Momentum 1900 -musikaalin Emilia Keskivinkka ja Saska Pulkkinen. Kuva: TTT
TEATTERI | TT ja TTT tarjoavat syyskaudella kaikkea musikaalista mustaan komediaan, mutta suurin huomio kiintyy etukäteen Peltolan, Salon ja Konnun kunnianhimoiseen Momentum 1900 -juhlanumeroon.
Matti Mörttinen
Ne viisaat, jotka viime vuonna päättivät, ettei Tampereesta vieläkään ole kulttuuripääkaupungiksi, saisivat edes vilkaista alkavan kauden täkäläistä teatteritarjontaa.
Kattauksessa ei kerta kaikkiaan ole muuta vikaa kuin että se uhkaa paisua yli äyräiden. Sekä määrällisesti että laadullisesti.
On isoa musikaalia, pientä musiikkinäytelmää, farssia, pukuloistoa, vakavaa asiaa ja pakahduttavia tunteita.
Kaiken yläpuolelle nousee kuitenkin ajankohtaisuus.
* *
Ajankohtaisuus ei ole taiteentekijälle eikä etenkään teatterille helppoa. Taiteen tuotokset ovat usein vuosien työn tulosta.
Ajankohtaisuus edellyttää etenkin näinä yllättävien kriisien aikoina taiteilijalta joko uskomatonta säkää tai suorastaan maagista kykyä aistia, mitä maailmassa on tapahtumassa.
Sirkku Peltola ja Heikki Salo ovat ennenkin osoittaneet näkijyyttä. Vuonna 2007 valmistunut Patukkaooppera iski globaalikapitalismin ytimeen jopa etukäteen. Moni totesikin jälkeenpäin, että se tuli viiltävän ajankohtaiseksi vasta seuraavana vuonna maailmaa ravistelleen finanssikriisin myötä.
Nyt kaksikko on yhdessä säveltäjä Eeva Konnun kanssa saanut kantaesityskuntoon uuden jättimusikaalin, joka kertoo osaltaan siitä, miten Venäjä estää pienempää naapuriaan olemasta itsenäinen kansakunta.
Etukäteen arvioiden syksyn 2022 merkkitapaus kaupungissa on Tampereen Työväen Teatterin Momentum 1900. Vuosiluku liittyy Pariisin maailmannäyttelyyn, jossa Suomi esiintyi Suomena Venäjää uhmaten.
Tarinaan nivoutuu taiteemme kulta-aika, yhteiskunnan kahtiajakautuminen, ihmisen rakkaus taiteeseen, ihmisen rakkaus ihmiseen – ja meteori, joka iskeytyi Porvoon lähelle maaliskuussa 1899 ja jonka kipsikopio vietiin Pariisin näyttelyyn vetonaulaksi.
Tuo kopio, ”aito feikki”, kuten Tampereen Työväen Teatterin johtaja Otso Kautto sitä kuvaa, on esillä näyttelyssä, joka avataan Momentumin kantaesityksen iltana. Kaikki muu näyttelyssä on Hannu Lindholmin, alansa legendan, toteuttamista lavastuksista.
* *
Tampereen Teatterissa yleisömagneetiksi odotetaan myös isoa musikaalia. Ja siinäkin on vanha Venäjä mukana. Anastasia on kertomus Romanovien tsaariperheeseen liittyneestä mysteeristä, ja sen on musikaaliksi ohjannut alan tämänhetkinen suomalainen kärkinimi Samuel Harjanne.
TTT:lle Harjanne on puolestaan ohjannut Come From Away -musikaalin. Paljon muutakin yhteistä Tampereen kahdella suurimmalla teatteritalolla on alkavalla kaudella: kumpikin tarjoilee ruoantuoksuja. TT:n Frenckellillä Frankie ja Johnny kuun valossa -näytelmässä rekvisiittana on oikeaa amerikkalaista kuppilaruokaa. TTT:n Salmelaisen näyttämöllä puolestaan luvataan pizzaa taukonautinnoksi, kun lavalla esitetään Tuomas Parkkisen klassikoista adaptoimaa ja ohjaamaa Paljon melua pizzasta -farssia.
Elokuvamaailmasta TTT on lainannut Salmelaisen näyttämölle Wim Wenders -spektaakkelin Berliinin taivaan alla Anne Rautiaisen ohjauksena. TT taas on ammentanut leffagenrestä Frankien ja Johnnyn lisäksi Stalin kuolee -komedian. Sekin esitetään Frenckellillä. Kun ohjaajana on Antti Mikkola ja Lavrenti Berijanan roolissa Jukka Leisti, on lupa odottaa jotain keskivertomassasta erottuvaa.
Tiistaina syksyn teatteritarjontaa esteltäessä paljastettiin sekin, että Mikkola ohjaa ensi kesänä Pyynikille Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla -klassikon.
* *
Työviksen ohjelmistossa on syksyllä aiemmin mainittujen lisäksi kantaesityksinä Teatterin rouva Tilda, Tuolit ja Action Hero. Näistä Kellariteatterin kappaleista ensin mainittu on Hanna Suutelan teksti TTT:n ensimmäisestä johtajasta Tilda Vuoresta, ohjaus Mikko Bredenbergin. Tuolit on puolestaan Kauton versio Eugène Ionescon maineikkaasta näytelmästä ja Action Hero erittäin kiinnostavan tulokkaan, Liila Jokelinin tuore toimintakomedia.
Edelleen kantaesityksiä ovat Salmelaisella avaava Veikko Nuutisen Vanhempainilta ja TTT-klubilla viihdyttävä parisuhdekomedia Tää on ihan perheestä, jonka on itselleen kirjoittanut pariskunta Petra ja Jari Ahola.
* *
Kauden tarjonta on siis enemmän kuin runsas. Etenkin TTT:lle on oikein pakkautunut esitettävää, mihin on vaikuttanut 120-juhlavuoden lisäksi muutaman ensi-illan siirtyminen koronarajoitusten takia keväältä.
Riittääkö sitten kaikille katsojia? Siihen tuntuvat luottavan niin TT:n johtaja Mikko Kanninen kuin kansallisnäyttämön statuksen taannoin saaneen TTT:n Otso Kautto. Kilpailu kirittää kumpaakin, ja Kautto innostui tiistaina ehkä-ei-niin-kovin-tosissaan hehkuttamaan, että nyt voisi olla jo aika elvyttää vanha kunnon vihanpito työläisteatterin ja ”Kauppaseuran näyttämön” välille.
Kuin lähtölaukauksena toivottavasti leikkimielisenä pysyvälle kaksintaistelulle Kautto mainitsi, että Tampereen Teatteri ainakin tekee väliaikatarjoiluilla enemmän rahaa kuin Työvis, koska sillä on varakkaammat katsojat.
Lisää syksyn teatteritarjonnasta Pirkanmaalla täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Hildur, islantilainen kovapintainen ja suolavedessä surffaten marinoitunut poliisi kamppailee itseään vastaan
TEATTERI | Turun kaupunginteatterin lavalla on maailman kaunein siipi, aalto, lokki tai sipsi.
Komediateatterin Ransu ja Operaatio Joulu tuo joulumieltä pienemmille ja isommille
TEATTERI | Karvakuonot lähtevät tonttuagentteina etsimään kilttejä lapsia ja joululahjatoiveita Tampereen Petsamosta ja Käpylästä.
Näyttelijä Aapo Stavén paljastaa, miten monologi Parikkalan patsaspuiston luojasta Veijo Rönkkösestä syntyi
HENKILÖ | Projektin alkaessa tekstiä oli nolla riviä ja omat tietoni Veijosta rajalliset, Aapo Stavén kertoo Veijo-monologin taustoista.
Veijo Rönkkönen loi kokonaisen ITE-maailman ja Aapo Stavén toi sen lavalle – arviossa Veijo
TEATTERI | Simpeleläisen pieneläjän poika oli jo alunpitäen käsikassara, vahinkolaukauksesta siinnyt.