Narttu Livessä saunotaan yläosattomissa ja tehdään anarkiaa liukuportaissa – Täsmäteatterin näyttelyn avajaiset Tampereen linja-autoasemalla

07.01.2022
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Taneli Kemppi (kantele), Vappu Raappana (pyyhe), Kanerva Keskinen (kiekko suussa) ja Arion Raudes (maila). Kuva: Katri Kallio

TEATTERI | Täsmäteatterin ”pop up -näyttelynä” toteutuva Narttu Live -teoskokonaisuus avataan linja-autoaseman päädyssä sijaitsevassa liikehuoneistossa. Teos on sidoksissa paikkaan, sillä uusi monitoimihalli, jonka nimeksi meinasi tulla Uros, on lähellä.

”Katsojia päästetään sisään vartin välein, esiintyjiä on yksitoista, tilassa saa viettää niin paljon aikaa kuin haluaa.”

Päivi Vasara, teksti
Ulla-Maija Svärd, teksti

LUE MYÖS: Päivi Vasara haastatteli Täsmäteatterin Meri-Maija Näykkiä Välitila-hankkeesta.

Täsmäteatterin Narttu Live on feministinen monitoimiareena ja katsojan sisäänsä imaiseva teoskokonaisuus. Se on poikkitaiteellinen vaihtoehto Tampereen uudelle, maskuliinisemmalle areenalle. Teoksen työryhmä koostuu naisista, muunsukupuolisista ja yhdestä transmiehestä. Mukana on artisteja sirkuksen, tanssin, burleskin, dragin, teatterin, musiikin, kuvataiteen ja feministisen aktivismin saralta.

– Tähän asti olo on ollut kuin akvaariossa, mutta nyt saamme ikkunat peittoon. Ei voi sanoa, että minua on pelottanut tilassa, mutta hieman on ollut epävarma olo, jos joku suhtautuu feminismiin vihamielisesti, ohjaaja-tuottaja Meri-Maija Näykki sanoo.

Alun perin Narttu Liven piti saada ensi-iltansa loppiaisena. Nyt esitys toteutuukin 8.–9.1.2022 avattavalla ”pop up -näyttelynä”, joka rakentuu Tampereen linja-autoaseman päädyssä sijaitsevaan liikehuoneistoon. Sokkeloiseen tilaan ei ole mahdollista laittaa katsomoa.

thumbnail Meri Maija Näykki 8210 KT

Meri-Maija Näykki ideoi Välitilat ja hän pääsi ensimmäiseksi kokeilemaan ideansa toimivuutta Tampereen linja-autoasemalla tyhjäksi jääneeseen liikehuoneistoon. Kuva: Ulla-Maija Svärd

Teos levittäytyy useasta huoneesta koostuvaan tilaan, jonka sisässä katsoja-kokija oleskelee ja kulkee vapaasti tehden itse valintoja siitä, miten haluaa teoksen kokea, aivan kuin esimerkiksi messuilla.

Yhdessä lasikopissa on sortunut lasikatto, hotellissa on sänky ja burleskitaiteilija, yhdessä tilassa on vanhat Rauhaniemen kansankylpylän lauteet, joilla voi saunoa yläosattomissa, liukuportaissa on liikettä, transmiehellä on pukukoppi, jotkut harvat pääsevät ”palautumoon” sosionomin vastaanotolle ja on oma kasino.

Paitoja jäädytetään kattoon

– Käytämme uutta monitoimiareenaa ja jääkiekkomaailmaa muusanamme. Olemme muun muassa käynnistäneet tempauksen, jossa pyydämme ansioituneiden feministien ja omien esikuviemme paitoja jäädytettäväksi tilan kattoon. Tämän vastaanotto on ollut yllättävän positiivista, olemme saaneet paitoja presidentti Tarja Halosesta alkaen kitkerän feminismin päävoimaan Vappu Rossiin asti.

– Toisin kuin Uros Areenan johto keväällä 2020, me myönnämme suoraan, että projektimme nimi liittyy sukupuoleen ja on provokaatio.

Teos on paikkasidonnaisiin esityksiin erikoistuneen Täsmäteatterin kahdeksas tuotanto. Täsmäteatteri on yksi kaupungin kolmesta seinättömästä teatterista. Linja-autoaseman tila on edistysaskel, sillä aina ei ole ollut valoja, vessaa ja muita mukavuuksia.

thumbnail Meri Maija Näykki 8142 KT

Meri-Maija Näykki myöntää suoraan, että Narttu Live on nimensä puolesta provokaatio. Kuva: Ulla-Maija Svärd

Työryhmästä oikein kenelläkään ei ollut suhdetta jääkiekkoon, vaikka se on Tampereella ominaispiirre. Tekijäjoukko kävi viime viikonloppuna katsomassa Nokialla ringetteä, joka on naisten laji ja jossa Suomi on menestynyt.

– Jääkiekkoon kytketään maskuliinisuus ja isänmaallisuus sitä myöten. Otetaan nyt vaikka leijona. Meille se on animaatioelokuvan Leijonakuningas tai Ultra Bra -yhtyeen kaksi leijonaa, eli pehmeä, sängyllä rennosti makaava pehmo. Täysin erilainen kuin sotaleijona, jolle myös on tilaa, sillä nämä kaksi ääripäätä eivät sulje toisiaan pois.

Narttu Liveä markkinoidaan niin, että se ei ole suunnattu cis-heteromiehille.

– He saavat tulla. Voi olla, että he kokevat ulkopuolisuuden tunnetta. Mitäpä siitä, minä olen saanut kokea tuota tunnetta moneen otteeseen. Olen iloinen, jos tästä saadaan immersiivinen esitys, jollaista ei ole Tampereella ennen tehty, Meri-Maija Näykki sanoo.

Näyttelyn avajaisviikonloppu on 8.–9.1.2022. Näyttely on auki rajallisina ajankohtina tammikuun 2022 ajan. Lisätietoa Täsmäteatterin sivuilta.

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua