Modernia klassista hotellin täydeltä – 60-vuotias Radisson Blue Royal tarjoaa tyyliä

06.10.2020
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuva: Marita Nyrhinen

ARKKITEHTUURI | Tanskalainen Arne Jacobsen on eittämättä yksi Pohjoismaiden merkittävimmistä arkkitehdeista ja muotoilijoista, eikä vähiten kuuluisan kööpenhaminalaishotellin suunnittelusta.

Marita Nyrhinen

Arne Jacobsen (1902–1971) on yhtä ikoninen hahmo Tanskassa kuin Alvar Aalto Suomessa. Vain kivenheiton päässä Kööpenhaminan päärautatieasemalta ja Tivolista on hänen suunnittelemansa, maamerkkinä toimiva viiden tähden Radisson Blu Royal Hotel.

Jacobsen suunnitteli Radisson Blu Royal -hotellin alun perin lentoyhtiö SAS:lle (Scandinavian Airlines System). Upouutta hotellia kutsuttiin tilaajansa mukaan lentohotelliksi, sillä sille rakennettiin terminaalisiipi. Hotelli sai nimekseen SAS Royal Hotel. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 60 vuotta tämän maailman ensimmäisen design-hotellin valmistumisesta.

Kun rakennus valmistui vuonna 1960, se oli Kööpenhaminan ja Tanskan ensimmäinen pilvenpiirtäjä, lähes 70 metrin korkuinen. Sen rakentamista kritisoitiin ja pelättiin koko kaupungin perinteisen ilmeen muuttuvan liikaa. Samankaltaista keskustelua on käyty ja käydään yhä esimerkiksi Helsingissä.

Vuonna 1994 hotelli liitettiin Radisson-ketjuun ja se sai uuden nimen: Radisson SAS Royal Hotel. Kun SAS myi hotellin, muuttui nimi jälleen. Nyt se on Radisson Blu Royal Hotel. Lentoyhtiön logo on jätetty korkeuksiin muistuttamaan alkuperästä. Monen suussa hotelli onkin yhä SAS-hotelli.

1 Maamerkki

Arne Jacobsenin suunnittelema hotelli on Kööpenhaminan maamerkki. Kuva: Marita Nyrhinen

Modernisti

Jacobsenin ura alkoi 1920-luvulla, heti kun hän valmistui arkkitehtikoulusta. Tanskassa vallitsivat tuolloin uusklassismin suuntaukset. Edistyksellisten arkkitehtien oli vaikea löytää paikkansa, mutta epäröimättä Jacobsen tarttui haasteisiin välittämättä siitä, että hänkin oli saanut ”vanhakantaisen” koulutuksen. Hän oli avoin uusille virtauksille kuten aikalaisensa ja eurooppalaiset kollegansa, muun muassa Ludwig Mies van der Rohe ja Le Corbusier.

Jacobsen saikin pian tuoreena arkkitehtina esitellä ensimmäisen luomuksensa, joka sai nimekseen Tulevaisuuden talo (1929). Tässä ympyränmuotoisessa talossa oli muun muassa metalliputkihuonekaluja ja monia mekaanisia apuvälineitä, joiden tarkoitus oli ratkaista monenmoisia arjen ongelmia. Työ oli Jacobsenin rohkea avaus uralleen, jonka suuntaviivat näkyivät alusta alkaen. Monien hänen suunnittelemiensa rakennusten katsotaan edustavan modernia klassismia, jossa arkkitehtuuri ja sisustus kohtaavat ihanteellisella tavalla. Niin oli myös SAS Blu Royal Hotelin kohdalla.

Arne Jacobsen suunnitteli SS Royal Hotelin ja sen koko sisustuksen: huonekalut, valaisimet, tekstiilit, tapetit ja monet pienemmät yksityiskohdat – jopa ruokailuvälineet. Stanley Kubrickin 2001: Avaruusseikkailussa (1968) näkyvät Jacobsenin muotoilemat, yhä modernilta näyttävät aterimet.

4 Huone 2 kulmassa

4 Huoneen tunnelmaa Joutsenet 2

Koko huoneen mittaiset ikkunarivistöt päästävät valoa, ja kaupunki näkyy panoraamamaisemana. Kuva: Marita Nyrhinen

SAS Royalin sanottiin olevan tyyliltään kansainvälinen, ja samalla siinä oli jotain hyvin tanskalaista, niin rakennuksessa itsessään kuin sisätiloissa yksityiskohtiaan myöten. Tunnusomaista rakennukselle ovat kauttaaltaan ympäröivät nauhamaiset ikkunat, jotka kadulta katsottaessa näyttävät jakavan kerrokset selkeästi toisistaan. Jokaiseen huoneeseen pitkä ikkunarivistö tuo paljon valoa.

Parhaiten Jacobsen tunnetaan tuoleistaan. Kuuluisat Joutsen- ja Muna-tuolit hän suunnitteli varta vasten hotellille vuonna 1958. Tuoleista tuli pian muotoilun klassikkoja, ja ne ovat yhä tuotannossa. Jacobsen suunnitteli hotelliin myös Pisara-tuolin, joka on otettu kuluttajatuotantoon vasta vuonna 2014. Niitä on joissakin hotellihuoneissa muun muassa kirjoituspöytien ääressä.

2 Munatuolit aulassa

Munatuoleissa istuu mukavasti. Kuva: Marita Nyrhinen

AJ-pöytä-, seinä- ja lattiavalaisimet ovat myös käsite. Valaisimien ilmeikäs ja ikoninen muoto syntyi vuonna 1957 yhtenä SAS Royal -hotellin sisuselementtinä. AJ-valaisimen kartionmuotoista metallivarjostinta on mahdollista liikuttaa sekä pysty- että vaakasuunnassa. Sen himmeän valkoiseksi maalattu sisäpinta heijastaa valoa pehmeästi ja häikäisemättä. Tämä rakastettu valaisinmalli on nykyään maailmankuulu ja se valaisee myös monissa suomalaiskodeissa.

Nykyään hotellia pidetään yhtenä Arne Jacobsenin työn ja tanskalaisen modernin arkkitehtuurin kulmakivenä.

Muutosten pyörteissä

Hotellissa on vuosikymmenten aikana tehty monia muutoksia. Esimerkiksi vastanottoaula ja aulabaari ovat kokeneet useita muodonmuutoksia vuosikymmenten aikana.

Perinteinen vastaanottotiski on muuttunut modernilla tekniikalla varustetuksi hermokeskukseksi. Alkuperäistä kalustoa myytiin 1990-luvulla toteutettujen uudistustöiden yhteydessä. Monia Jacobsenin luomuksia on korvattu muiden suunnittelijoiden sisustuselementeillä, onnistuneestikin. Aulasta huonekerroksiin nousevat, ikään kuin ilmassa leijuvat kierreportaat on säilytetty ja ne ovatkin upea katseenvangitsija.

3 portaat 1 2

Hotellin aulan portaat vangitsevat katseet. Kuva: Marita Nyrhinen

Vaikka tyylikäs kokonaisvaikutelma on yhä olemassa, arvokas kokonaisuus ja tietenkin tanskalainen kulttuuriperintö tuhoutui muutostöiden yhteydessä suurelta osin.

Asumiskokemus

Radisson Blu Royal Hotel on nähtävyys. Vaikka yöpyminen on kalliimpaa kuin keskivertohotelleissa, ainakin esteetikon kannatta se joskus kokea. On kuin vierailisi muotoiluun keskittyvässä näyttelyssä tai museossa samalla kun asuu mukavasti. Tanskalaisen muotoilun helmet luovat modernin ja kutsuvan tunnelman.

Olen yöpynyt hotellissa pari kertaa. Vastaanotosta noudetun avaimen jälkeen majoittuminen tuntuu juhlalliselta. Vaaleat vihreän ja sinisen turkoosisävyt hallitsevat hotellikerroksissa. Jacobsenin innostus vihreään kumpusi luonnosta ja puutarhasta, eikä ihme, sillä hän työskenteli muutaman vuoden maisema-arkkitehtina.

5 Käytävä

Käytävien värimaailma ja muotokieli rauhoittavat. Kuva: Marita Nyrhinen

Huonekerrosten käytävissä ja huoneissa on Jacobsenin töistä tuttuja elementtejä: soikeita muotoja ja harkittuja värejä – turkoosin eri sävyjä.

Vihertävä oli myös se standardihuone, jossa asuin yhden viikonlopun. Huone oli kuin suoraan sisustuslehdestä. Klassikkotuolit loivat kotoisan ja lämminhenkisen tunnelman. Kylpyhuoneen aistikkaasti sommitellut kaakelipinnat ilmensivät suunnittelijansa kädenjälkeä siinä missä muu sisustus, vaikka olikin remontoitu nykyaikaiseksi.

Toisella vierailukerralla asuin ruskehtavan harmaansävyisessä kulmahuoneessa, josta oli näköala kahteen suuntaan. Huone oli selvästi modernimman näköinen kuin edellisen kerran pienempi huone. Huoneen sisustuksissa olivat punainen Joutsen-tuoli ja tummansävyinen Pisara. Vain vuoteen päädyssä oli AJ-valaisin.

Yleisvaikutelma hotellin huoneissa on valoisa ja avara. Arkkitehtuurin asiantuntijat sanovat, että se johtuu mittasuhteista. Koko huoneen mittainen ikkunarivistö päästää valoa, ja kaupunki näkyy panoraamamaisemana. Soikeat seinä- ja peilivalot tunnisti oitis Jacobsen käsialaksi. Joutsen-tuolia oli heti kokeiltava. Se oli mukava, ergonomisesti hyvin muotoiltu.

Hotellin huoneet ilmentävät ajatonta tanskalaista sisustusta, ja ne tarjoavat nykyaikaiset toiminnot vaativille vierailleen. Huoneiden maanläheinen väripaletti ja muotoilu kunnioittavat suunnittelija Arne Jacobsenia aina ovenkahvoista huoneisiin lankeavan valon tulvaan. Hotellin tiloja aulasta huoneisiin on muokattu paljon, joskin tunnistettavia Jacobsenin tuotteita on kaikkialla.

6 huone 606 1

6 huone 606 2

Huone 606 on alkuperäisessä asussaan. Kuvat: Kari Nyrhinen

Vain yksi huone, 606, on säilytetty alkuperäisessä asussaan, juuri sellaisena kuin suunnittelija sen piirsi. Huonetta kiertävät puiset puolipaneelit on säilytetty. Nerokkaana ja edistyksellisenä ratkaisuna ovat paneeliin integroidut huonekalut peilipöytineen ja erityisesti valaisimet, joita voi kuljettaa reunaan sijoitettua kiskoa pitkin haluttuun kohtaan. Arkkitehtuurista ja muotoilusta kiinnostuneet vieraat pääsevät sopimuksesta tutustumaan hotellin kuudennessa kerroksessa sijaitsevaan huoneeseen 606, turkoosisävyiseen Arne Jacobsen -sviittiin.

Yöpyessään Radisson Blue Royal Hotelissa voi tuntea olevansa kuin yksi niistä tähdistä, jotka ovat saaneet oman nimilaattansa ala-aulan seinälle. Frank Sinatra, Louis Armstrong, Stevie Wonder, The Beatles, The Rolling Stones, Luciano Pavarotti, Olof Palme, Golda Meir, Nelson Mandela – vaikutusvaltaisia poliitikkoja ja megatähtiä, vain muutaman mainitakseni – ovat aikanaan majoittuneet samaan hotelliin. Tunnen nyt olevani yksi heistä.

Marita Nyrhinen

Lähde: Tøjner & Vindum: Arne Jacobsen. Arkitekt & Designer/Architect & Designer (Dansk Design Center 2007)

7 Kuuluisia vieraita nimilaatat

Hotellissa ovat asuneet monet viihdetaiteilijat ja poliitikot. Kuva: Marita Nyrhinen

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua