Kaarina Haka: Passage. Kuvat: Katja Villemonteix
KUVATAIDE | Pehmeinä aaltoina pullistuvat muodot kohoavat vanhan pitsirapun keskellä kuin unimaisema. Kaarina Haan luoma näkymä voisi olla merenpohjasta tai taianomaisen tippukiviluolan uumenista.
”Symbolinen ulottuvuus ja tarinat ovat taiteessani tärkeitä.”
Juttu on julkaistu alun perin Finlayson Art Arean tapahtumalehdessä. Finlaysonin alue on Kulttuuritoimituksen yhteistyökumppani. Lue lisää täältä.
* *
Katja Villemonteix, teksti
Helsinkiläinen kuvataiteilija Kaarina Haka (s. 1974) on toteuttanut paikkasidonnaisen taideteoksen Passage Vanhan tehtaan Rautarappuun (1875). Haka keskittyy taiteessaan pääasiassa installaatioihin, joiden lähtökohdat ovat maalaustaiteessa.
– Opiskelin alun perin maalausta, mutta vähitellen perinteinen maalaus muuttui suoraan seinään liimautuviksi värillisiksi litteiksi muodoiksi. Seuraavassa vaiheessa teokseni saivat kolmiulotteisia muotoja. Maalauksellisuus on kuitenkin pysynyt aina mukana, Haka kertoo.
– Lähtökohtana on ajatus siitä, miten värit ja muodot asettuvat tilaan luoden kolmiulotteisen maalauksen. Työskennellessäni ajattelen sommittelua, kontrasteja, kerroksellisuutta, valoja ja varjoja.
Haka kertoo keräävänsä materiaaleja, joissa näkee jotakin maalauksellista ja kiehtovaa.
– Sitten alan yhdistellä ja kokeilla, miten materiaalit kommunikoivat toistensa kanssa. Työskentelyn myötä teos alkaa rakentua kuin itsestään.
* *
Keveys ja leijuvuus
Kaarina Haan taiteeseen ovat vaikuttaneet epilepsiasta johtuneet kohtaukset, joita tuli säännöllisesti lähes koko opiskeluajan, kunnes hän sai sopivan lääkityksen.
– Kohtausten aikana kadotin otteeni todellisuuteen. Minut kiskaistiin visuaalisesti ja tunnelmaltaan kiehtovaan maailmaan. Ehkä kohtasin itse tunnetilaan luomiani kuvia, jotka puolestaan heijastuivat työskentelyyni. Kohtauksiin sisältyi myös pakokauhu: mitä jos en pääse pois, Haka kuvailee.
– Olen vasta viime aikoina alkanut miettiä, mikä merkitys kohtauksilla on ollut taiteelleni. Olen halunnut luoda näkymiä, joissa on läsnä keveys ja leijuvuus. Muistikuvani kohtauksista eivät ole selkeitä, mutta koen tärkeäksi hyödyntää niiden muistoa ja tunnelmia teosten rakennusaineina.
* *
Materiaaleja kirpputoreilta
Rautarapun Passage-installaatiossa Kaarina Haka on tavoitellut hetken erilaisia tasoja.
– Yksittäiset osat rakentuvat hitaasti työhuoneella. Itse teos syntyy kuitenkin vasta ripustusvaiheessa, kun osat löytävät paikkansa tilasta. Se on intensiivinen prosessi ja päätökset on tehtävä nopeasti.
Kierrätys on ollut Haan taiteessa mukana alusta asti. Hän hankkii materiaalit pääasiassa kirpputoreilta.
– Symbolinen ulottuvuus ja tarinat ovat taiteessani tärkeitä.
Rautarapun teoksella on erityinen yhteys Finlayson Art Areaan: installaatiossa on mukana Grafiikanpaja Himmelblaussa käytössä olleita tarlatan-kankaita, joilla pyyhitään ylimääräinen väri vedostuslaatalta. Himmelblaun tarlataneihin jäänyt maalin tuoksu seurasi Hakaa työhuoneelle ja piti yllä muistikuvaa teoksen tulevasta sijoituspaikasta.
Finlayson Art Area 25.8.2024 asti. Kaarina Haka, installaatio. Rautarappu (Väinö Linnan aukio 15).
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Myös Banksyn näyttelyä tarjottiin – Galleria Rankan uusin ripustus resonoi ajan epävarmuuden kanssa
KUVATAIDE | Uusiin tiloihin Helsingin Meilahdessa muuttaneen Galleria Rankan taiteilijakollektiivi odottaa monen muun kulttuurin kentällä toimivan tavoin pienellä kauhulla avustuspäätöstä vuodelle 2025.
Galleriakierros: Marraskuinen maakuntakierros lupaa hoitoa värin nälkään
KUVATAIDE | Tiina Nyrhinen kulki taiteen ja museoiden perässä Sastamalasta Nokian ja Pirkkalan kautta Mänttä-Vilppulaan.
Sairaaloiden taideteokset Taidehallissa – Markku Valkosen kuratoimassa näyttelyssä yli 200 teosta
KUVATAIDE | Helsingin yliopistollisen sairaalalla HUSilla on lähes 6 000 taideteoksen kokoelma, joka karttuu koko ajan.
Larissa Sansour risteilee muistoissa ja menetyksessä mutta rakentaa myös tulevaisuutta – näyttely Amos Rexissä
KUVATAIDE | Amos Rexin näyttelytila on muuttunut Larissa Sansourin ja hänen tuotantotiiminsä käsittelyssä immersiiviseksi, katsojan sisäänsä sulkevaksi teokseksi.