Full Moon Effect. Kuva: Heikki Järvinen & Emil Virtanen
TANSSI | Taivaankannen yöllinen koristaja on kiehtonut ihmismieliä aina, varsinkin kuun saavuttaessa täydellisen, pyöreän muotonsa. Full Moon Effect on Joel Alalantelan ensimmäinen Tanssiteatteri MD:lle luoma koreografia. Täyttymys koetaan, kun kuu on täysi.
Ritva Alpola, teksti
Tanssitaiteilija ja koreografi Joel Alalantela on valmistunut tanssijaksi Tampereen konservatoriosta vuonna 2012. Tanssiteatteri MD:n tanssijaksi hänet kiinnitettiin syksyllä 2021. Full Moon Effect on hänen debyyttikoreografiansa MD:lle. Marraskuun 18. päivänä ensi-iltansa saanutta teosta esitetään Tampereen Hällä-näyttämöllä 7.2.2024 asti.
Nykyään Joel Alalantela kuuluu Tanssiteatteri MD:n taiteelliseen työryhmään, ja siksikin hänen nimeään kantava Alalantela Company on tauolla. Alalantela on työskennellyt aiemmin myös sekä Oulun kaupunginteatterin että Tanssin Keskuksen JoJon ja Seinäjoen kaupunginteatterin tanssillisissa produktioissa.
Omalle tanssiryhmälleen Joel Alalantela on luonut pienoisteoksia, joiden kantavina ajatuksina ovat olleet ihmisen välitilat jonkinlaisina henkisinä odotushuoneina sekä alitajunnan piilovoimat, joiden löytyminen voi olla joko vapauttavaa tai vangitsevaa. Nämä oivallukset ja näkemykset yhdistyvät nyt Full Moon Effect -tanssiteokseksi.
Alalantela on odottanut kauan voidakseen toteuttaa teoksen, jossa kuvaillaan täysikuun kykyä herätellä ihmisen aisteja ja rohkaista heitä olemaan vuorovaikutuksessa sisäisen minänsä, toisten ihmisten ja ehkä koko universumin kanssa. On tärkeää avautua, uskaltaa heittäytyä. Olkoot siis planeetat oikeassa asennossa Joel Alalantelan haaveen toteutumiseksi.
* *
Miten Joel Alalantelassa syttyi kipinä tanssiin ja liikkeen lentoon? Se ei ollut mitenkään itsestään selvää, hän vastaa.
Alalantela valmistui ensin ravintolakokiksi, mutta eihän 16-vuotias voi tietää, mitä kaikkea maailmalla on tarjota. Kokin homma oli ihan kivaa, mutta Alalantela kaipasi jotakin, minkä avulla käsitellä, ilmaista ja kanavoida tunteita, ei vain suorittaa tehtäviä.
Alalantela kuvailee uutta uravalintaansa terapeuttiseksi löydöksi. 21-vuotiaana hän alkoi opiskella tanssijaksi Tampereen konservatoriossa. Se oli hyvää aikaa. Oppilaitoksessa kävi paljon vierailevia opettajia, jotka toivat tuulahduksia muualta ja avarsivat oppilaiden maailmankuvaa. Tanssinopiskelijan päivät olivat vaativia, mutta innostavia. Kaiken alkusysäyksenä ollut tuntemus unelman saavuttamisen mahdollisuudesta kantoi pitkälle – perille asti.
* *
Kuun salaperäisyys on mietityttänyt ja inspiroinut ihmistä aina. Maailman parhaat taidemaalarit, säveltäjät ja runoilijat ovat tempautuneet kuun kumotuksen taikapiiriin – unohtamatta tavallisia iskelmänikkareita tai meitä muitakaan.
Kuun ympärillä riittää uskomuksia, kuvitelmia ja tieteenkin todistamia seikkoja. Täysikuuta ulvova susi noudattaa sisäistä pakkoaan, uneton ihminen puolestaan kiehnää levottomana vuoteessaan.
Sitten on niitä, joissa alkaa kihelmöidä outo energia aina kasvavan kuun aikaan. Sellainen henkilö on Joel Alalantela, joka tuntee vahvasti kuun vaikutuksen itsessään, olkoon se sitten hulluutta. Vaikka kuu olisi piilossa pilvien takana, hänen unensa saattavat olla niin outoja, että hän on aamuisin aivan väsynyt yöllisistä, symbolientäyteisistä kuutamoretkistään.
Joel Alalantela ei herkisty pelkästään kuulle, vaan on kiinnostunut koko yllämme kaartuvasta maailmankaikkeudesta sekä astrologiassa piilevästä tiedosta. Alalantela käyttää ilmausta ”nojata universumiin”. Eli jos tulkitsen Alalantelaa oikein, hän tarkoittaa jonkinlaista kurottautumista toisenlaiselle tietoisuuden tasolle.
Onko hän osallistunut koskaan salaisiin täydenkuunseremonioihin? Ei, vaikka pitääkin ajatusta uteliaisuutta herättävänä. Juttelemme hetken siitä, miksi kuuhun liittyy pahojakin väreitä. Johtuuko se pimeän pelosta tai tuntemattoman uhasta? Kuunkajo paha, auringonvalo hyvä? Kalsea kuu vahtii meitä, mutta auringon lämpö hellii. Niinkö suoraviivaista se on?
Kuin vastaukseksi Joel Alalantela kertoo viehättävän tarinan lapsuudestaan. Hän on palaamassa kaverinsa luota kotiin iltapimeällä. Matkaa yksinäistä metsätietä pitkin on kilometrin verran. Täysikuun valaisemat puut näyttävät Joelista kuitenkin niin kauniilta, että hän tuntee olevansa täysin turvassa kuun loisteessa, metsän suojassa.
* *
Alalantela on miettinyt paljon omaa paikkaansa maailmassa. Hänet on adoptoitu Guatemalasta Suomeen aivan vauvana, mutta vasta vartuttuaan hän on alkanut kiinnostua kaukaisista juuristaan. Hänessä on kuulemma myös maya-intiaanien verta, miten kiehtovaa!
Leikittelemme ajatuksella, miten Joeliin mahtaisi vaikuttaa täysikuun ihailu Guatemalassa. Kuu olisi sama kuin täällä Pohjolassakin, mutta tuntuisiko se silti erilaiselta? Ehkä hän saa sen joskus selville.
Kuinka Joel Alalantelan kokemat tai vaistoamat asiat, kaikki mistä hän haluaa kertoa, sitten muuntuu koreografiaksi – eli tässä tapauksessa Full Moon Effect -tanssiteokseksi? Kun ajatuksiaan ei pue sanoiksi vaan askeliksi, miten se tapahtuu?
Full Moon Effectissä mystiikka ja jännite ovat oleellisia asioita, ja niiden tavoittaminen tärkeää, Alalantela kertoo.
Entä miten hän sitten siirtää omat visionsa tanssijoille? Ensin on pelkkä liike ilman musiikkia, hän sanoo. Alalantela näyttää tanssijoille eteen, millaista ilmaisua tavoittelee. Välillä hän antaa erilaisia teemoja, joita tanssijat voivat improvisoida, varioida ja muokata. Niin kokonaisuus syntyy vähä vähältä.
Musiikki sitoo lopuksi tanssiteoksen yhteen. Full Moon Effect -teokseen sen on säveltänyt Uni Karinko, jonka kanssa Alalantela on tehnyt yhteistyötä aiemminkin. Teokseen on muotoutunut aivan omanlaisensa äänimaisema, jossa kuutamon lumoamat teemat ja rytmit punoutuvat yhteen. Mukana on myös klassisen musiikin sävelkulkuja, nekin Karingon loihtimia.
Muodostuuko koreografiasta tarina, vai onko kyseessä pelkkä tunnelmien kudelma? Teoksen kaari syntyy liikkeistä, valoista ja äänistä. Kaikki elementit yhdessä luovat mystisen, mutta harmonisen kokonaisuuden, Alalantela kuvailee.
Hän on äärimmäisen onnellinen työryhmästään, niin tanssijoista kuin kaikista muistakin. Upea puvustus on Lauri Järvisen, neljästä suuresta liikuteltavasta elementistä koostuva lavastus on Elina Nopasen suunnittelema ja SASKYn opiskelijoiden rakentama.
* *
Joel Alalantela ei tanssi Full Moon Effectissä itse, mutta lavakokemusta hänelle on ehtinyt kertyä paljon ja siitä on hyötyä nyt, omaa teosta ohjatessa, sillä hän tietää, miltä tanssijasta tuntuu. Näin hän huomaa harjoituksissa esimerkiksi tauonpaikkojen tarpeen ja osaa myös arvioida erilaisten käytännön järjestelyjen vaatiman ajan ja panostuksen. Työryhmän tyytyväisyys on kaikkien etu.
Alalantela sanoo pitävänsä koreografioiden suunnittelusta ja tanssiteosten ohjaamisesta, joten olisi mukavaa saada tehdä sellaista jatkossakin oman tanssimisen ohella.
Tanssiteatteri MD:n porukkaan Joel Alalantela on kotiutunut hyvin. Hän toivoo, että mahdollisimman moni löytäisi tiensä Hällä-näyttämölle Hämeenkadulle. Portaat ylös lämpiöön ovat melko jyrkät (liikuntaesteisille on porrashissi), mutta silti kynnys tanssiteatteriin on matala, sillä liput eivät ole erityisen kalliita eikä tälläytyä tarvitse, ellei itse halua.
Tanssiteatteri MD:llä on lisäksi tulossa tammikuussa 2024 kampanja ”Maksa mitä jaksat”, jolloin lipun hinnan voi todella valita kukkaronsa mukaan. Tämä mahdollisuus kytkeytyy ns. taidetestaajatapahtumiin, kun joukko kahdeksasluokkalaisia koululaisia pääsee toimimaan tanssiteoksen kriitikkoina.
Juuri tätä esitysjaksoa Alalantela odottaa erityisen jännittyneenä. Nuorilla on tuoreet mielipiteet, ja esitys vailla sanoja voi vapauttaa heidät tulkitsemaan näkemäänsä varsin vapaasti. Full Moon Effect saattaa olla monille nuorille ensikosketus nykytanssiin, ja Joel Alalantelasta olisi todella ilahduttavaa, jos katsojissa syttyisi kipinä, samanlainen kuin hänessä itsessäänkin alkoi kipunoida epävarmoina itsensä etsimisen vuosina – sittemmin liekkiin puhjeten.
Full Moon Effect Tanssiteatteri MD:ssä Tampereen Hällä-näyttämöllä 7.2.2024 asti. Esityskalenteriin tästä. Lue Marja Heinosen teoksesta Kulttuuritoimitukseen kirjoittama arvio täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Fyysistä komediaa ja absurdia draamaa – arviossa Tanssiteatteri Hurjaruuthin Talvisirkus Fantasia
SIRKUS | Tanssiteatteri Hurjaruuthin 30-vuotisjuhlavuottaan viettävän talvisirkuksen uusi esitys on hauska, valloittava ja visuaalisesti ihastuttava.
Sorin Sirkuksen joulushow Verda tuo trooppista tunnelmaa kaamoksen keskelle
SIRKUS | Verdan vehreä, sademetsämäinen tunnelma ja sen eläimiä, heimolaisia ja kasveja muistuttavat esiintyjät kertovat yhteistyön voimasta, jota Sorin Sirkuksen joulushow huokuu.
KÖTT-kollektiivin Harp on hersyvä yhdistelmä runoutta, tanssia ja musiikkia sekä nykyesityksen vallattomuutta
TANSSI | Kulttuurihistorian naishahmoista innoittunut Harp liukuu ketterästi hahmosta, kielestä ja maailmasta toiseen.
Duettoteos inhimillisyydestä, ennakkoluuloista ja erilaisuudesta – arviossa Tanssiteatteri MD:n Aliveness
TANSSI | Tanssiteatteri MD:n sivuilla kuvaillaan, että Mari Rosendahlin nykytanssiteos Aliveness kahdelle tanssijalle ”hengittää, hengästyy ja hahmottaa itseään aina uudelleen”.