Teemu Saukkonen: The Magic of Earthly Delights (2014), akryyli kankaalle.
KUVATAIDE | Teemu Saukkonen on ripustanut Himmelblaun galleriaan ja vanhaan Puuvillasaliin harvinaista herkkua. Joitain näyttelyn teoksia ei ole esitelty julkisesti koskaan, ja maalaussarja The Magic of Earthly Delights on ollut esillä ainoastaan Balilla, Indonesiassa.
”Hyvä kirjailija kertoo aina ihmisluonteesta. Sitä minäkin yritän teoksissani käsitellä.”
Juttu on julkaistu alun perin Finlayson Art Arean tapahtumalehdessä. Finlaysonin alue on Kulttuuritoimituksen yhteistyökumppani. Lue lisää täältä.
* *
Tomi Moisio, teksti
Teemu Saukkosen (s. 1954) noin 50 teosta käsittävä retrospektiivi keskittyy viimeisen 20 vuoden aikana syntyneisiin maalauksiin. 70-vuotisjuhliaan viettävän taiteilijan aiempi takautuva näyttely Sara Hildénin taidemuseossa vuosina 2002–2003 esitteli laajasti siihenastista tuotantoa.
Finlayson Art Areassa nähtävä teoskokonaisuus havainnollistaa sitä ennakkoluulotonta otetta, joka on ollut tunnusomaista Saukkosen luovalle temperamentille. Ekspressiivisestä maalausjäljestä huolimatta taiteilijan monipuolista tuotantoa ei pysty niputtamaan taidehistoriasta tutuilla tyylisuuntamääritelmillä.
FAA-kävijät pääsevät näkemään myös osan teoskokonaisuudesta Moments of Life, joka keräsi ylistävää kritiikkiä ollessaan esillä galleria Forum Boxissa Helsingissä syksyllä 2023.
Goya on tärkeä esikuva
Näyttelyn nimi – Maallista iloa ja pyhää kauhua – on peräisin Altti Kuusamon artikkelista, joka löytyy 70-vuotisjuhlanäyttelyn yhteydessä julkaistavasta kirjasta Teemu Saukkonen WORKS 2004–2024. Kuten näyttelyn nimestä voi päätellä, teokset aktivoivat mielleyhtymiä taidehistoriaan. Maalliset ilot viittaavat Hieronymus Boschiin, ja teosten joukossa on kunnianosoituksia niin Caravaggiolle kuin japanilaistaiteilija Hokusaille. Jotkin näyttelyn maalauksista puolestaan palauttavat mieleen Francisco de Goyan.
– Goya on hyvin tärkeä esikuva, Saukkonen myöntää.
– Minulta tulee tähän näyttelyyn sellaisia isoja mustia maalauksia, joissa on ruhjottuja sotilaita.
Näyttelyn tuorein työ on nimeltään Perro de Goya.
– Goyan koira on kuuluisa maalaus, jonka taiteilija teki suoraan työhuoneensa seinään. Tämä hyvin tunnettu teos on pystytyö, mutta minä käsittelen teosta eri materiaaleissa ja mittakaavassa.
Saukkonen on maalannut teoksen omalla tyylillään ja suurikokoisena, tekniikkana öljy, akryyli ja hiukset kankaalle.
– Olen käyttänyt vaimoni ja tyttäreni hiuksia muissakin teoksissani. Hiukset tuovat teokseen paitsi ihmeellistä herkkyyttä, myös kauhua.
Pissapojat sammutuspuuhissa
Teossarja Winter on Fire (2021–2023) koostuu maalauksista, joissa suurikokoiset pikkupojat pissaavat palavien kulkuneuvojen päälle. Teokset muistuttavat katsojaa varhaisesta maalauksesta Kravun kääntöpiiri (1986), jossa pojanvintiö virtsaa sammuksiin palavaa lentokonetta. Tämä teos sai aikanaan innoituksensa tapahtumarikkaasta lentomatkasta, kun taiteilija lensi Havannasta Mexico Cityyn.
– Olin juuri lukenut lehdestä, että tuolla välillä tapahtuu todella paljon lento-onnettomuuksia, erityisesti Mexico Cityn päässä, koska kaupunki sijaitsee ylängöllä, vuorten syleilyssä, Saukkonen muistelee.
– Lennolle sattui myös elämäni pahin turbulenssi, jossa kapteenikin tuli matkustamoon rauhoittelemaan matkustajia. Kone putosi yhtäkkiä noin kilometrin, kaikki drinkit lensivät kattoon ja ihmiset, jotka eivät olleet turvavöissä heittelehtivät ympäriinsä.
Lentomatkan kauhut kuitenkin ruokkivat myös mielikuvitusta.
– Meinasin ensin antaa teokselle nimen Montezuman kosto, mutta sitten minulle selvisi, että nimi tarkoittaakin turistiripulia – sekin olisi tosin hyvä teoksen aihe!
Kirjallisuus inspiroi
Inspiraatiota Saukkonen saa myös elokuvista, ja erityisesti kirjallisuudesta. Taiteilija lukee joka ilta.
– Kirjallisuudessa kiinnostaa etenkin psykologia. Hyvä kirjailija kertoo aina ihmisluonteesta. Sitä minäkin yritän teoksissani käsitellä: Miten suhtautua eri asioihin ja maailmaan? Mitä on valta? Mistä pitää olla huolissaan, mistä voi riemuita?
Kirjoilla oli vaikutusta myös uravalintaan.
– Kirjallisuus sai minut oivaltamaan, ehkä tiedostamattakin, että taiteilijuus on yksi mahdollisuus, Saukkonen muistelee.
– Nuoruuden elinympäristö ei ollut alalle kannustava. Itsellinen ajattelu tuli kirjallisuudesta, ja nythän tätä itsellistä ajattelua on tehty jo 50 vuotta – ja itsellistä työtä, joka sopii mun pirtaan hyvin
Finlayson Art Area 25.8.2024 asti. Teemu Saukkonen, 70-vuotisjuhlanäyttely Maallista iloa ja pyhää kauhua. Galleria Himmelblaun kaksi salia (Finlaysoninkuja 9, 2B kerros).
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Eija-Liisa Ahtila etsii ekologista dialogia kaikkien lajien kanssa: ”Metsään tutustuu, kun sitä tunnustelee kaikilla aisteilla”
KUVATAIDE | Serlachius Kartanolla avautui yleisölle 8-kanavainen, vaihtelevien kuvakokojen myötä etenevä, 50-minuuttinen liikkuvan kuvan teos Heijastus metsästä.
Vireä kuvataide uhkaa kadota Etelä-Karjalasta – Lappeenrannan kulttuurin ”unelmavuosi” päättyy ikävissä tunnelmissa
KUVATAIDE | Pääkaupunkiseudun kohonneet näyttelykustannukset houkuttelevat taiteilijoita pitämään näyttelyitä muualla Suomessa, kuten esimerkiksi Lappeenrannassa, vaikka ostajia on vähemmän.
Puolassa on nähtävillä uskomattoman hieno suomalaisen taidegrafiikan katselmus – Aurora Borealis Gdanskissa
KUVATAIDE | Yli neljänkymmenen suomalaistaitelijan työt ihastuttavat Gdanskin vanhassa kaupungissa joulumarkkinoiden lomassa jouluaatonaattoon asti.
Tuula Lehtinen haaveili omasta hajuvedestä ja sai sen – ”Vain tuoksu puuttuu Tuulan taiteesta”
TUOKSU | Kaikki sai alkunsa leikittelystä, kun taiteilija Tuula Lehtinen uneksi omasta hajuvedestä. Nyt sellainen on. Se on yksi aisti lisää taiteeseen.