Kuvat: Näty / TeaK
TEATTERI | Nätyn toisen vuoden näyttelijäopiskelijoiden ja Teatterikorkeakoulun yhteisen kurssin huipennuksena nähtiin monologien kokonaisuus.
”Yhteinen nimittäjä kaikkien tekstien ja tulkintojen pohjalla on eksistenssi.”
Tampereen yliopiston Nätyn toisen vuoden näyttelijäopiskelijoiden ja Teatterikorkeakoulun yhteisen kurssin huipennus Monodraama on kahdentoista monodraamaesityksen kokonaisuus. Tekstit ovat TeaKista ja näyttelijät Nätyltä. Helsingissä opiskelijoita on ohjannut kirjailija, dramaturgian opettaja Riikka Ala-Harja, Tampereella näyttelijä Laura Rämä, dramaturgi Juho Gröndahl sekä puheen ja äänitekniikan yliopistonlehtori Tiina Syrjä.
Teatterikorkeakoulun dramaturgian ja ohjauksen koulutusohjelmien sekä kirjoittamisen maisteriohjelman opiskelijat ovat kirjoittaneet monologitekstit. Tekstien pohjalta Tampereen Nätyn toisen vuoden näyttelijäopiskelijat ovat itse ohjanneet, suunnitelleet ja toteuttaneet esityksensä. Osa esiintyjistä on tehnyt teksteihin pieniä esitysdramaturgisia muutoksia.
On kiinnostavaa nähdä missä vaiheessa prosessia kukin opiskelija on tällä hetkellä.
Loistava opetusmenetelmä
Jutun juoni on, että näemme jokaisesta tekstistä kaksi erilaista toteutusta.
Tekstin tekijät näkevät miten kirjoitettu sanaa muuttuu teoiksi ja näyttelijäopiskelijat oppivat miten teot muuttuvat teatteriksi. Se, miten moniulotteinen ja aukkoiseksi kirjoitettu teksti latautuu ja muovautuu näyttelijänsä näköiseksi teatterin lavalla, on esityksen suola.
Yhteinen nimittäjä kaikkien tekstien ja tulkintojen pohjalla on eksistenssi, olemassaolon pohdinta. Se näkyy, kuuluu ja tuntuu, väistämättä. Nuoruus. Kasvu. Kuka minä olen, mikä minusta tulee, mihin suuntaan olen menossa.
Lavalla ollaan yksin. Se on hurjaa ja hauskaa. Siinä ylitetään häpeän kynnys ja samalla nautitaan omasta taidosta. Minä annan teille jotain itsestäni. Ja koko työryhmä on kannattelemassa ja tukena taustalla.
Minua jännittää heidän puolestaan, ja katsomossa olen etukenossa.
Elämän koko kirjo
Esityksissä näkyy koko elämän kirjo. Katsojat pääsevät miettimään millaisia rooleja kannamme mukanamme. Haluaisimmeko olla jotain muuta kuin olemme. Mikä on suhteesi isääsi, äitiisi ja auktoriteetteihin. Seksuaalisuus, halu ja himo. Yksinäisyys. Mistä löytyy ikuinen onni.
Pääsemme peuhaamaan pehmolelujen kanssa, ja myöhässä olevan juoksijan kanssa kirkkoon. Sarjarakastajan kanssa menemme luostariin miettimään elämänvalintojamme. Kuninkaanlinnassa pohdimme auktoriteetteja. Tietysti kolaamme yksinäisyyden ikuista lunta ja laulamme karaokea.
Teemana esityksille on ollut komedia ja komediallisuus. Huumorin koko kirjo tulee illan aikana näkyviin raikkaasti ja railakkaasti. Ja traagisuus, sekin tietysti ponnahtaa pintaan. Yllättäviä tulkintoja, outoja ja hauskoja yksityiskohtia. Eli, nautittavaa teatterin tekemistä.
Katsojatkin pääsevät, tai joutuvat osallistumaan esityksiin. Häpeä on hyvä. Ihmisen pitäisi häpäistä itsensä vähintään kerran kuukaudessa. Oppiipahan olemaan.
Näty ja TeaK: Monodraama – 6 tekstiä, 12 esitystä
- Tekstit: How to be a doll, Kirikiri, lava b0i, Minun kirjeesi, Pulmunen, Ydintalvi
- Monologien kirjoittajat (TeaK): Laura Airola, Martta Jylhä, Mikael Karkkonen, Taika Martikainen, Emma Mattila, Michelle Orenius
- Lavalla näyttelijäopiskelijat (Näty): Vilma Hartikainen, Peppi Hokynar, Leo Ikhilor, Ilona Karppelin, Vincent Kinnunen, Jussi Matias Korhonen, Kasper Korpela, Saara Mänttäri, Jalmari Pajunen, Sulo Rahman, Vili Saarela, Elsi Sloan
Esitys Tampereen yliopiston Teatterimontussa 26.4.2023. Lisätietoa täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Tampereen Teatterin Katriina Lilienkampf: ”Näytteleminen ei ole kamppailulaji vaan yhteistyötä”
HENKILÖ | Keväällä valmistuneen Katriina Lilienkampfin tähänastinen työrupeama Tampereen teatterissa on ollut innostava. Nyt kaikkien kulttuurialojen yllä häilyy varjoja.
Näyttelijät pitävät interaktiivisen murhamysteerin pinnalla – arviossa Tampereen Teatterin Hiuskarvan varassa
TEATTERI | Tuulensuun Palatsin interaktiivisen murhamysteerin tapahtumapaikkana on parturikampaamo. Kesken arkisen aherruksen yläkerrassa tapahtuu henkirikos.
Näyttävä tulkinta vanhasta komediasta – arviossa Nokian työväenteatterin Herrat ovat herkkäuskoisia
TEATTERI | Serpin komedia vuodelta 1937 on visuaalisesti upeasti toteutettu, muttei ainakaan vielä nouse oikein lentoon.
Vie sie, mie vikisen vai reilusti synnytystalkoot – arviossa SuomiFilmin salaiset kansiot
TEATTERI | Entä jos Tuntemattoman Koskela olisikin synnyttävä nainen urakoimassa uutta tykinruokaa?