Køter. Kuva: Catrine Zorn
TEATTERI | Mustan ja Valkoisen Teatterifestivaali järjestetään Imatralla heinä–elokuun vaihteessa. Festivaali huipentuu tanskalaisen tanssiteatterin näkemykseen Janten laista.
Anu Huttunen, teksti
Sekarotuinen, rakki, sekoitus, katukoira, penikka. Arvoton, epäpuhdas. Jotain sellaista, halventavaa ja loukkaavaa, ihmisiinkin yhdistettyä, tarkoittaa haukkumasana køter. Tanskalainen tanssiteos Køter (Mongrel) käsittelee alistamista, ahdasmielisyyttä ja laumamentaliteettia. Se on puolustuspuheenvuoro oikeudenmukaisuudelle.
Dansk Danseteaterin esitys nähdään elokuussa Imatran Mustan ja Valkoisen Teatterifestivaalin (29.7.-2.8.2025) päätösesityksenä. Esityksen taustalla on kirjailija Aksel Sandemosen käsite Janten laki. Se kertoo yhteisöstä, jossa vieras tai poikkeava herättää epäluuloa ja normista poikkeaminen halutaan tukahduttaa. Sandemosen alkuperäisteoksen Jante on kuvitteellinen pikkukaupunki, jossa ei suvaita yksilöllisyyttä.
Køterin kantaesitys oli vuonna 2015 Göteborgin oopperassa. Kansainvälisesti palkitun esityksen on ohjannut Dansk Danseteaterin taiteellinen johtaja Marina Mascarell. Kööpenhaminan uudistetun version ensi-ilta oli 2024.
Dansk Danseteater on tanskalainen modernin tanssin ryhmä, jonka kotinäyttämö on Kööpenhaminan oopperatalossa.
Palkittu monologi Veijo
Teatterifestivaali on tuonut Imatralle kansainvälistä teatteri-, tanssi- ja sirkustaidetta yli 20 vuotta. Tällä kertaa mukana on myös teos omasta maakunnasta. Veijo voitti ensimmäisen palkinnon 26. valtakunnallisessa monologikilpailussa aiemmin keväällä. Teos kertoo Parikkalan patsaspuiston luojan Veijo Rönkkösen elämästä. Anne Välinoron kirjoittaman kritiikin teoksesta voit lukea täältä.
Sekä aihe että tekijät – käsikirjoittaja-ohjaaja Heidi Parkkinen ja näyttelijä Aapo Stavén – ovat Etelä-Karjalasta. Näytelmä sai ensi-iltansa vuosi sitten Parikkalan patsaspuistossa ja kiersi kesän pieniä näyttämöitä lähiseuduilla. Maakunnan kulttuurigaalassa teos palkittiin Vuoden kulttuuritekona. Imatralla näytelmä nähdään nyt ensimmäisen kerran.

Veijo. Kuva: Minna Mänttäri
Rönkkösellä on erityinen yhteys esityspaikkakuntaan. Koko elämänsä Parikkalassa asunut Veijo Rönkkönen oli paitsi intohimoinen veistäjä, puutarhuri ja joogaaja, myös ahkera kuntouimari. Lähin uimahalli oli Vuoksen varrella. Rönkkönen oli kanta-asiakas Einari Teräsvirran suunnittelemassa Imatran kaarihallissa, jossa uidut tuhannet kilometrit hän merkitsi tarkasti muistiinpanoihinsa.
Veijo Rönkkönen oli pienellä paikkakunnalla poikkeuksellinen, ulkopuolinen. Paperitehtaalla päivätyönsä tehnyt massamies uppoutui vapaa-aikanaan luomistyöhön, ja josta kehittyi 50 vuoden aikana kansainvälisesti arvostettu, 560 patsaan fantasiapuutarha. Monologi on tekijöidensä tulkinta tästä vähäpuheisesta mutta omaäänisestä miehestä.
Flamencoa ja eläinten karnevaali
Tanssiteatteriryhmä Carlos Aller & Cecilia Bartolino toimii Berliinissä. Vuodesta 2022 toiminut duo yhdistää tanssia ja teatteria sosiaalipoliittisiin teemoihin.
Ryhmä pyrkii puhuttelemaan teoksillaan kaikkia ikäryhmiä lapsista vanhuksiin. Ryhmä tuo Imatran teatteriin kaksi teosta ja esiintyy myös kadulla. Esitykset käsittelevät muun muassa eriarvoisuutta ja yhteiskunnan ristiriitoja.

Kuva: Among Friends
Flamenco on ollut paikallisen yleisön suosiossa, ja festivaali tuo paikkakunnalle flamencoa nyt kolmatta kertaa. Among Friends -ryhmä esittää klassista flamencoa Sevillasta.
Suomalainen katukarnevaaliryhmä Fauna Humana esittää ulkoilmaesityksen Imatran kävelykadulla. Esityksessä inhimilliset eläimet tai eläimelliset ihmiset tanssivat ja musisoivat arjen apatiaa vastaan. Ryhmä yhdistää esitykseen myös performanssia, nukketeatteria ja mimiikkaan.

Fauna Humana. Kuva: Olga Reinistö
Festivaalilla pidetään myös työpajat modernista tanssista, naamioteatterista, klovneriasta ja tuli- ja flowtaiteesta.
Mustan ja Valkoisen Teatterifestivaali Imatralla 29.7.–2.8.2025. Lisätietoa täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ryhmäteatterin uusi johtaja Riikka Oksanen purkaa seuraavaksi runoilija Pentti Saarikosken myytin näyttämölle
KENEN LAULUJA LAULAN | Vuoden musiikkiteatterintekijäksi elokuussa valittu Riikka Oksanen haluaa tuoda Ryhmäteatteriin uusia tekijöitä ja uudenlaista ajattelua.
Leea Klemolan Vaimoni, Casanova uusintakierroksella Espoon teatterissa: ”Kirjoittamisessa yritän jättää ruumiille tilaa”
TEATTERI | Leea Klemola aloittaa kirjoittamisen aina henkilöhahmoista eikä voisi kuvitellakaan näyttelevänsä omassa ohjauksessaan.
Vuoden 2025 erinomaiset #1: 50 teatteriesitystä
VALINNAT | Sarjassa esitellään kuluneen vuoden erinomaisia asioita kulttuurin eri aloilta. Ensimmäisenä nostamme ansaitsemaansa arvoon teatteriensi-iltoja.
Orlando, oodi luonnolle valtaa Frenckellin – luova saavutettavuus tanssiesityksen inspiraationa
TANSSI | Tampereen Teatterin Frenckell-näyttämöllä ensi-iltansa saava tanssiesitys käsittelee ympäristötunteita. Teoksessa koetaan Virginia Woolfin romaanista tutun Orlandon uni.




