Kuva: Kirsi Haapamatti
HENKILÖ | Seinäjoen kaupunginteatterin Evita-musikaalin nimiroolin tekevä Helena Rängman uskoo, että vauhdikkaasti etenevä musikaali tenhoaa teatteria vierastavatkin.
Kirsi Haapamatti
Evita-musikaalin näyttelijäkaarti Seinäjoen kaupunginteatterin pressitilaisuudessa on hätkähdyttävän näköinen joukko. Näyttelijät astelevat lehdistön eteen teatterin logoilla koristetut punaiset kangasmaskit kasvoillaan. Naisilla on rooliensa mukaisesti pitkät, liehuvat helmat, ja suurena joukkona ohi kahistessaan he näyttävät The Handmaid’s Tale -televisiosarjan kolmannen tuotantokauden orjattarilta. Tällaiseen näkyyn ei ole mieli vielä tottunut.
Koronapandemia on kuitenkin erittäin näkyvästi vaikuttanut teatteriin. Nyt kun näytöksiä hiljalleen uskalletaan taas järjestää, on varotoimiin kiinnitettävä runsaasti huomiota. Pian ensi-iltansa saavaan Alvar-näyttämön Evitaan myydään paikkoja siten, että kunkin myydyn istuimen väliin jää kaksi tyhjää paikkaa – vain samassa taloudessa elävät tai päivittäin toistensa kanssa tekemisissä olevat saavat istua vierekkäin.
Evitana Seinäjoella loistava tamperelaisnäyttelijä Helena Rängman on poikkeusoloista huolimatta aurinkoisella tuulella ensi-illan alla.
– Raskaan kevään ja työttömyyden jälkeen on mahtavaa, että saan olla nyt täällä. Olen älyttömän innoissani paitsi tästä roolista, myös siitä, että ylipäätään saan tehdä näyttelijän ja laulajan työtä.
Tamperelainen Rängman ei pidä pahana sitä, että pesti Seinäjoen kaupunginteatterissa vie eroon perheestä.
– Reissutyö ja poissaolo kotoa ovat ihan ok, kunhan tällainen ei ole pysyvä olotila. Vaan onhan tämä nyt ihan oma maailmansa elää tiiviisti vain teatteria. Menen aamulla yhdeksäksi teatterille, palaan päivällä asunnolle syömään ja soitan videopuhelun kotiin, sitten iltapäivällä takaisin teatterille. Puoli kymmeneltä loppuvat harjoitukset ja palaan taas asunnolleni, missä on onneksi sauna.
– Lihashuoltoni on oikeastaan saunomista. Juon paljon kookosvettä ja syön kuin hevonen. Sitten ehkä pieni pätkä Wallanderia Netflixistä tai muutama sivu Sylvi Kekkosen elämäkertaa ja sitten unta palloon. Elämä harjoituskaudella on ollut pelkästään tätä. Aivan täydellisen ihanaa.
– Olenkin sanonut, että vaikka nyt tapahtuisi mitä tahansa, vaikka esitykset peruttaisiin ja teatteri pantaisiin kiinni, olisin onnellinen, että olen saanut olla mukana harjoitusten ajan tämän työryhmän kanssa. Tämä on ollut ylivoimaisen upeaa.
Rängman sanoo, että fyysinen ja äänenkäytöllisesti haastava Evitan musikaalirooli vaatii kurinalaisuutta. Iltaisin ei voi ottaa edes yhtä viinilasillista, sillä se tietäisi huonoja yöunia vaikuttaisi ääneen.
– Kun työpäivä päättyy myöhään illalla, sitä käy kovilla kierroksilla. On ollut pakko opetella palautumaan nopeasti, jotta saa nukuttua. Viimeistään puoli kahdeltatoista on oltava unilla, muuten ei jaksa. Kun muutama vuosi sitten tein Cats-musikaalia Tampereen Teatterissa, otin rutiiniksi venytellä joka ilta puoli tuntia. Sillä sain boostin sammumaan.
Wallander-elokuvat valikoituvat näyttelijän katsottaviksi osin siksi, että hänen oma isänsä oli poliisi ja piti dekkareista. Vanhempi rikospoliisimies tuo mieleen isän. Kaikki palautumisen ja rentoutumisen keinot on otettava käyttöön.
Evita-tuntijoiden hämmästys
Evita on Tim Ricen kirjoittama ja Andrew Lloyd Webberin säveltämä klassikkomusikaali. Millaisen Evitan Helena Rängman haluaa yleisölle näyttää?
– Olen toki tutustunut muiden näyttelemiin Evitan rooleihin. Olen nähnyt pari Suomessa tehtyä Evita-musikaalia ja katsellut tarkasti Youtubesta löytämäni pätkiä muista, esimerkiksi Elena Rogersista Broadwaylla. Toki opin niistä paljon, mutta teen silti ihan oman Evitani itse, tietenkin ohjaaja Tuomas Parkkisen huomassa.
Rängman allekirjoittaa Tuomas Parkkisen ennakkoon kertoman, että Seinäjoen Evita on toisenlainen kuin on aikaisemmin nähty.
– Moni asia on eri tavalla kuin muissa versioissa. Olemme miettineet produktiossa, että jaa, tämä on tehty aina näin, mepä emme todellakaan tee sitä samoin. Uskon, että vaikka yleisössä olisi varsinainen Evita-tuntija, hän tulee musikaalin nähdessään yllättymään.
Seinäjoen kaupunginteatterissa nyt ensimmäistä kertaa näyttelevä Helena Rängman uskoo Evitan olevan musikaali, jota kannattaa lähteä katsomaan, vaikkei kokisi olevansa kaksinenkaan teatteri-ihminen.
– Tämä musikaali tarjoaa jokaiselle jotakin, hyvällä tavalla. On intohimoa, väriä, valoa, riemua ja sopivasti dramatiikkaa. Erityisesti ensimmäinen puolikas on niin vauhdikas, että katsoja hengästyy. Ei varmasti tule sellaista fiilistä, että no miksi tässä biisissä on näin monta säkeistöä. Päinvastoin sitä huomaa, että jaa nythän tulee jo uusi kappale. Jos ei koe jaksavansa vakavaa pitkää draamaa, tässä ei sellaista ole. Toisaalta on myös dramatiikkaa ja liikuttavia kohtauksia, mutta kaikki vyöryy eteenpäin vauhdilla.
Dramaattisen hahmon musikaalissa saa Helena Rängmanin mukaan myös nauraa kunnolla.
– On muutama vallan hysteerisen hauska kohtaus. En oikein edes tajunnut niitä, ennen kuin näin understudyni Reeta Vestmanin tehdessä roolia, että mitä kaikkea hassuttelua selkäni takana oikein tapahtuukaan.
– Uskon, että juuri tätä nyt tarvitaan. Toivon, että ihmiset uskaltavat lähteä teatteriin ja luottavat siihen, että ainakin Seinäjoen kaupunginteatterissa hygieniasta ja turvaväleistä huolehditaan. Meillä kaikilla on turvallista olla.
Evita-musikaalin ensi-ilta Seinäjoen kaupunginteatterilla 19.9.2020. Evita: Helena Rängman (understudy Reeta Vestman), Che: Marko Maunuksela (understudy Julius Martikainen). Ohjaus Tuomas Parkkinen, koreografia Tuomas Haapalainen. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Näyttelijä Aapo Stavén paljastaa, miten monologi Parikkalan patsaspuiston luojasta Veijo Rönkkösestä syntyi
HENKILÖ | Projektin alkaessa tekstiä oli nolla riviä ja omat tietoni Veijosta rajalliset, Aapo Stavén kertoo Veijo-monologin taustoista.
”Sormus ei kuulu kenellekään”, sanoo Tampere-talon Ison saliin palaavan Taru Sormusten herrasta -näytelmän ohjaaja Mikko Kanninen
HENKILÖ | Tampereen Teatterin johtajan Mikko Kannisen mukaan draaman kaaret olivat J. R. R. Tolkienille sivuseikka. Siksi juuri yksityiskohtien on oltava hänen ohjauksessaan tarkalleen oikein ja kirjan hengen mukaisesti.