Essi Koivula, Tuulia Soininen ja Merri Heikkilä. Kuva: Ville Kurki
TANSSITEATTERI | Sorin Sirkuksesta maailmalle lähtenyt Merri Heikkilä esiintyy Tampereella nyt ensimmäistä kertaa sen jälkeen, kun lähti opiskelemaan Alankomaihin.
Johanna Peltola, teksti
Idea kasveista ja niiden tarkkailusta syntyvästä liikkeestä ammentavaan metodiin syntyi koreografi Diina Bukarevan maisteriopinnoissa vuonna 2010. Sen jälkeen Bukareva on soveltanut menetelmää erilaisissa kokoonpanoissa.
Näistä uusin on Tampereen Tanssiteatteri MD:n Hällä-näyttömällä ensi-iltansa saava Hesperidien puutarhasta pohjoiseen (9.–14.1.2025). Työryhmään kuuluu kaksi tanssijaa, Essi Koivula ja Tuulia Soininen, sekä Tampereelta lähtöisin oleva sirkustaiteilija Merri Heikkilä. Esityksen valosuunnittelu on Teo Lanervan.
Kävin tapaamassa esityksen työryhmää ja haastattelin erityisesti Merri Heikkilää, joka esiintyy nyt ensimmäistä kertaa Tampereella sen jälkeen, kun hän lähti opiskelemaan Alankomaihin sirkustaiteen kandidaatiksi ja kiertämään Eurooppaa erilaisissa kokoonpanoissa esiintyen.
Heikkilä on erikoistunut esinemanipulaatioon ja jongleeraukseen, jota nähdään myös Hesperidien puutarhasta pohjoiseen -teoksessa. Heikkilä alkoi harrastaa sirkusta alakouluikäisenä Sorin Sirkuksella, jossa jatkoi aina esiintyvään ryhmään asti.
Hän kertoo saaneensa Sorilta hyvät eväät sirkusammattilaisen uralle.
– Olin viisi vuotta Sorin esiintyvässä ryhmässä ja mukana Sorin Joulushow -esityksessä. Sieltä sai tosi hyvän pohjan erityisesti esitysten valmistamiseen liittyvään prosessiin, itse esiintymiseen ja siihen miten ollaan yleisön edessä. Myös kokemus työskentelystä osana isompaa kokonaisuutta oli erityinen, Heikkilä kertoo.
– Sorin Sirkus on eurooppalaisella mittapuulla tasokas. Useimmat nuorisosirkuksen käyneet sirkuksen korkeakouluopinnoista haaveilevat pyrkivät ensin johonkin valmistavaan opetukseen, mutta Sorin Sirkuksesta haetaan usein suoraan taidekorkeakouluopintoihin.
* *
Merri Heikkilä kertoo saaneensa taiteellisen näkemyksensä kehittyneen ja teknisen osaamisensa laajentuneen sirkusopinnoissaan Alankomaissa. Hän kertoo inspiroituvansa työskentelystä tanssitaiteilijoiden kanssa, koska nykypäivänä jongleerauksessa sovelletaan paljon tanssillista liikekieltä ja metodologisessa lähestymistavassa on paljon samaa. Heikkilä myös kertoo tanssijoiden ja jonglöörien yhteistyön olevan yleinen suuntaus esittävien taiteiden kentällä Euroopassa laajemminkin.
Hesperidien puutarhasta pohjoiseen -teoksessa on lähdetty tutkimaan aluksi kasveja Turun kasvitieteelliseen puutarhaan koreografi Diina Bukarevan menetelmän mukaisesti. Tämän jälkeen jokainen työryhmän jäsen on tehnyt kokemastaan muistiinpanoja, joita he sitten soveltavat ja käyttävät pohjana teoksen valmistamisessa.
Tanssijat ovat luoneet liikekielensä kasvien innoittamana. Heikkilä lähti aluksi etsimään kokemuksiensa kuvaamiseen sopivia välineitä ja tutki niiden liikettä. Tähän esitykseen jongleerausvälineiksi valikoitui bambukeppejä, eräänlaisia vanerista tehtyjä viuhkoja, pehmeitä valkoisia villapalloja ja perinteisempiä jongleerausvälineitä muistuttavia pussimaisia palloja. Luvassa on visuaalisesti näyttävä ja kiinnostava esitys.
– Lähden tyhjältä pöydältä suurimpaan osaan projekteista, joita teen. Ja sitten alan tutkia esitykseen valikoituvien esineiden liikekieltä. Olen aina kiinnostunut siitä, että esinemanipulaation tutkimus palvelee sujuvasti kokonaisuutta.
* *
Esinemanipulaatio on Heikkilän mukaan sirkusalan ammattisanastoa, jota nykysirkuksessa käytetään jongleerauksen johdannaisesta, jossa tutkitaan erilaisten esineiden, muidenkin kuin perinteisten jongleerausvälineiden, liikettä. Heikkilä kertoo olevansa kiinnostunut muissa projekteissa myös teatraalisesta dramatisoinnista, mutta tämä teos on erityisesti liiketutkimus.
Esityksessä työskentelevä tanssija Tuulia Soininen on myös teoksen tuottaja. Hän kertoo projektin seitsemän hengen työryhmän olevan yllättävän suuri ollakseen vapaan kentän työryhmä. Teoksen rahoituksia alettiin hakea jo kolmisen vuotta sitten.
Esitys on valmistunut erityisesti vuoden 2024 aikana puutarhakäynnillä ja kahdessa eri residenssissä. Teos kootaan yhteen nyt alkuvuodesta viimeisellä yhteisellä työskentelyjaksolla Hällä-näyttämöllä. Työskentely on sujunut hyvin ja usean vuoden projekti on tulossa siihen pisteeseen, että yleisökin pääsee nauttimaan työn tuloksista. Tällä hetkellä keskitytään esityksen loppuun hiomiseen ja sen jälkeen katsotaan miten teos jatkaa elämäänsä.
– Tarjoamme esitystä erilaisille festivaaleille. Katsotaan saadaanko esitykselle jatkoa, Soininen kertoo.
Hesperidien puutarhasta pohjoiseen Tampereen Tanssiteatteri MD:n Hällä-näyttämöllä 9., 11. ja 14.1.2025.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Fyysistä komediaa ja absurdia draamaa – arviossa Tanssiteatteri Hurjaruuthin Talvisirkus Fantasia
SIRKUS | Tanssiteatteri Hurjaruuthin 30-vuotisjuhlavuottaan viettävän talvisirkuksen uusi esitys on hauska, valloittava ja visuaalisesti ihastuttava.
Sorin Sirkuksen joulushow Verda tuo trooppista tunnelmaa kaamoksen keskelle
SIRKUS | Verdan vehreä, sademetsämäinen tunnelma ja sen eläimiä, heimolaisia ja kasveja muistuttavat esiintyjät kertovat yhteistyön voimasta, jota Sorin Sirkuksen joulushow huokuu.
KÖTT-kollektiivin Harp on hersyvä yhdistelmä runoutta, tanssia ja musiikkia sekä nykyesityksen vallattomuutta
TANSSI | Kulttuurihistorian naishahmoista innoittunut Harp liukuu ketterästi hahmosta, kielestä ja maailmasta toiseen.
Duettoteos inhimillisyydestä, ennakkoluuloista ja erilaisuudesta – arviossa Tanssiteatteri MD:n Aliveness
TANSSI | Tanssiteatteri MD:n sivuilla kuvaillaan, että Mari Rosendahlin nykytanssiteos Aliveness kahdelle tanssijalle ”hengittää, hengästyy ja hahmottaa itseään aina uudelleen”.