisesti. Mahdollisuus ryöstää toisten pelaajien keräämät pelimerkit on tilaisuus, joka tekee varovaisemmastakin pelaajasta varkaan.

Siispä lämmin suositus Family Inc.:lle. Peli toimii hyvin niin perhepelinä useamman sukupolven pelaajien kesken kuin aikuisten illanvietoissa. Ikäsuositus on 8+, mutta kyllä tätä nuoremmillekin uskaltaa tarjota, jos numerotajua löytyy. Joku saattaa pahoittaa mielensä varastelemisesta, mutta sellaisen sietämistä on tämän pelin kanssa hyvä harjoitella.

Laatikkoon on präntätty pelaajamääräksi 2–7. En ole itse päässyt kokeilemaan peliä useammalla kuin neljällä pelaajalla; kuuden tai seitsemän pelaajan peli saattaa olla vähän sekava elämys ja kaksinpeli on kyllä niin pöljä kokemus, että itse olisin suosiolla laittanut laatikkoon pelaajamääräksi 3–7. Jo kolmas pelaaja tekee pelistä kyllä oikein toimivan.

Mikko Saari, teksti ja kuvat

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua