Fortnite Chapter 4. Kuva: Petri Hänninen.
PELIT | Moottoripyörä, Shokkivasara, oma lumipallo jonka sisään voi piiloutua, sekä vanha kunnon rynnäkkökivääri. Fortnite Chapter 4 tarjoilee Battle Royalesta kiinnostuneille pelaajille jälleen uusia täkyjä mutta ”se jokin” jää puuttumaan.
”Linnoja ja linnoituksia on putkahdellut bensa-asemien ja omakotitalojen läheisyyteen, mutta kokonaisuus on tylsähkö.”
Fortnite on ilmainen selviytymis- ja taistelupeli, jota voi pelata yksin tai joukkueina verkossa. Pelillä on yli 390 miljoonaa rekisteröitynyttä pelaajaa. Epic Gamesin ilmoituksen mukaan tammikuussa 2022 arviolta 3–4 miljoonaa pelaajaa pelasi peliä samanaikaisesti.
Fortniten uusi Chapter 4 pääsi yllättämään. Chapter 1 ja 2 kestivät niin pitkään, ettei Chapter 3:n osannut odottaa loppuvan vuodessa. Saari räjäytettiin kappaleiksi ja järjestettiin uudelleen. Uudelleenjärjestelyn vuoksi saaren pinta on epätasainen, ja repeämien aiheuttamat yllättävät jyrkänteet katkovat seesteistä maisemaa.
Talven tultua saarella on laajoja lumialueita, ja tällä kertaa järvet ja joet ovat jäässä ja petollisen liukkaita. Saari ei myöskään enää sijaitse merellä vaan kelluu avaruuden tyhjyydessä.
Uuden kauden teemana on keskiaika scifillä väritettynä. Linnoja ja linnoituksia on putkahdellut bensa-asemien ja omakotitalojen läheisyyteen, mutta kokonaisuus on tylsähkö. Saarelta löytyy samankaltaisia paikkoja kuin aiemmillakin kausilla, mutta ei mitään kovin erikoista ja mullistavaa. Chapter 2:ssa nähtiin muun muassa pato, ydinvoimala ja sotilastukikohta, mutta Chapter 4:ssa ei ole mitään tällaista.
Ajoneuvoarsenaalia täydentää moottoripyörä, ja hahmojen parkour-hyppyihin on lisätty uusia liikkeitä. Uutta on myös lumipallo, jonka voi itse tehdä hakulla lumesta, hypätä sen sisään piiloon, ja vierittää alamäkeen.
Todellisuuslisäykset (Reality Augments) saa PlayStationilla näkyviin painamalla oikeanpuoleista nuolinäppäintä. Lisäykset tarjoavat korkeampia hyppyjä, kestävämpiä ajoneuvoja, nopeampaa aseen latausta ja niin edelleen. Toiminto on häiritsevä, ja sen olisi voinut toteuttaa jouhevamminkin. Todellisuuslisäyksiä ei onneksi ole pakko ottaa käyttöön, jos vain sietää ruudun reunalla vilkkuvaa sinistä symbolia.
* *
Tärkein uusi ase on Shokkivasara (Shockwave Hammer), jolla voi sekä hyppiä ilmaan että aiheuttaa vakavaa tuhoa vastustajille. Taktinen pistooli (Tactical Pistol) taas on 15 ammuksen lippaalla varustettu nopeasti ampuva käsiase. Myös vanha kunnon rynnäkkökivääri (Assault Rifle) tekee paluun valikoimaan.
Joukkuepeleissä apuna on Valtauspiste (Capture Point). Kun nostaa lipun salkoon, näkee alueella olevat arkut sekä vastustajat, mikä antaa mukavan edun taisteluihin. Battle Pass -alustaa on päivitetty ja se on muuttunut vaikeaselkoisemmaksi. Pystyrivi toimi paremmin kuin uusi vaakarivi.
Pientä säätöä on tehty myös väreihin ja ääniin. Bugeista kun päästään ja saarelle tulee päivitysten mukana mielenkiintoisempia paikkoja, niin eiköhän uusi lukukin tästä urkene.
Petri Hänninen
Lue Chapter 3:n arvostelu täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Parasta juuri nyt (15.8.2023): Go, mahjong, shogi, xiangqi, kirjoittaminen
Tällä palstalla Kulttuuritoimituksen väki kirjoittaa ajattomista ja ajankohtaisista asioista, jotka heitä juuri nyt kiehtovat.
Mikä peleissä kiehtoo? Arviossa Aleksandr Manzosin Pelattu elämä
KIRJAT | Aleksandr Manzos sukeltaa neljän teeman kautta pelaamisen ytimeen. Miksi pelaamme, mikä peleissä viehättää, mitä digitaalisista peleistä on mahdollista saada?
Miten shakki, go ja backgammon syntyivät? Arviossa Ari Saastamoisen Lautapelien historia
KIRJAT | Mikä oli varhaisin tunnettu lautapeli? Se selviää kirjasta, jossa Ari Saastamoinen esittelee lautapelejä noin 4 500 vuoden aikajänteellä muinaisista sumerilaisista tämän päivän peleihin.
Helsinki Horse Show’ssa juhlistettiin näyttävästi vuoden 1952 olympialaisia
TAPAHTUMA | 1950-luvulla esteissä käytettiin oikeita koivurunkoja. Ratsastus ei ollut naisten laji, sillä ratsastajat olivat upseereita ja siten miehiä.