Kanninen, Bragge, Vihinen & Roine. Kuva: Aila-Liisa Laurila
KESKUSTELU | Teatteripomo ei ole mikä tahansa toimitusjohtaja. Hänen johdettavanaan on suuria persoonia, taiteilijoita, hörhöjä ja kovan luokan ammattilaisia. Lisäksi on pidettävä raha-asiat tiukasti hyppysissä.
Aila-Liisa Laurila, teksti
Erittäin kiinnostavia asioita nousi esiin Tampereen Teatterin päänäyttämöllä maanantai-iltana (3.11.2025), kun yleisön eteen nousi peräti neljä teatterinjohtajaa keskustelemaan työstään. Esko Roine, Heikki Vihinen, Reino Bragge ja Mikko Kanninen tietävät kaikki, millaista on johtaa Tampereen Teatteria.
Tampereen Teatterilla on ollut yli 120-vuotisen historiansa aikana kaikkiaan 26 johtajaa. Lavalle astuneiden aika ulottuu vuoteen 1988, jolloin Esko Roine aloitti. Hän viihtyi työssään kymmenen vuotta, minkä jälkeen siirtyi naapuriin eli Tampereen Työväen Teatteriin.
Nelikkoa haastatellut toimittaja Anna Sirén aloitti illan kysymällä kaikilta muistot työn aloitushetkestä ja mieluisimmista näytelmämuistoista.
Esko Roineelle aloitus merkitsi siirtymistä Helsingistä takaisin kotikaupunkiin. Hän oli ensimmäinen toimitusjohtajan tittelin saanut, mikä johtui silloisesta osakeyhtiölain muutoksesta.
Rauli Lehtonen oli johtanut taloa peräti 25 vuoden ajan. Roineen mukaan Lehtosen lähtö on aivan liian pitkä tarina kerrottavaksi ja hän aikookin jättää sen omiin muistelmiinsa. Roineen mieleen on jäänyt teatteritalon edellinen remontti, Tullikamarin väistötiloissa näytteleminen, remonttirahojen keräily ja Ghetto-näytelmä.
– Kaksi viikkoa ennen ensi-iltaa kuultiin, että katsomo on jumissa Saksassa. Kutsuttiin kaksi kirvesmiestä töihin ja kannettiin kakkosnelosia sisään. Miehet aloittivat lauantaiaamuna ja niin oli katsomo sunnuntaina iltapäivällä valmis.
– Teatteriaseeseen tuli Ghetto-esityksessä häiriö, kun piti suuri juutalaisjoukko tappaa. Ase laukesi vain yhden kerran, mutta kaikki kaatuivat kerrasta maahan, Roine naurattaa yleisöä.
Esko Roine on siitä poikkeuksellinen, että hän on näytellyt kaikkien seuraajiensa aikana Tampereen Teatterissa.
* *
Heikki Vihinen ei pääse tässäkään keskustelussa eroon Kummeli-taustastaan. Ehkäpä juuri se vaikuttikin niin, että Esko Roine halusi Vihisen seuraajakseen. Vihisen mielestä Eskon saappaat olivat isot. Peräti 12 vuotta hän kuitenkin jaksoi pomona, osin Roineen hyvällä tuella.
– Olin yllättynyt pyynnöstä. Kun näytti, ettei siinä ole mitään järkeä, niin suostuin, hän sanoo.
Kummeli-tausta tuotti myös loistavaa menestystä. Vihinen kirjoitti Timo Kahilaisen kanssa teatterikappaleen Alivuokralainen. Lisäksi kolmas kummelihahmo Heikki Hela vieraili esityksessä.
– Teatterin sisällä sanottiin, ettei se ole edes näytelmä vaan sketsisikermä. Ääni muuttui, kun esitykset jatkuivat vuodesta toiseen. Seitsemän vuotta, 350 esityskertaa sadan prosentin täytöllä ja viisi miljoonaa euroa lipputuloja, Vihinen kuittaa.
Vihinen muistelee hyvällä myös Leea Klemolan tuotantoa. Näytelmät itkettivät ja naurattivat. Vihinen kertoo arvostavansa kaudeltaan ennen kaikkea sitä, että lavoille saatiin uusia kotimaisia kantaesityksiä.
Vihisen jälkeen johtajaksi tullut Reino Bragge toi mukanaan musikaalit, kuten Les Miserables. Bragge poikkesi edeltäjästään myös siinä, että oli jo työskennellyt usean teatterin johdossa, Porissa, Joensuussa ja Jyväskylässä.
– Kaikissa teattereissa on samat ongelmat ja riemut, hän kommentoi.
* *

Mikko Kanninen ja Reino Bragge. Kuva: Tampereen Teatteri
Reino Braggen ja Mikko Kannisen vaihto osui aikaan, jolloin pandemia riehui ympäri maailmaa. Kanninen valittiin monivaiheisilla testeillä lähes 60 hakijan joukosta, mutta ”voittajalle” lankesi eteen poikkeuksellisen haastava aika.
Esityksiä jouduttiin perumaan ja penkkirivejä harventamaan. Perumiset olivat ennen kuulumattomia. Niihin on totuttu menemään vasta siinä äärimmäisessä hädässä, ettei paikkaaminen onnistu millään.
Nyt korona-aika on jo melkein unohtunut ja Tampereen Teatteri päässyt remontin myötä monien parannusten äärelle. Mikko Kanninen listaa tähän astisen kautensa menestyksiksi näytelmät Huomenna hän tulee, Vieras eli Julmurin suviyö ja Taru Sormusten herrasta.
– Taru Sormusten herrasta -esityksen oli tarkoitus paikata teatterin remonttitaloutta. Peräti 60 prosenttia katsojista tuli muualta kuin Pirkanmaan talousalueelta. Sorin Sirkuksen kanssa voi tehdä ihan mitä vain, ja koossa oli muutenkin oikea dream team. Seurasimme Tolkienin kirjan tapahtumia tarkasti toisin kuin teoksesta tehdyt elokuvat, Kanninen kehuu.
* *
Johtajien kaudet
- Esko Roine 1988–1998
- Heikki Vihinen 1998–2010
- Reino Bragge 2010–2020
- Mikko Kanninen 2020–
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ei tuloksia
Hakemaasi sivua ei löytynyt. Yritä muuttaa hakuasi, tai käytä yläpuolella olevaa navigointia löytääksesi kirjoituksen.
