Helsingin teatterisyksy 2019: Tšehov, Westö, Liksom, Saisio ja suurmusikaali Pienestä merenneidosta

19.08.2019
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Teatterisyksy pyörähtää käyntiin Helsingissä elokuun lopussa. Kiinnostavia ensi-iltoja on monia Lokista Everstinnaan ja Kauppamatkustajan kuolemaan.

Sirpa Pääkkönen

Teatterisyksy pyörähtää käyntiin Helsingissä elokuun lopussa. Kiinnostavia ensi-iltoja on monia. Kansallisteatterissa saavat ensi-iltansa muun muassa Anton Tšehovin Lokki, Arthur Millerin Kauppamatkustajan kuolema ja Kjell Westön Rikinkeltainen taivas.

Helsingin kaupunginteatterin syksyn suurmusikaali on Pieni merenneito. Kiinnostaviin ensi-iltoihin kuuluu myös Rosa Liksomin romaanin perustuva Everstinna. KOM-teatterissa seuraa jatkoa Pirkko Saision ja Marja Packalénin omaelämänkertasarjalle esityksessä Valehtelijan peruukki.

Hannu-Pekka Björkman kauppamatkustajana

Klassikot ja erityisesti Anton Tšehovin näytelmät ovat Kansallisteatterin ohjelmiston kivijalkaa. Ohjelmistossa jatkaa Paavo Westerbergin hieno tulkinta Kolmesta sisaresta. Lokki saa ensi-iltansa syyskuussa. Anne Rautiainen ohjaa Lokin, joka on ensimmäinen Tšehovin neljästä suuresta näytelmästä. Sen ytimessä ovat teemat taiteesta, rakkaudesta, nuoruudesta, vanhuudesta ja elämänvalintojen oikullisuudesta. Ensi-ilta 18.9.

Toinen syksyn näytelmäklassikko on Arthur Millerin Kauppamatkustajan kuolema Mika Myllyahon ohjaamana. Hannu-Pekka Björkman esittää kauppamatkustaja Willy Lomania, joka saapuu kotiinsa työmatkalta lopen uupuneena. Moderni tragedia nostaa esiin loppuun palamisen teeman ja isän ja poikien väliset suhteet yhteiskunnassa, jossa ihmisen arvo on sama kuin hänen tuottavuutensa. Ensi-ilta 13.11.

Kjell Westön romaanin perustuva Rikinkeltainen taivas saa kantaesityksensä Kansallisteatterissa joulukuussa. Juhana von Baghin ohjaamassa ja Michael Baranin dramatisoimassa näytelmässä edetään unenkaltaisesta 1960-luvun kesäparatiisista pirstaleiseen nykymaailmaan toivon ja pettymysten täyttämien vuosikymmenten läpi. Ensi-ilta 4.12.

Helsingin kaupunginteatteri panostaa ihanaan ja surumieliseen satuklassikkoon Pieni merenneito. Pieni merenneito haluaa olla ihminen, mutta hän on syntynyt väärään kehoon. Samuel Harjanne loihtii työryhmänsä kanssa suurelle näyttämölle vedenalaisen maailman, jossa elävät merenneidot, ihmeelliset eläimet, mustekalat, ravut ja kalat. Pieni merenneito ei ole aivan pikkulasten tarina. Sitä suositellaan kouluikäisille ja vanhemmille. Ensi-ilta 29.8.

Helsingin Kaupunginteatteri esittää Pienen merenneidon. Kuva: Robert Seger

Rosa Liksomin romaanit ovat taattua laatua. Everstinnassa näyttämönä on Lappi vuosina, jolloin Suomessa valmistaudutaan sotaan ja eletään Neuvostoliiton ja natsi-Saksan välissä. Yhteiskunnalliset tapahtumat heijastuvat perhe-elämään, joka paljastuu todelliseksi perhehelvetiksi. Näytelmän ohjaa Susanna Airaksinen ja everstinnaa esittää Heidi Herala. Ensi-ilta 2.10.

KOM-teatterissa sai kymmenen vuotta sitten ensi-iltansa Odotus-esitys, joka oli elämäkerrallinen teos Pirkko Saisiosta ja Marja Packalénista. Odotuksen tekijöiden uusi dokumentaarinen teos, Valehtelijan peruukki, on esitys muistamisesta ja minuksi tulemisesta.

Muistin on aiheena hyvin kiinnostava, koska ihmisillä on tapana muistaa yhteisiä kokemuksia eri tavalla. Onkin jännittävä nähdä, millaiseen kompromissiin kaksi kokenutta taiteilijaa pääsee muistoista, joissa käsitellään ihmissuhteiden käännekohtia, ammatillisia kömmähdyksiä, itsehäpäisyn hetkiä, hurmioitumisen tiloja ja elämän pyhyyden kokemuksia. Ensi-ilta 12.9.

Oksasen Puhdistus monologina

Teatteri Jurkan ohjelmistossa on Sofi Oksasen Puhdistukseen perustuva monologi Wanda Dubielin esittämänä ja Dostojevski-klassikko Riivaajat Markus Järvenpään esittämänä.

Ryhmäteatterissa nähdään Okko Leon komedia Onnellisten saari ja Lava-ammuntaa VI. Q-teatterin syksyn ensi-ilta on Anna-Mari Karvosen Asennot.